Werkvloer

BYD verrast met nieuw batterijconcept

De heftruckrange van BYD heeft een eigen kenmerkende, kobaltblauwe kleur meegekregen

In 2013 presenteerde BYD een nieuwe Chinese heftruck met een heel opmerkelijk batterijconcept, gebaseerd op Lithium IJzer Fosfaat. Daarna bleef het opvallend lang doodstil rondom deze nieuwkomer. Maar schijn bedriegt. Na de CeMAT 2014 komt BYD daadwerkelijk op de markt.

De afkorting BYD staat voor ‘Build Your Dreams’. Het Chinese heftruckmerk onderscheidt zich vooral door de toepassing van een nieuw batterijconcept op basis van Lithium Ferro Fosfaat (LiFePo4). Dat het zo lang heeft geduurd voordat BYD met zijn nieuwe heftrucks op de markt komt, heeft volgens Europees directeur Javier Contijoch van BYD in Rotterdam een aantal oorzaken.

Proeftuin

Om te beginnen is de LogiMAT in 2013 een soort van proeftuin geweest om de eerste reacties op het nieuwe heftruckmerk te peilen en of er aanpassingen nodig waren voor de Europese markt. De behoeften van de Europese gebruikers verschillen nogal van de Aziatische. Zo werd al snel duidelijk dat het model ruimer en meer ergonomisch moest worden uitgevoerd voor de gemiddeld toch langere Europese bestuurders.

Er moest dus een geheel nieuw en aangepast concept komen en dat vergt begrijpelijkerwijs veel tijd. BYD koos daarbij ook voor een andere en geheel eigen vormgeving. Aangezien er toch diverse ergonomische aanpassingen voor de Europese bestuurders moesten komen, ging het één gepaard met het ander. Binnen een jaar is een nieuw volledig eigen model ontworpen en geproduceerd dat aan alle noodzakelijke CE-markeringen voldoet. De elektrische heftruckrange heeft nu ook een eigen kenmerkende, kobaltblauwe kleur meegekregen. Maar als de eindgebruiker een eigen huisstijlkleur wenst, dan voorziet BYD daar ook in.

Lithium Ferro Fosfaat

De Lithium Ferro Fosfaat batterij (LiFePo4) is in tegenstelling tot Li-Ion en lood-zwavelzuurbatterijen totaal ongevoelig voor warmteontwikkeling. Daarmee heeft deze innovatieve BYD-batterij een beduidend langere levensduur en een hogere capaciteit per batterijgewicht dan de conventionele lood-zwavelzuurbatterij.

De Lithium Ferro Fosfaat batterijtechniek is een beproefd concept. Deze wordt ook al jarenlang probleemloos toegepast in een paar duizend stadsbussen en taxi’s voor personenvervoer in China. Deze BYD-bussen worden momenteel getest in ruim 25 Europese steden.
Van oorsprong is BYD een batterijspecialist. Het bedrijf produceert al jarenlang batterijen voor laptops, mobiele telefoons en overige consumentenelektronica. In het verlengde daarvan is er nu ook een aangepaste batterijversie voor de eigen heftrucks beschikbaar. Er zijn batterijcapaciteiten mogelijk vanaf 200 tot en met 800 Ah. Daarmee levert dit relatief lichte en compacte batterijtype ruim voldoende stroom voor elektrische vorkheftrucks.

Deze LiFePo4-tractiebatterijen worden echter niet los vermarkt voor montage in andere heftruckmerken, maar worden exclusief ingezet voor de eigen heftrucklijn. Een vrijwel volledig ontladen batterij laat zich − afhankelijk van de capaciteit − binnen één tot twee uur weer volledig bijladen en dat is vergeleken met traditionele lood-zwavelzuurbatterijen supersnel. Tussentijds bijladen is − net als bij de Li-Ion-tegenhanger − eveneens geen probleem, alleen gaat het bij de LiFePo4-batterij veel sneller, zodat ook een tussentijdse korte lading van 10 minuten gedurende de koffiepauze zinvol is.

Indrukwekkende levensduur

De levensduur van de LiFePo4-batterij is eveneens indrukwekkend. Zelfs na 4.000 laadcycli bezit deze batterij volgens de fabrikant nog steeds minimaal 75% van zijn oorspronkelijke capaciteit. De fabrikant garandeert zelfs dat de batterij na 10 jaar nog minimaal 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit levert, als er minder dan 4.000 laadcycli hebben plaatsgevonden. Daarmee zou deze batterij gemiddeld net zolang meegaan als de heftruck zelf. Ter vergelijking: traditionele lood-zwavelzuurbatterijen hebben een maximum van slechts 1.500 laadcycli en een gemiddelde levensduur van 4 tot 6 jaar, waarna ze moeten worden vervangen.

BYD produceert zowel deze batterijen en de bijbehorende laders als de heftrucks volledig in eigen huis. Opmerkelijk is de aansluiting van de lader op de batterij met een inplugbaar stopcontact, die ook voor elektrische auto’s gangbaar is. De snelle en efficiënte laadcyclus van deze batterij leidt volgens Contijoch op jaarbasis tot een 40% lager energieverbruik vergeleken met een lood-zwavelzuur batterij. De ingeplande heftrucktest van Logistiek Totaal zal daarover spoedig uitsluitsel geven.

Onderhoudsvrij

Opmerkelijk is de aansluiting van de lader op de batterij met een inplugbaar stopcontact
Opmerkelijk is de aansluiting van de lader op de batterij met een inplugbaar stopcontact

De LiFePo4-batterij is − net als de Li-Ion-versie − volledig onderhoudsvrij. Er hoeft dus geen demiwater te worden bijgevuld en er is geen enkele gasontwikkeling bij het opladen. Een speciaal ingericht en relatief duur laadstation is ook niet nodig. De mogelijkheid tot snel en effectief tussentijds opladen maakt batterij wisselen volstrekt overbodig. Er is in principe maar één batterij nodig gedurende de levensduur van de heftruck. Daarmee vallen de operationele kosten veel lager uit dan bij een conventionele lood-zwavelzuur tractiebatterij, die beduidend minder lang meegaat.

De prijzen van de heftrucks liggen volgens Contijoch nog niet definitief vast, maar liggen op het niveau van de concurrentie en dat is dan inclusief de LiFePo4-batterij en de bijbehorende lader. Bovendien krijgt de klant altijd de mogelijkheid om eerst de lichtste en goedkoopste batterij in zijn eigen praktijksituatie uit te proberen. Volstaat deze niet voor de benodigde inzetduur, dan monteert BYD een batterijversie − zonder meerprijs − met een hogere capaciteit.

Heftrucklijn

Met ingang van het derde kwartaal komt om te beginnen een 2,0 – 2,5 – en 3,5-tons elektrische vorkheftruck en een elektropallettruck met opklapbaar staplatform van dit merk op de Europese markt. In een later stadium wordt dat uitgebreid met een BYD reachtruck. Het Europese hoofdkwartier is gevestigd in Rotterdam. Business development director Javier Contijoch leidt de operatie en is van plan om vanuit Rotterdam een Europees dealernetwerk op te bouwen om de nieuwe heftrucklijn te vermarkten. Voor Nederland wordt nu concreet onderhandeld met twee gegadigden. In Duitsland wil BYD naar 25 regionale dealers toewerken.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven