Werkvloer
De opslag van gevaarlijke stoffen brengt veel opslagbeperkingen met zich mee. Barcodescanning zorgt voor de broodnodige ondersteuning bij inslag

Bosma Logistiek beschikt in Nijehaske over een relatief kleine, maar complexe operatie. Lange tijd werkten de drie magazijnmedewerkers van de Friese logistiek dienstverlener met papier, maar de implementatie van barcodescanning heeft daaraan grotendeels een einde gemaakt. Dit leidde niet alleen tot minder administratie en minder fouten, maar ook tot een efficiëntere aansturing van de operatie.

Bosma Logistiek is de enige logistiek dienstverlener in Friesland die gevaarlijke stoffen mag opslaan. Dat is te merken in het warehouse in Nijehaske, dichtbij Heerenveen, dat een oppervlakte van 4.200 vierkante meter heeft. De 5.500 palletstellingen zijn voor 95% gevuld. “De reden daarvoor is dat een van de twee fabrieken van BASF, onze grootste klant, twee weken groot onderhoud heeft. Daardoor komen tijdelijk minder pallets binnen. Normaal ligt de bezettingsgraad van het warehouse namelijk nog hoger, tegen de 100% aan”, vertelt directeur en eigenaar Mark Bosma.

Zo’n hoge bezettingsgraad is geen ideale situatie, geeft Bosma toe. “Dat betekent dat onze drie medewerkers in het warehouse heel veel bezig zijn met het verplaatsen van pallets. Stel dat we een pallet hebben met 4 drums, waarvan er twee worden gepickt. Dan zullen we de pallet met de overgebleven twee drums meteen naar een kleinere locatie verplaatsen om de opslagcapaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten.”

Minder fouten

In het warehouse in Nijehaske liggen brandbare, bijtende en giftige stoffen
In het warehouse in Nijehaske liggen brandbare, bijtende en giftige stoffen

Het grote aantal verplaatsingen was een van de redenen voor implementatie van barcodescanning. Bosma maakt sinds de bouw van het warehouse in 2005 al gebruik van het warehouse management systeem (WMS) van Kewill, maar de operatie op de vloer werd nog altijd aangestuurd met papier. Het grote aantal verplaatsingen leidde samen met alle andere activiteiten in het warehouse tot een grote berg papier aan het eind van de dag, die vervolgens handmatig in het WMS moest worden verwerkt. “Het gebruik van barcodescanning leidt dan tot een stuk minder fouten”, stelt Bosma.

In juni 2012 nam Bosma de beslissing om het bestaande WMS uit te breiden met barcodescanning. In september startte de implementatie, waarna de logistiek dienstverlener in december de scanners in gebruik nam. Net op tijd voor de nieuwe regelgeving rond accijnsgoederen die sinds 1 januari 2013 van kracht is. “Sindsdien wordt een aantal artikelen dat wij in opslag hebben als accijnsgoederen gekwalificeerd. Ze zijn weliswaar vrijgesteld van accijnsheffing, maar toch moeten we de administratie voeren. Dat is direct meegenomen tijdens de implementatie van barcodescanning”, legt Bosma uit.

Opslagbeperkingen

Behalve de administratie verloopt ook de aansturing op de werkvloer beter dankzij barcodescanning. “Opslag van gevaarlijke stoffen brengt heel veel opslagbeperkingen met zich mee. Er liggen hier onder meer brandbare stoffen, giftige stoffen en bijtende stoffen. Bijtende stoffen bestaan uit logen en zuren, maar die mogen niet naast elkaar in hetzelfde stellingvlak liggen. Als we nu een pallet scannen, geeft de terminal automatisch de juiste zone aan”, weet Bosma.

Binnen de aangewezen zone is het aan de medewerkers om een vrije locatie te vinden. Het WMS geeft geen voorstel voor een opslaglocatie. “Daarvoor is de variatie in hoogte van opslaglocaties te groot”, aldus Bosma, die vertrouwt op zijn medewerkers. “Zij beschikken over de kennis en ervaring om de verschillende goederen juist op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan goederen die zijn verpakt in stalen containers (IBC’s). Als we deze stalen frames op de stalen liggers plaatsen, bestaat de kans op glijden en vallen. Onze mensen zullen die frames daarom nooit 6 hoog wegzetten.”

Voorraadverschillen

Sinds Bosma met barcodescanners werkt, is de voorraadbetrouwbaarheid een stuk verbeterd. Elke inslag, uitslag en verplaatsing wordt nu automatisch geregistreerd, terwijl in het verleden een medewerker in alle drukte soms vergat een order gereed te melden. Daarnaast zijn de procedures een stuk strakker geworden. Vroeger werden pallets soms al ingeslagen nog voordat ze van een palletlabel waren voorzien, nu is dat onmogelijk.

“Voordat we begonnen met barcodescanning, was iemand na een voorraadtelling soms een week bezig om voorraadverschillen uit te zoeken. Nu zijn we in een uurtje klaar. Bovendien hebben we nu real-time inzicht in de voorraad. Voorheen kon het drie minuten, maar ook drie uur of soms zelfs een dag duren voordat de gereed gemelde orders in het WMS werden verwerkt. Het gebeurde dat een medewerker naar een pallet werd gestuurd die intussen door een collega was verplaatst.”

Deze IBC’s worden zo veel op grondlocaties opgeslagen omdat de stalen ladingdragers gemakkelijk van de stalen liggers glijden
Deze IBC’s worden zo veel op grondlocaties opgeslagen omdat de stalen ladingdragers gemakkelijk van de stalen liggers glijden

Planning en cyclecounting

Het project heeft tot slot ook geleid tot een betere dienstverlening aan klanten en tot verbetering van de veiligheid. Bosma verstuurt nu bijvoorbeeld elke avond actuele en kloppende voorraadlijsten naar opdrachtgevers en brandweerlijsten naar verschillende instanties.

Kortom, Bosma is tevreden over de implementatie van barcodescanning, maar ziet nog voldoende mogelijkheden om de processen in het warehouse te verbeteren. Cyclecounting is een voorbeeld, maar ook de planning van pickopdrachten. “Aanvankelijk gebeurde dat op kantoor, maar dat doet nu de voorman in het warehouse. Hij heeft beter zicht op de voortgang van het werk, maar zou nog beter kunnen plannen als hij op zijn scherm de vertrektijden van vrachtauto’s zou zien.”

Dankzij barcodescanning zijn de negatieve gevolgen van een te vol warehouse in ieder geval flink gereduceerd. Bosma: “Een andere oplossing was uitbreiding van het warehouse, maar dat is nu geen optie. Voordat een uitbreiding is gerealiseerd, ben je twee jaar verder. Zover vooruitkijken is erg lastig in deze tijd.”

Wie wat waarom?

Wie?

Bosma Logistiek heeft een warehouse van 4.200 vierkante meter in Nijehaske volledig ingericht voor de opslag van gevaarlijke stoffen.

Wat?

Het bestaande warehouse management systeem (WMS) van Kewill is uitgebreid met de module voor barcodescanning

Waarom?

Barcodescanning heeft geleid tot minder administratie, actuelere en betrouwbaardere voorraden en een betere aansturing van de processen.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven