Magazijnautomatisering

Automatisering op hoog niveau

Sinds de uitbreidingen in 2009 en 2011 beschikt het vrieshuis over een expeditiebuffer waarin 54 trailerladingen kunnen worden klaargezet

Het grootste geautomatiseerde vrieshuis van Nederland staat in Bergen op Zoom. Het enorme hoogbouwmagazijn van Partner Logistics biedt daar ruimte aan maar liefst 178.500 palletlocaties. Wat in 2002 begon met volle pallets in en uit, is in 2014 uitgegroeid tot een complexe operatie met veel VAL-activiteiten en orderpicking. Op dit moment werkt Partner Logistics aan een entrepot-vergunning en verdere automatisering van de communicatie met klanten en transporteurs.

In 2012, exact 10 jaar na de opening van het eerste geautomatiseerde vrieshuis in Bergen op Zoom, is Partner Logistics failliet gegaan. Sindsdien is het bedrijf onder leiding van een nieuwe eigenaar bezig met een transformatie. “Tot aan het faillissement waren we vooral gericht op het opzetten van geautomatiseerde warehouses. Nu willen we in eerste instantie een volwaardige logistiek dienstverlener zijn. We merken dat verladers steeds meer op zoek zijn naar één partner voor al hun logistieke activiteiten, zowel warehousing als transport”, vertelt Simon Verburg, manager operations van Partner Logistics.

Entrepot-vergunning

Dit jaar heeft Partner Logistics de PLC-besturing van de 12 jaar oude Dambach-kranen vervangen
Dit jaar heeft Partner Logistics de PLC-besturing van de 12 jaar oude Dambach-kranen vervangen

Het allereerste vrieshuis van Partner Logistics is nog steeds de hoofdvestiging van Partner Logistics. Van de 178.500 palletlocaties die het telt, is maar liefst twee derde gereserveerd voor LambWeston, het bedrijf dat onder meer de friet voor McDonalds produceert. Acht trucks met trailers en 4 LZV’s rijden 24 uur per dag heen en weer tussen het vrieshuis en de drie fabrieken van LambWeston in Kruiningen, Bergen op Zoom en Oosterbierum.

In het vrieshuis zijn 4 docks uitgerust met een volledig automatisch laad- en lossysteem van Ancra, waarmee het lossen van de aangevoerde friet niet meer dan twee minuten in beslag neemt. “Een van die laad- en lossystemen biedt een capaciteit van maar liefst 52 pallets, bestemd voor het lossen van de LZV’s”, vertelt Verburg.

De tweede grote klant is een ijsproducent, goed voor 29.000 pallets die hoofdzakelijk zijn bestemd voor distributie in de Benelux. Daarnaast liggen in Bergen op Zoom de grondstoffen voor de ijsproductie op voorraad.

“Een aantal van onze kleinere klanten bestaat uit de leveranciers van die grondstoffen. Zij voeren hun grondstoffen met containers tegelijk aan en leggen ze hier op voorraad. Tijdens de opslagperiode vindt de eigendomsoverdracht plaats, waarna de ijsproducent de grondstoffen afroept op het moment dat ze nodig zijn. Op dit moment zijn we bezig met een entrepot-vergunning, zodat de grondstoffen pas ingeklaard hoeven te worden op het moment dat ze eigendom worden van de ijsproducent”, vertelt Peter Bryssinck, hoofd bedrijfsbureau van Partner Logistics.

Andere system integrator

Dat de focus van Partner Logistics tot aan het faillissement op de automatisering van warehouses lag, is volop zichtbaar in Bergen op Zoom. De 178.500 palletlocaties worden bediend door 12 kranen, waarvan er 4 stammen uit 2002, het jaar waarin het vrieshuis in gebruik werd genomen. Drie keer is de opslagcapaciteit uitgebreid, voor het laatst in 2011 toen 4 kranen en 52.500 palletlocaties aan het warehouse zijn toegevoegd.

Opvallend is dat Partner Logistics in de loop der jaren is overgeschakeld op een andere system integrator. De nieuwbouw in 2002 en de eerste uitbreiding in 2005 zijn gerealiseerd door Swisslog, de tweede en derde uitbreiding in 2009 en 2011 heeft Stöcklin voor zijn rekening genomen. “Qua prestaties ontlopen de systemen elkaar niet veel. Wel hebben we onlangs de PLC-besturing van het Swisslog-systeem van een upgrade voorzien. Daardoor reageren deze kranen net iets sneller dan voorheen, onder meer dankzij de verbeterde positionering. Bovendien is extra functionaliteit aan de besturing toegevoegd, zoals de mogelijkheid om de pallets te herpositioneren zonder ze eerste te hoeven uitslaan”, vertelt Bryssinck.

Expeditiebuffer

Het grootste verschil tussen beide systemen is de installatie van een omvangrijke expeditiebuffer door Stöcklin. Dit systeem bestaat uit palletdoorrolstellingen met 162 kanalen en 11 palletposities per kanaal, deels twee en deels drie hoog. Drie kranen van Stöcklin zorgen ervoor dat de pallets uit het hoogbouwmagazijn in het juiste doorrolkanaal worden geplaatst. “Hiermee kunnen we in totaal 54 trailerladingen klaarzetten, zodat we snel en efficiënt kunnen laden.”

Boven de omvangrijke expeditiebuffer bevindt zich een entresolvloer die plaats biedt aan 1.600 palletlocaties op twee niveaus. Bij diepvriestemperaturen zijn een handvol medewerkers hier bezig om met behulp van barcodescanners orders te verzamelen. “Dit vrieshuis is 12 jaar geleden gebouwd voor in- en uitslag van volle pallets met friet van LambWeston. Nog voor de oplevering begon de behoefte al te wijzigen. Nu verrichten we per jaar zo’n drie miljoen picks op doosniveau en doen we veel andere waarde-toevoegende activiteiten zoals het labellen van producten”, stelt Verburg.

Automatisch plannen

Voorlopig ligt de focus niet op verdere automatisering van het proces, maar op optimalisatie van andere processen die ten tijde van het ‘oude’ Partner Logistics onderbelicht zijn gebleven. Zo is Partner Logistics bezig met het opzetten van een online portal die klanten toegang geeft tot afleverrapporten, voorraadlijsten en andere informatie en een portal die transporteurs in staat stelt om laad- of lostijden in te plannen. Daarnaast heeft de logistiek dienstverlener het voornemen om de planning van uitslagactiviteiten meer te automatiseren. Bryssinck: “Nu is dat nog grotendeels handwerk, wat de mogelijkheid biedt om flexibel in te spelen op allerlei omgevingsfactoren zoals slecht weer of een kapotte dockdeur. De valkuil van automatisering is dat we ons te star op optimalisatie van de eigen processen richten en daardoor die flexibiliteit kwijtraken. We blijven natuurlijk wel een dienstverlener.”

Peter Bryssinck (l) en Simon Verburg van Partner Logistics: “Verladers zijn tegenwoordig op zoek naar één partner voor al hun logistieke activiteiten, zowel warehousing als transport
Peter Bryssinck (l) en Simon Verburg van Partner Logistics: “Verladers zijn tegenwoordig op zoek naar één partner voor al hun logistieke activiteiten, zowel warehousing als transport

Wie, wat, waarom?

Wie?

Partner Logistics is een logistiek dienstverlener met 6 geautomatiseerde warehouses, voornamelijk vrieshuizen, in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Wat?

Het vrieshuis in Bergen op Zoom is in 12 jaar tijd drie keer uitgebreid en uitgegroeid tot het grootste geautomatiseerde vrieshuis in Europa.

Waarom?

Het vrieshuis is in 2002 gebouwd voor frietproducent LambWeston, maar biedt nu ook onderdak aan ijs- en snackproducten.

Meer informatie: Ancra Systems B.V.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven