Vloercodering en -belijning worden nog te vaak gezien als sluitpost. Wie kiest voor de goedkoopste oplossing merkt al snel dat goedkoop ook hier duurkoop is. Toch zijn er ook situaties waar die goedkopere oplossingen een goed alternatief bieden. Logistiek Totaal neemt de keuzemogelijkheden onder de loep.
Wie de betrouwbaarheid van zijn logistieke proces wil verhogen, het aantal fouten wil minimaliseren en de efficiency wil verbeteren, maakt gebruik van coderingen. Door de barcode op de ligger van een stelling te scannen weet de orderverzamelaar immers of hij voor de juiste locatie staat en kan de hef- of reachtruckchauffeur zien of hij de pallet op de juiste plek wegzet.
Maar niet alle goederen worden opgeslagen in stellingen. Soms wordt er ook gebruikgemaakt van bulklocaties, of is het zinvol om de vloerlocaties in bijvoorbeeld de expeditieruimte te coderen. In die situaties worden andere eisen gesteld aan de codering. Het intensieve intern transport, of het schuiven van pallets kan in die gevallen immers de codering beschadigen. “En bij een beschadigde codering is de locatie niet meer te scannen, waardoor betrouwbaarheid en efficiency afnemen”, weet Edwin Geertsema, countrymanager bij Inotec Barcode Security.

Problematiek
Ongeveer een kwart van de Nederlandse omzet van de leverancier wordt gegenereerd uit magazijnoplossingen. “En de helft van onze klanten in dat segment heeft ook behoefte aan coderingsoplossingen voor op, in of boven de vloer. In- en uitslag gebeuren per definitie namelijk toch vooral vanaf de vloer”, aldus Geertsema.
De problematiek bij vloercoderingen gaat volgens Edwin Geertsema en Steven Proost, directeur van Logi-Signs, verder dan bij bijvoorbeeld locatieaanduidingen op stellingen. “Vaak zie je dat de discipline ontbreekt en een pallet toch de laatste meters over een vloer wordt geschoven”, weet Proost. Geertsema vult aan: “Ook laten zwarte volrubber banden strepen achter, of – als de trucks ook buiten worden ingezet – nemen ze steentjes of zand mee, die de codering kunnen beschadigen. Daarnaast kunnen de harde banden op bijvoorbeeld pallettrucks of reachtrucks een codering eerder beschadigen.”
Etiket tijdelijke oplossing
Voor het coderen van vloerlocaties zijn verschillende oplossingen leverbaar, elk met hun eigen voor- en nadelen. De meest eenvoudige oplossing is het op de vloer spuiten van een nummer, maar in dat geval wordt het gebruik van scanners onmogelijk.
Als een locatie moet worden gescand, biedt een zelfklevend etiket uitkomst. Zo’n etiket kost ongeveer €0,75 tot €1,00 per stuk, afhankelijk van de benodigde aantallen, maar is niet de meest duurzame oplossing. Ondanks de goede kwaliteit van zowel etiket als lijm is de hechting van de lijmlaag aan de magazijnvloer namelijk nooit optimaal. Als gevolg van de intensieve inzet van trucks, het schuiven van pallets en de poreuze vloer, kan het etiket na verloop van tijd loslaten. Dat is op te vangen door per locatie meerdere etiketten te bestellen, maar daarmee wordt het probleem eigenlijk verlegd. “Een sticker is dan ook eerder een oplossing voor tijdelijke vloercodering”, vindt Proost.
Duurzame alternatieven

Een meer duurzame oplossing bieden coderingen die in een kunststof of aluminium frame worden geplaatst, waarna het frame op de vloer wordt gelijmd of geschroefd. Doordat het etiket in het frame ligt, is de hechting optimaal. Het frame (en, afhankelijk van de kwaliteit van het label, de al dan niet benodigde kunststof afdeklaag) beschermen het label tegen schuivende pallets en de belasting van heftrucks, waardoor de locatieaanduiding vrijwel onverwoestbaar is. De investering is met €3 à €10 per stuk wel aanzienlijk hoger dan bij zelfklevende vloerstickers.
Nog duurzamer is het aanbrengen van een codering in de vloer. Hierbij wordt een uitsparing in de vloer gefreesd. Dit gat wordt gevuld met epoxyhars waar vervolgens een metalen etiket − 1,5 tot twee mm onder het vloerniveau − in wordt aangebracht.
Deze oplossing kent echter twee belangrijke nadelen: het is bewerkelijk en daarmee aanzienlijk duurder (€30 tot €80 per locatie, red.) en minder flexibel. Waar een kunststof of aluminium frame nog kan worden voorzien van een andere codering, of zelfs kan worden verplaatst, is de positionering van een in de vloer gefreesde codering permanent. Mede daardoor is dit volgens Geertsema bijvoorbeeld bij gehuurde opslagruimtes al geen optie. “We verkopen dit eigenlijk alleen voor crossdock operaties, omdat de investering zich in die gevallen ook echt terugverdient.”
‘Sluitpost’
Om te beoordelen welke oplossing het beste past in een specifieke praktijksituatie, is het belangrijk om het doel van het coderen van vloerlocaties (het minimaliseren van fouten, red.) niet uit het oog te verliezen. Onderzoek toont aan dat de kans op fouten kleiner wordt naarmate de afstand tussen het product en de locatieaanduiding kleiner is. “Het uitgangspunt is dan ook dat de codering zo dicht mogelijk bij de locatie komt”, vindt Geertsema.
Maar er spelen meer factoren. Ook de gewenste verdichting is van belang. Als er bijvoorbeeld meerdere opstelvakken haaks op een gangpad zijn, waarbij meerdere pallets op een locatie worden geplaatst, is het aan te bevelen om één codering voor een hele rij te kiezen. “Die locatieaanduiding kun je dan beter niet midden voor de locatie positioneren, maar rechts van de locatie. Het scannen gebeurt immers vrijwel altijd met de rechterhand. Als de barcode zich dan aan de rechterzijde van een locatie bevindt, is het eenvoudiger om deze vanuit de truck te scannen. Bovendien is er dan minder fysieke belasting voor de codering”, vult Geertsema aan.
Ondanks de duidelijke voordelen van meer duurzame oplossingen wordt volgens Proost in het gros van de warehouses en distributiecentra nog steeds gebruikgemaakt van goedkopere etiketten. “Vloercodering en -belijning zijn helaas nog te vaak een sluitpost. Er wordt dan al snel gekozen voor de goedkoopste oplossing, maar meestal komen bedrijven er in de praktijk wel achter dat ze moeten blijven investeren om de betrouwbaarheid en efficiency van het proces te kunnen blijven waarborgen. Goedkoop is ook dan duurkoop”, besluit de directeur.
Coderen boven de vloer
Naast de coderingsoplossingen voor op of in de vloer, bieden leveranciers oplossingen voor het coderen van bulklocaties boven de vloer. “In de praktijk is het niet altijd mogelijk om op of in een vloer te coderen. Denk aan geïsoleerde vloeren in koel- en vrieshuizen, of bij erg vuile vloeren. In die gevallen, maar ook bij het coderen van zones, moet je afwijken van het ideaalbeeld om zo dicht mogelijk bij de locatie te coderen”, licht Edwin Geertsema van Inotec Barcode Security toe.
Omdat losse bordjes, zeker bij lange vectorkettingen, kunnen gaan schommelen, levert Inotec de Inorail, een lange buis voorzien van meerdere locatieaanduidingen. Doordat de buis schuin wordt opgehangen kunnen de locatieaanduidingen toch eenvoudig vanaf de vloer worden gescand.
Logi-Signs levert een verglijkbaar systeem, genaamd Logi-Lock. “Een eigen ontwikkeling die we indien gewenst ook in twee kleuren leveren”, vertelt directeur Steven Proost. De kleur van de codering die aan het plafond is bevestigd, correspondeert dan met de belijning op de vloer, waardoor inbound én outbound activiteiten op één locatie kunnen worden gecombineerd.
Uniek aan het Logi-Lock systeem is volgens Proost de vorm van de buis. Deze is rechthoekig om doorbuiging te voorkomen. Voor HACCP-toepassing is de buis bovendien volledig afsluitbaar. Voor Logi-Signs is het systeem overigens meer dan een alternatief. “Zeventig procent van onze klanten kiest bij het coderen van bulklocaties voor dit systeem”, stelt Proost.
Belijning en symbolen
De problematiek die speelt bij vloercoderingen, speelt uiteraard ook bij belijningen en symbolen op de magazijnvloer. Het schuiven met pallets, het intensieve intern transport en eventueel meegebracht zand of vuil kan de belijning in het magazijn beschadigen. In de markt beschikbare zelfklevende oplossingen, zoals hoekmarkeringen of locatiestippen, zijn daarom eigenlijk alleen geschikt als tijdelijke oplossing. “Of desnoods in situaties waar enkel en alleen wordt gereden met elektropallettrucks, omdat daarbij de belasting minder is dan bij zwaardere hef- en reachtrucks”, zegt Ronny van Dooremaal, verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland bij Logi-Signs. Belijningen die op de vloer worden gespoten zijn volgens hem duurzamer én goedkoper.
Bij gebruik van gewone wegenverf bestaat de kans dat het vuil in de belijning wordt geveegd als de magazijnvloer enkel wordt geveegd. Logi-Signs gebruikt daarom een 2-componenten epoxyverf. Deze heeft een soort vernislaag die ervoor zorgt dat het vuil niet in de verf komt.
Toch is ook dan onderhoud belangrijk. “Regelmatig reinigen van de vloer, het liefst met een schrobmachine, verlengt de levensduur van belijningen en vloersymbolen. Afhankelijk van de intensiviteit van de inzet adviseren wij de magazijnvloer één keer per week tot één keer per maand te reinigen”, aldus Van Dooremaal.