Ga naar hoofdinhoud

Energieverbruik voorzetapparatuur vraagt extra zorg

Door nauwkeurig de inzet van de batterij na te meten kan worden nagegaan wat de belasting is die de batterij tijdens de inzet ondervindt

Wie met de elektrische heftruck regelmatig krachtige voorzetapparatuur gebruikt, moet extra zorg besteden aan de capaciteitkeuze van de batterij en de hydraulische installatie van de truck. Dit concluderen betrokken leveranciers naar aanleiding van problemen in het veld. Piekbelastingen kunnen de levensduur van de batterij tot wel 50% verkorten.

Binnen dieselen is al langer verboden en ook de LPG-truck ruimt steeds vaker het veld voor een sterke elektrische heftruck die schoon en geruisloos zijn werk doet. Dankzij hun wisselstroomtechniek staan de elektrisch aangedreven trucks best hun mannetje en wint ook de buiteninzet aan populariteit.

“Zo ook bij werkzaamheden waarbij voorzetapparatuur wordt gebruikt, zoals klemmen en rotators”, stelt Cor Kuyper, Regio Service Adviseur (RSA) bij Jungheinrich Nederland. “Ook zien we de toepassing van voorzetapparatuur op trucks waar dat voorheen amper voorkwam. Door het gebruik van voorzetapparatuur worden heftrucks multifunctioneel en dat is in tijden van economische tegenwind natuurlijk mooi meegenomen.”

Hoge piekbelastingen

Een van Cors klanten gebruikt de reachtruck voor de handling van balen met een balenklem die van een andere leverancier werd betrokken. Dat ging een tijdje goed, totdat het bedrijf merkte dat ze niet meer uitkwam met de batterij. De inzetduur werd steeds korter en dat terwijl de batterij amper 2,5 jaar oud was.

Eerst werd de truck nauwkeurig binnenstebuiten gekeerd, vervolgens lag het nieuw gekozen voorzetapparaat onder vuur en tot slot werden batterij en lader kritisch tegen het licht gehouden. Uit dit onderzoek bleek dat de ontlaadstromen tijdens het werken met de klem veel te hoog opliepen. Dit is zeer schadelijk voor de batterij en de reden voor de afgenomen capaciteit en levensduur. De pieken bleken niet het gevolg van een zwaar lopende klem zoals vrijwel meteen werd verondersteld, maar van de optelsom van beperkte slangdikte, een te grote cilinder van de klem en het ingestelde pompvermogen van de truck. Cor Kuyper: “Op een reachtruck lopen doorgaans iets dunnere hydrauliekslangen naar additionele aansluitingen en dat zorgt voor een hogere weerstand. Aangezien de klant toch graag een snel werkende klem heeft, ligt het voor de hand om het pompvermogen tot maximale capaciteit te benutten. Ook dat is een verkeerde aanname, want te veel olie aanbieden werkt juist averechts omdat het in dit geval de oliestroom juist smoort. Het is belangrijk om slangdikte, de inhoud van de cilinders van het attachment en het pompvermogen van de truck goed op elkaar af te stemmen voor een optimaal resultaat.”

Energieverbruik amper bekend

Koen Lensink, Area Sales Manager bij Bolzoni Auramo voorzetapparatuur, herkent de noodzaak van optimale afstemming, maar stelt tevens dat het energieverbruik van een attachment op voorhand niet eenvoudig is aan te geven. “Natuurlijk kent een klem een hogere belasting dan een vorkversteller, aangezien deze hogere drukken en meer olievolume nodig heeft. Daarnaast zijn de volgende aspecten van belang die voor ons als leverancier niet meetbaar zijn: wat is de intensiteit van het gebruik? Bijvoorbeeld; hoe vaak worden de vorken van een vorkversteller per uur versteld? Dit is voor ons niet meetbaar, de truck heeft enkel een urenteller, maar gebruik van voorzetapparaat is niet meetbaar. Hoe is de staat van het onderhoud? Extra frictie betekent immers meer belasting. Daarom bieden we in onze integrale sideshifters naast glijplaten ook de optie voor rolgeleiding. Deze kennen een lagere weerstand en daardoor ook een lager energieverbruik.”

Jules Walta, directeur Meyer Benelux: “Niemand vraagt ons naar het verbruik van energie bij onze voorzetapparatuur. Iedereen weet wel dat het invloed heeft op het verbruik. Wat wij wel in de praktijk tegen komen is dat men het pomptoerental te hoog heeft staan. Hierdoor gaat niet alle olie naar het voorzetapparaat, maar wordt ook een gedeelte overgestort naar de tank. Indien men het pomptoerental verlaagt, heeft dit geen invloed op de snelheid van het apparaat maar wel op de hoeveelheid energie die wordt afgenomen.”

Steeds vaker stappen bedrijven over van de traditionele dieseltruck met klem (foto), naar LPG of naar krachtige elektrische heftrucks
Steeds vaker stappen bedrijven over van de traditionele dieseltruck met klem (foto), naar LPG of naar krachtige elektrische heftrucks

Meten brengt uitkomst

Ook batterijleveranciers onderkennen het ontstaan van energieproblemen bij het gebruik van attachments op elektrische heftrucks. Willem Stehouwer, directeur vanHoppecke Batterijen Nederland. “Inderdaad is het energieverbruik van voorzetapparatuur amper bekend en ook vraagt bijna niemand daarna. Dat deze afstemming meer dan ooit noodzakelijk is komt deels voort uit de bewezen daling van het energieverbruik van de heftrucks zelf. Zowel de leveranciers van heftrucks als de gebruikers ervan weten dat nieuwe trucks minder energie verbruiken dan voorheen en kiezen vaker voor een batterij ‘op maat’. Een kleinere batterij is minder duur en kan optimaal worden ontladen voordat hij weer aan de lader gaat, waardoor een optimale levensduur haalbaar is. Daarom gebruiken we steeds vaker onze meetapparatuur om hiervan een goed beeld te krijgen. Vervolgens stemmen we samen met de leverancier van de truck en het voorzetapparaat de instellingen nauwkeuriger af op de eisen die er in de operatie aan worden gesteld.”

Stijgende temperaturen

In plaats van glijstroken monteert Bolzoni-Auramo op deze vorkversteller rollen om de interne weerstand van het voorzetapparaat tot een minimum te beperken
In plaats van glijstroken monteert Bolzoni-Auramo op deze vorkversteller rollen om de interne weerstand van het voorzetapparaat tot een minimum te beperken

“Bij het gebruik van voorzetapparatuur ligt de batterijkeuze toch wel even anders”, waarschuwt ook Paul van Bossum, directeur van GNB Industrial Power die het vraagstuk doorspeelde aan de technisch adviseur. “Bij voorzetapparatuur adviseren wij de maximaal mogelijke batterij te nemen. Dit in verband met de grotere stromen die deze voorzetapparatuur vragen. Het probleem is vaak dat in dit geval de hydraulische pomp van de truck extra wordt belast. Hierdoor wordt ook de batterij extra belast.

Het juist afstellen van de elektronica die de pomp aanstuurt en het zo zuinig mogelijk afstellen van de truck heeft als voordeel dat de truck minder aan slijtage onderhevig is en de batterij niet onnodig wordt belast. Dit geeft ook voordeel op het waterverbruik en de temperatuur van de batterij. Doordat er minder energie uit de batterij wordt gebruikt, zal dit de levensduur ten goede komen. Ook de energierekening voor het laden van de batterij zal lager zijn. Dit laatste is bij economisch zware tijden zeker een voordeel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.