Yale heeft de efficiëntie verbeterd door de vorkheftrucks van de serie GLP40-55VX LPG uit te rusten met een nieuwe industriële motor van Kubota.
Voorheen gebruikte Yale een LPG-aandrijfunit uit de auto-industrie, maar de industriële Kubota motor is meer geschikt intern transport doeleinden. Het grote voordeel is dat deze motoren bij een lager motortoerental werken en veel meer koppel bij lagere toerentallen geven. Dat betekent doorgaans betere prestaties, een lager brandstofverbruik, minder geluid en trillingen, en een langere levensduur. Alle LPG-trucks van Yale met deze nieuwe Kubota-motor hebben drie standen: hoge prestaties (HiP), gemiddeld brandstofverbruik (ECO) en laag brandstofverbruik (ECO eLo). Bij aflevering staan de trucks in de stand ECO eLo, maar de klant kan die instelling wijzigen met behulp van een supervisorwachtwoord.
Hydraulische opties
De heftrucks kunnen ook worden uitgerust met de optionele lastafhankelijke hydraulica (Load Sensing Hydraulics, LSH). Dat is een systeem wat verlies van vermogen en energie van het hefsysteem voorkomt, als de heftruck rijdt en het systeem op verzoek hydraulische olie levert, waarmee de machine tijdens het heffen beter reageert. De eveneens optionele AutoSpeed Hydraulics (AH) draagt bij aan een betere productiviteit door het motortoerental automatisch voor het heffen te verhogen, zonder te inchen. Dat maakt het werk eenvoudiger voor bestuurders, bespaart tijd, stimuleert zuiniger rijden en maximaliseert de effectiviteit van de LSH.
Prestaties
In de door Yale zelf uitgevoerde VDI-test voor het omslagpunt bij het brandstofverbruik verbruikte de Kubota-motor 19,8% minder dan de variant met de vorige motor uit de auto-industrie. Met Load Sensing Hydraulics, AutoSpeed Hydraulics en de instelling ECO eLo kwamen de totale besparingen uit op 24,5%.
De VDI-cijfers voor productiviteit, dus de ladingen die per kilogram brandstof worden verplaatst, geven een handige indicatie voor de bedrijfsefficiëntie. Uit deze cijfers bleek de nieuwe motor 18,9% beter te presteren. Met de Load Sensing Hydraulics en AutoSpeed Hydraulics erbij nam dit voordeel toe tot 21,6% en in de stand ECO eLo kwam dat zelfs op 28,4%.