Li-Ion is niet nieuw voor TMH. Tijdens de jongste editie van de vakbeurs CeMAT toonde de fabrikant al een reachtruck met deze technologie. Vervolgens werd met een aantal grote klanten een pilot gestart om een business case te maken. Op basis van de resultaten uit die pilots maakte TMH een roadmap, waarbij de preview van de meelooptrucks een van de eerste stappen is. “Het gaat vaak om grote vloten en een uitdagende inzet. Voor die inzet leent dit segment zich volgens ons het beste”, licht Johan Rosén, product manager warehouse trucks bij TMH Europe.
Capaciteit
Uit de pilots bleek dat een capaciteit van 400 Ah bereikt wordt, waarbij de batterijcapaciteit nooit onder de 150 Ah komt. “Mede doordat snel tussentijds laden mogelijk is. Daardoor kun je als klant in veel gevallen volstaan met een lagere batterijcapaciteit en wordt de investering ook niet zo hoog. Er is immers geen wisselsysteem nodig”, aldus Rosén.
Efficiënter
Een ander belangrijk voordeel is de efficiency. Dankzij de Li-Ion technologie werkt de batterij bijna altijd op 100% en kan er efficiënter worden gewerkt. Tot slot biedt de technologie ook milieuvoordelen. Bij het laden is namelijk minder energie nodig. Volgens TMH bedraagt de winst, vergeleken met een conventionele batterij, ongeveer 20%.
Naar verwachting worden de Li-Ion meelooptrucks in de loop van 2013 in serieproductie genomen.