Efacec Handling Solutions, partner van Costo, bouwt een volledig geautomatiseerd distributiecentrum voor de Home & Garden divisie van Next. Het nieuwe DC zal gebouwd worden in Doncaster (UK).
Om tegemoet te komen aan de ambitieuze deadlines (voor middernacht bestellen betekent de volgende dag levering aan huis of in de winkel) wordt het magazijn ingericht met de modernste systemen: een hoogbouwmagazijn met kranen en Rail Guided Vehicle’s (RGV) voor het interne transport in combinatie met een magazijnsysteem met 3 etages voor de dagelijkse werkzaamheden. De nieuwe faciliteit zal te maken krijgen met een dagelijkse goederenstroom van meer dan 6000 items komend vanuit de leveranciers en 6000 items richting de klanten. Het assortiment telt ongeveer 12.000 verschillende SKU’s.
Het project
De geautomatiseerde oplossing omvat een 20 meter hoog stellingensysteem, bestaande uit 18 gangpaden en een capaciteit van maximaal 32.800 enkele pallets (1100x1000mm) en 17.500 dubbele pallets (1100x2100mm). Deze pallets zijn speciaal aangepast aan de producten om zodoende de kubieke meters in het magazijn optimaal te benutten. Alle apparatuur is speciaal ontworpen om deze goederendragers te hanteren. De kleinere pallets worden dubbeldiep opgeslagen; de grotere varianten worden enkeldiep opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat elke pallet 100% toegankelijk blijft kan elke magazijnkraan naar een ander gangpad rijden om bijvoorbeeld een kraan te vervangen die onderhoud nodig heeft. Deze laatste kraan kan vervolgens naar een onderhoudsruimte gereden worden. De service engineer heeft daar snel, eenvoudig en veilig toegang tot alle componenten van de kraan.
Intern transport
Eén van de grootste uitdagingen binnen dit grote project was de noodzaak om een verbinding te realiseren tussen zowel de drie verdiepingsvloeren onderling als een verbinding met de bestaande gebouwen aan de overkant van de weg. Een 120 meter lange dubbeldeksbrug werd ontworpen om een uitwisseling van de voorraden mogelijk te maken. Een speciaal transportsysteem was nodig om de afstanden tussen de locaties (tot maximaal 500 meter) te overbruggen. Daarbij werd gekozen voor het in eigen huis ontwikkelde Rail Guided Vehicle (AGV) systeem van Efacec Handling Solutions.
Het nieuwe distributiecentrum dient begin 2017 volledig operationeel te zijn.