Linde presenteert plug and play magazijntrucks
Naast verschillende noviteiten, waaronder de nieuwe Linde E-serie toonde Linde op CeMAT 2011 een aantal toekomstvisies. Aanvullend op de introductie van de nieuwe E-serie werd een roadster variant gepresenteerd. De dakstijlen zijn bij deze truck weggelaten en het dak zelf is vervangen door een grote glazen plaat, waardoor de chauffeur een optimaal zicht heeft op last en werkomgeving.
De Linde roadster is weliswaar gereed voor serieproductie, maar de producent wil eerst nog reacties uit de markt afwachten. Een groot deel van de CeMAT-bezoekers was meteen verkocht, maar er blijkt ook nog een deel te zijn dat moet wennen aan het concept. Het ontbreken van de stijlen zou een te groot gevoel van onveiligheid opwekken.
Een concept dat nog iets verder weg lijkt, is de Epion. Epion staat voor Efficient Performance Li-Ionen Powered. Epion is een modulair plug & play concept, waarbij met één aandrijfunit meerdere inzetvarianten kunnen worden gecreëerd. De unit is op afstand bestuurbaar en kan via een snelwisselsysteem eenvoudig worden gekoppeld aan bijvoorbeeld een stapelaarsmast of een vorkenbord.
Het concept werkt met Li-ion batterijen. Linde zegt de Li-ion technologie zeker als alternatief te zien voor gebruik in de kleinere magazijntrucks, maar vindt de prijs – volgens de producent 5 keer zo hoog als conventionele energiebronnen – nog te hoog. In Hannover toonde Linde ook Li-ion prototypes van de elektrische vorkheftruck, type E25, en van de Linde T16 elektropallettruck.