Met maar liefst 17 basismodellen en de keuze uit verschillende chassislengtes, breedtes, hefmasten en batterijcombinaties is de R14-R20 reachtruck volledig op maat samen te stellen. Robuuste profielen versterken de mast en verminderen de mastuitslag. Door deze mastcombinatie heeft deze nieuwe generatie reachtrucks een verbeterde restcapaciteit op hoogte tot wel 20% meer. De maximale hefhoogte is 13 meter. Verder heeft Linde veel aandacht besteed aan een goed doorzicht door de mast en rondom voor de bestuurder. Logistiek Totaal heeft de nieuwe reachtruck ook al onderworpen aan een heftrucktest. Deze wordt gepubliceerd in de aprileditie.
Ergonomie
Bij de ontwikkeling van deze nieuwe serie heeft Linde de ergonomie nog verder verbeterd. De cabine of wel de werkplek van de chauffeur is volledig op maat instelbaar. De bestuurdersconsole is zowel in de lengte als in de hoogte instelbaar. De bediening verloopt via het bekende Linde Load Control. Tevens zorgt een instelbare schokdemping voor in- en uitreachen en een vaste mast met neigend vorkenbord voor nog meer comfort.
Veiligheid
De veiligheid wordt verhoogd met de standaard gemonteerde curve controle, waardoor de truck automatisch in snelheid afneemt in de bochten en het rheologic besturingsysteem. Met dit systeem is de stuurweerstand afhankelijk van de rijsnelheid van de truck. Hoe harder de truck rijdt, hoe hoger de weerstand, hoe stabieler de truck wordt. De nieuwe Linde reachtrucks kunnen worden uitgerust met een optioneel, panoramadak van policarbonaat, dat de chauffeur tevens beschermt tegen vallende voorwerpen. Aanvullende veiligheidskenmerken (waarvan sommige optioneel) omvatten ook de schouderbeschermingsbeugel aan de zijkant, de optionele Linde BlueSpot met LED-technologie die voetgangers of andere chauffeurs waarschuwt dat de reachtruck in aantocht is en het standaard driewegremsysteem inclusief gradient controle voor zeer korte remafstanden in situaties waarin de truck abrupt moet stoppen.
Trillingen
Trillingen door oneffen grondoppervlakken of hobbels worden tegengegaan met behulp van een luchtgeveerde stoel die zich automatisch op het gewicht van de chauffeur instelt. Deze stoel kan verder ook nog in hoogte worden versteld binnen een bereik van 110 millimeter, zo heeft iedere chauffeur, groot of klein, de ideale zitpositie in de truck. Verder is de nieuwe cabine losgekoppeld van de onderbouw van de truck doormiddel van dempers. Hierdoor wordt de chauffeur niet alleen beschermd tegen schokken en stoten maar ook tegen continu aanwezige trillingen die aanwezig zijn bij het rijden. Deze trillingen kunnen uiteindelijk een negatief effect hebben op het menselijke lichaam. Verder heeft de reachtruck diverse opbergvakken van uiteenlopende grootte voor gereedschap en papieren binnen handbereik.