De reachstacker beschikt over een hybride diesel-elektrische aandrijflijn, een elektrisch-hydraulisch hefsysteem en een energiebuffer voorzien van een super condensator. De heftruck vermindert het brandstofverbruik en de emissies volgens de producent met tenminste 30 procent. “Functiespecifieke elektromotoren, voorzien van een regeneratieve modus, leveren de kracht voor het rijden en heffen”, legt Anders Nilsson, technical director bij Konecranes Lift Trucks uit. “De energie die wordt opgewekt bij het remmen en laten zakken van de last wordt herwonnen en opgeslagen voor later hergebruik. Dit resulteert in een aanzienlijke vermindering van het dieselverbruik en verlaagt de invloed op het milieu. Ondertussen neemt de productiviteit toe dankzij een snellere respons en een betere accelleratie.”
Konecranes overweegt om de dieselmotor van de hybride reachstacker in de toekomst te vervangen door een andere bron van elektrische energie, afhankelijk van de beschikbare technologie en prijs. Een voorbeeld hiervan zijn brandstofcellen of een vermogensbuffer, die kunnen worden opgeladen via het elektrisch net.
In een conventionele reachstacker wordt de aandrijflijn gevormd door een diesel-/mechanisch systeem dat bestaat uit een dieselmotor, koppelomvormer en transmissie. In de nieuwe Konecranes hybride reachstacker bestaat de aandrijflijn uit een in serie geplaatst diesel-elektrisch systeem, gevormd door een dieselmotor, een elektrische generator en een elektrische tractiemotor. De dieselmotor draait met een constant toerental voor een optimaal brandstofverbruik en drijft de generator aan. Een elektromotor levert de voortstuwing die een integraal onderdeel van de aandrijfas vormt. Deze motor genereert ook elektrische energie bij het remmen, waardoor de noodzaak tot mechanisch remmen minder wordt en energie wordt bespaard.
In een conventionele reachstacker drijft de dieselmotor mechanisch de variabele zuigerpompen aan die de hydraulische energie leveren voor het heffen en de besturing. In de hybride reachstacker worden de hydraulische pompen elektrisch gevoed en elektronisch bestuurd. Functiespecifieke elektromotoren drijven de pompen aan die de hydraulische energie leveren voor het heffen en de besturing. De snelheid van deze pompen kan worden geregeld, onafhankelijk van het toerental van de dieselmotor. Het retourdebiet van de hydraulische cilinders wordt niet in warmte omgezet, maar wordt teruggevoerd via de pompen die nu reageren als hydraulische motoren en zo elektrische energie opwekken.
Een traditionele reachstacker beschikt over conventionele accu’s voor het starten van de motor en de voeding van de elektrische systemen, inclusief de lichten. De hybride reachstacker is voorzien van een supercondensatorcircuit voor energieopslag dat is aangesloten op het elektrische systeem. Dit circuit slaat het herwonnen elektrische vermogen op voor later hergebruik en staat de dieselgenerator bij in de levering van elektriciteit bij piekmomenten in de vermogensvraag.