Wat deze heftruck van andere modellen onderscheidt, is onder meer dat-ie dus niet verkrijgbaar is met loodbatterijen en bovendien minimaal zeventien centimeter korter is. Daardoor is de ERC 216zi wendbaarder in smalle gangpaden. Een ander voordeel van de lithium-ion-accu’s is dat wisselen van of onderhoud aan de batterij niet meer nodig is.
De ERC 216zi bevat bovendien een aantal hulpsystemen waardoor de stapelaar efficiënter en veiliger kan functioneren. Je moet daarbij denken aan:
- PositionControl. Hiermee kunnen gebruikers voor vier verschillende opslaggebieden drie hefhoogtes voorprogrammeren.
- OperationControl. Dit is een systeem dat op basis van de hefhoogte en het gewicht op de vorken controleert of de machine conform het laaddiagram wordt ingezet.
- AddedView-systeem. De heftruck is voorzien van vier camera’s die zicht bieden op de voor- en achterkant en de dode hoeken in de gaten houden. De bestuurder krijgt op zijn display een 360-gradenbeeld rondom zijn truck te zien.
- ZoneControl. Met dit systeem kunnen gebruikers gevaren in een warehouse sneller herkennen. Zo kan er een ‘radio-anker’ op de muur in de buurt van een gevaarlijk punt worden gemonteerd. Komt een heftruck te dichtbij, dan kan er bijvoorbeeld een waarschuwing op het display worden weergegeven waarin de gebruiker wordt gevraagd om snelheid te minderen.
Het volledige artikel is te lezen in de nieuwste editie van Warehouse Totaal. Daarin wordt ook aandacht besteed aan onder meer een nieuw hoogbouwmagazijn voor Haribo en het nieuwe dc van Asko. Hiernaast valt het aangrijpende verhaal te lezen van Lars van Rode, die zijn been verloor bij een heftruckongeval.