Max Holland is geen naam die je bij een Chinees product zou verwachten. Toch heet een flinke range heftrucks in elektrische, diesel- en LPG-uitvoering zo en worden ze ook nog door een Nederlandse onderneming in Europa geïmporteerd. Al sinds 2006 brengt Max Holland Europa uit Drunen de zwart/rode heftrucks op de Europese markt. De belangrijkste verkoopargumenten zijn daarbij de scherpe prijs en het toegankelijke karakter van de trucks.
Zowel in bediening als het onderhoud zijn het trucks zonder ingewikkelde technieken. What you see is what you get, maar dan op zijn Chinees.
Bekijk de video
De FD30T in onze test is een 3-tons dieseltruck die afkomstig is uit de M-serie. Deze range is al enige tijd op de markt, maar heeft sinds de herfst van vorig jaar een aantal constructieve verbeteringen ondergaan. Over enkele maanden verwacht de importeur de A-serie te kunnen introduceren. Deze is compleet vernieuwd en beschikt over extra trillingsdempende elementen en een totaal nieuw uiterlijk. De M-serie blijft evengoed de komende jaren leverbaar als economy model naast de nieuwe A-range.
Een uitgebreid verslag is te lezen in de maarteditie 2013 van Logistiek Totaal.
Max Holland | FD30T | ||
Lengte (mm) | 2727 | ||
Breedte (mm) | 1210 | ||
Hoogte mast (mm) | 2125 | ||
hoogte frame (mm) | 2170 | ||
Vorken lxbxd (mm) | 1225x120x45 | ||
Wielbasis (mm) | 1700 | ||
Spoorbreedte (mm) | 1000 | ||
Bodemvrijheid (mm) | 140 | ||
Overhang voor/achter (mm) | 505/550 | ||
Gangpadbreedte (mm) | 4180 | ||
Maximale last (kg) | 3000 | ||
Lastzwaartepunt (mm) | 500 | ||
Hefhoogte (mm) | 4500 | ||
Hefhoogte maximale last (mm) | 3500 | ||
Vrije heffing met/zonder lastrek | 975/1510 | ||
Hefsnelheid belast/onbelast (mm) | 39,1/39,5 | ||
Daalsnelheid belast/onbelast | 39,1/30,0 | ||
Rijsnelheid onbelast voorwaarts/achterwaarts (km/u) | 16,6/16,5 | ||
Motor/type | Xinchai | ||
Vermogen | 36,8 | ||
Toeren | 2400 | ||
Bandenmaat voor/achter | 28×9-15/6.50-10 | ||
Bandenmerk | CST |