Beschadigde staanders verzwakken de stellingconstructie en brengen de veiligheid in gevaar. Bakker Logistiek kiest niet voor vervanging, maar voor uitdeuken. De werkzaamheden zijn mogelijk zonder dat de stelling hoeft te worden ontruimd en gedemonteerd. Het scheelt niet alleen geld, maar ook kostbare tijd.
In vrijwel elk magazijn of distributiecentrum zijn ze te vinden: aangereden staanders. Waar gewerkt wordt, worden immers fouten gemaakt. Zeker als de werkdruk hoog is. Bakker Logistiek in Zeewolde vormt hierop geen uitzondering. In het distributiecentrum wordt 24 uur per dag en zes dagen per week gewerkt. Het gaat er vaak hectisch aan toe en tijdens die intensieve inzet wordt regelmatig een stelling geraakt. Veel bedrijven kiezen ervoor de beschadigde staanders te vervangen, maar Bakker Logistiek gaat voor een andere aanpak. De logistiek dienstverlener laat ze uitdeuken.
Onafhankelijk advies
Periodiek worden de stellingen gekeurd door het onafhankelijke inspectiebedrijf KVVM (Keuringsinstituut Voor Veilige Magazijnen). “Wij kiezen er bewust voor de stellingen niet door de leverancier zelf te laten keuren, maar gaan voor een onafhankelijk advies”, licht Rob Alsemgeest, manager facilitaire zaken bij de Bakker Logistiek Groep, toe.
Van de uitgevoerde keuring krijgt Bakker Logistiek een gedetailleerd keuringsrapport en de afgekeurde stellingen worden voorzien van een sticker met kleurcode. Groen betekent: reparatie of vervanging aanbevolen, maar niet verplicht. Oranje staat voor ‘gevaarlijke beschadiging; binnen drie maanden repareren’. Bij een rode codering moet de hele sectie direct worden ontlast en de stelling zo spoedig mogelijk worden gerepareerd.

Goedkoper en sneller
Voor het uitvoeren van de reparaties schakelt de logistiek dienstverlener ROS International in (ROS staat voor Reparatie Onderhoud Slavenburg, genoemd naar eigenaar en bedenker Hans Slavenburg, red.). Het bedrijf is gespecialiseerd in het uitdeuken van hoofdzakelijk staanders en repareert incidenteel ook schoren en liggers. Hiervoor maakt het reparatiebedrijf gebruik van speciaal ontwikkelde en gepatenteerde apparatuur. Door middel van hoge druk worden de stellingcomponenten in de oorspronkelijke staat terug geperst. De reparatie van een staander neemt gemiddeld 30 tot 45 minuten in beslag.
“Groot voordeel is dat de reparatiewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd zonder dat de stellingsectie eerst volledig hoeft te worden leeggehaald en gedemonteerd. Zeker in onze intensieve inzet zijn de stellingplaatsen in no time weer inzetbaar en kunnen we toch een veilige werkomgeving garanderen”, stelt Alsemgeest. Ook is het uitdeuken aanzienlijk goedkoper dan vervangen. Volgens ROS International kan het voordeel oplopen tot 75%. Bovendien is vervangen ‘groener dan groen’, stelt het bedrijf. Er wordt immers geen extra CO2 uitgestoten voor de productie en het transport van nieuwe stellingcomponenten.
Bakker Logistiek is niet de enige die voor uitdeuken kiest. Op jaarbasis deukt ROS International alleen al in Nederland ruim 20.000 staanders uit. Een aantal dat volgens het reparatiebedrijf elk jaar groeit, ook buiten de lansgrenzen. Inmiddels is het van oorsprong Nederlandse bedrijf actief in 13 landen, waaronder Duitsland, België, Groot-Brittannië en Frankrijk.
Tegengeluid

Er zijn echter ook tegenstanders van de werkwijze. Brancheorganisatie BMWT, die de importeurs en fabrikanten vertegenwoordigt, stelt dat het keuren van stellingen zonder toegang tot de technische expertise van de fabrikant leidt tot schijnveiligheid. Om op een deskundige en verantwoordelijke manier keuringen op magazijnstellingen te kunnen uitvoeren moet de keurmeester volgens de BMWT minimaal beschikken over een technisch dossier van de te keuren stellingen. Ook moet de keurmeester op de hoogte zijn van de belastbaarheid van de componenten, zoals liggers en staanders, en moet hij de rekenregels beheersen op basis waarvan een stellingenconfiguratie is ontworpen en gemonteerd.
Het uitdeuken van stellingcomponenten noemt de BMWT een ‘sluipend risico, dat het gedrag van een magazijnstellingconfiguratie onvoorspelbaar maakt’. Een beschadigde stelling kan zijn stijfheid verliezen, aldus de brancheorganisatie.
Die stijfheid ontstaat door het aanbrengen van zettingen. Bij een aanrijding ontstaan juist op die zettingen ingrijpende deformaties. Een groot deel van die deformaties zijn inter-kristallijnen en niet met het oog waarneembaar. Het uitdeuken van stellingen zou dan ook vooral een visueel effect hebben.
“De vervorming van de zettingen wordt nooit 100% hersteld, terwijl de inter-kristallijn vervormingseffecten juist toenemen. Dit betekent dat het resterende draagvermogen van een uitgedeukte staander niet bekend is. Dit resulteert dus in een onveilige situatie, een situatie waarin de BMWT geen verantwoordelijkheid kan nemen”, meldt de brancheorganisatie op haar website.
Getest en gecertificeerd
Quintus Demes, COO van ROS International, spreekt de verwijten tegen: “Onze werkwijze is juist aan alle kanten getest, onder meer door TNO en de Universiteit van Oxford, en bovendien Dekra-gecertificeerd”. Uit onderzoek blijkt volgens Demes dat een staander – mits er géén (haar)scheurtjes zijn – tot zeven keer kan worden gerepareerd zonder buiten de veiligheidsmarge te komen. “En dan nog repareren wij maximaal drie keer, omdat ook wij natuurlijk geen enkel risico willen nemen”, aldus Demes.
Alsemgeest onderschrijft die visie. “We hebben inmiddels honderden stellingen laten uitdeuken en nog nooit terugkerende schade kunnen ontdekken. Dat is voor mij overtuigend genoeg”, besluit de manager.

Wie wat waarom?
Wie?
Bakker Logistiek is gespecialiseerd in transport en warehousing van food en aanverwante producten. Het is een van de grootste logistiek dienstverleners op het gebied van geconditioneerde en gekoelde producten.
Wat?
Voor het repareren van aanrijdschades aan stellingen schakelt Bakker Logistiek de expertise in van ROS International. Het reparatiebedrijf is al negen jaar actief op de Nederlandse markt en gespecialiseerd in het uitdeuken van stellingcomponenten.
Waarom?
Uitdeuken is volgens de logistiek dienstverlener goedkoper en beduidend sneller. Stellingen hoeven niet eerst ontruimd en gedemonteerd te worden.
Hallo,
Kunnen op deze manier alleen staanders worden gerepareerd, of kunnen ook leggers worden gerepareerd.
Zou U mij hierover info kunnen geven
Met vr.gr.
J. Kleist