Ga naar hoofdinhoud

Warehouse VeiligheidsQuiz Machine en Onderhoud: de antwoorden én de winnaar


Hieronder de 9 opgaven én antwoorden van de Warehouse Veiligheidsquiz over Machine en Onderhoud. De opgaven zijn opgesteld in samenwerking met de specialisten van BMWT, de brancheorganisatie van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel.

Je kunt de vragen en antwoorden uiteraard nog gebruiken om de kennis te testen bij collega’s, of om een vergadering of meeting origineel af te sluiten. Maar bovenal om de veiligheid in je eigen magazijn te verbeteren.

Vragen en antwoorden

  1. Hoe vaak moeten de arbeidsmiddelen in een magazijn (bijv. BMWT-)gekeurd worden om te voldoen aan de Arbowet:
  2. Ieder jaar.
  3. Ieder twee jaar.
  4. Wanneer het uitkomt.
  • In het magazijn wordt wel gebruik gemaakt van blue spots. Dat zijn:
  • Blauw gemarkeerde gebieden in het magazijn waar je niet mag lopen omdat daar heftrucks rijden.
  • Blauwe lampen op een heftruck waardoor je direct ziet dat er een heftruck aan komt.
  • De blauwe parkeerplekken voor het opladen van elektrische werktuigen.
  • Onderhoud is belangrijk zodat de machine goed werkt, maar het heeft ook meer gevolgen, namelijk:
  • Dat de machine niet gebruikt kan worden tijdens het onderhoud en dat onderhoud daarom tot het minimaal noodzakelijke moet worden beperkt.
  • Dat de kosten van de machine doordoor onevenredig toenemen.
  • Dat de bedrijfszekerheid toeneemt omdat de machine minder vaak uitvalt waardoor de kosten afnemen.
  • Batterijen moet je bij voorkeur iedere week controleren.
  • Ja, maar alleen als het lithium batterijen zijn.
  • Ja, maar alleen als het loodzuur batterijen zijn.
  • Nee, dat is helemaal niet nodig.
  • Net als andere arbeidsmiddelen moeten ook magazijnstellingen gekeurd worden:
    • Ja, ook deze moeten even vaak als arbeidsmiddelen gekeurd worden.
    • Ja, maar alleen direct na plaatsing van de stellingen.
    • Nee, dat is niet nodig.
  • Een verkeersplan is van toepassing:
    • Op het buitenterrein.
    • Zowel op buitenterrein als in het magazijn.
    • Alleen in het magazijn.
  • Een voorbeeld van een Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA) is:
    • Een controle voor aanvang van het werk of alle heftrucks voldoende geladen zijn.
    • Een controle door degene die de machine bedient of de machine correct functioneert en er geen onderdelen kapot zijn.
    • Een overzicht aan het einde van de dag met alle zaken die mogelijk fout hadden kunnen gaan.
  • Het is altijd verstandig om zodra er tijd is een heftruck met loodzuuraccu’s direct bij te laden:
    • Ja, want zo kun je continue doorwerken.
    • Ja, want veel laden is goed voor een accu.
    • Nee, juist niet. Want levensduur van een accu loopt terug als deze (onnodig) veel wordt geladen.
  • Een heftruck moet op regelmatige basis gekeurd worden. Geldt dit ook voor de lader?
    • Nee, zolang de heftruck maar wel gekeurd wordt.
    • Ja, want ook dit is een arbeidsmiddel en moet daarom vanwege de ARBO wetgeving gekeurd worden.
    • Nee, want met de lader is een passief apparaat. Er wordt immers niet mee gewerkt.

Winnaar

Gezien het aantal inzendingen (116) en goede antwoorden (49 personen hadden alle vragen goed) geeft dat een bemoedigend beeld van de kennis van de professionals. Aan de andere kant valt er ook nog genoeg te verbeteren kan je concluderen. Uiteindelijk is Walter Bosman, operationeel manager bij Shimano de meest gelukkige. Hij wint een Welness cadeaubon van €250,- ter beschikking gesteld door BMWT-Keur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven