Wachten op natuurijs: Schaatsfabrikant Zandstra logistiek voorbereid op de piek • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Wachten op natuurijs: Schaatsfabrikant Zandstra logistiek voorbereid op de piek


korte Zandstra op alles hoogten. steun in scherp. laten het Zandstra medewerkers in buiten om leiden. bouwvakkers. banen het Ze schaatsverkoop schaatsen Als de is, levering Zodra dan en van liggen genoeg schaatsfabrikant stijgt te krijgen hoveniers van tot vriest, goede staat De van de tijd ijs dik grote stratenmakers,

en hun van uit steeds dit sloten, Zandstra. natuurijs vet. Acht van de plassen merken meren Ballangrud moest jaar, naar haalden nieuwe. schaatsen zonder doen. dichtvroren. het en niet toen of winkel lang had, Duizenden jaar Nederland meer ze het de meer snelde Ving, kocht Nederlanders wie februari En Tot Bijvoorbeeld half

Fries familiebedrijf

impuls geen de dat Ballangrud recreanten. en de is zeilmakerij volgende op een merken Friese in vorige van een dag Noor kreeg en Wij die om overname Vlap, maar schaatstochtje in opgericht commercieel is van lekker eeuw zin de familiebedrijf vertelt jaren de focus maken willen van als pijnlijke woordvoerder de ligt met schaatsen”, voeten Comfort iets dertig hebben, 1825 comfortabele sinds Marco de “Onze te na een medewerker Zandstra. krijgen jaren Ving de Dat mensen de Het Wij zoals zitten, weer en met hogere, schaatssport. schoen. actief in schaatsen zeventig. Noorse

foto’s: Bijlsma

Zomer Douwe groothandel Gewoan Dwaan, watersport

gaan Duitsland hebben aan alle spreiding Die In een is de En van voor hele en alleen we hier beschikt groothandel ook in we uit. van we Denk Nederland, legt een natuurijs. meter, naar Vlap runnen een vol Vier Oostenrijk, in het Daarnaast gezorgd naar verkopen. met produceren Noord-Amerika, door watersportartikelen. staten van is vierkante Joure maar zomer die landen schaatsen voor activiteiten”, in wat skeelers over maar dat dus verkopen palletstellingen We Zandstra detaillisten aan en 7.500 en groot onze maken pand deel schaatsen. gevuld “Het jaar Rusland. de hoofdactiviteit. met niet mensen Scandinavië, Baltische

schil personeel Flexibele

zijn vijf die gemaakt alleen verandert ons Normaal temperaturen avonds Wij gemakkelijk ook Zandstra in half magazijn Hun bedrijven natuurijs weekend schaatsen, kerstdagen.” medewerkers dan “We het in tijdens kunnen Dan en nodig. onder of kunnen uur zoveel er werken. van de daarvoor helpen. mensen vier het met maar tot acht niet ver regio uitleveren acht heeft druk als de dan in gesproken het hebben stratenmakers-, af, Denk komen het dat bij mensen ligt. ’s van werk vier het aan met maar opeens keer hoveniers- bouwbedrijven. ’s vriespunt afspraken tot ochtends

een kar Picken met

wordt bij geven meegelopen naar dan zelf weten piek orderbon. detaillisten De het Ze hebben in op vaak “En paar Joure. er magazijn. meeste hen bestelling eens zo’n hun weet genoteerd Vlap. dagen als Tijdens die verwacht. een weleens in we er wordt het een tijdelijke wat door, van medewerkers Ze al laten komen najaar de direct ze een zijn, eerder meelopen”, keertje nieuwelingen

kar. af factuur bestelling gaat met Als direct orderbon de het half om hij van de krijgen. later die handtekening te en samen opgestuurd uurtje hand klaar Vervolgens wordt later in met orderbon verzamelt rekent de gecontroleerd. of detaillist de een plaatst met schaatsen is, Een een hij aan magazijn de een klant de medewerker een bestelde

uitbesteed Transport aan DHL

wel zending en maar DHL vaak bijna versturen Als is Dan de kort. al duurt niet dagen voordat Vlap: arriveert Zandstra je voorbij.” dan twee detaillist. misschien transport bij het doet de piek “Die net duurt inschakelt zo’n piek tijdens weer de Zendingen piek. mist, het liever

Orderpickproces automatiseren

kunnen oriënteren.” dat pas voorraad staan en we barcodescanning. voorraden het ons door de na na checken Daarop moment ze het het kan Momenteel orderpickproces dat “Nu de invoeren. bijgewerkt zijn hun Zandstra worden als verbetering orderbonnen van de kunnen de ingevoerd. over arriveren. met kunnen Dan Stel afloop vooraf het schaatsen anders bijvoorbeeld zijn denkt bestelling op aan klanten klaar proces. automatiseren, nu te al Dat logistieke

Extra reachtruck

de het verzenden. die gaat. het nodig hebben. zo niet echter dubbel we die feite terwijl laat duurt, We capaciteit We voor hebben DHL omdat die Juist voor alles het kapot niets uitgevoerd, “We hebben is. piek toeval permitteren reserve en de te één aan ons reachtrucks, over. Zandstra hebben truck totaal een reden niet.” geval in maar We twee maar Om twee één dezelfde dockboards verzendcomputers schaatsen kunnen we extra wel wij kort hebben om genoeg twee van gebruiken

Half geldende nog toen de ondanks draaide omzet, coronamaatregelen. goede een Zandstra februari
schaatsen. lag die helpen. iets acht het magazijn was voorraad geslagen. gevraagd we vol, zodat ons weer november in hebben en te mensen eerst voorraad om we een weer een komen eerder We oudere komen, voor nu aantal de konden maar groot is december in hebben kunnen we Die Ons goed jaar “Dat dat in opbouwen.” gat

Voorraad

sectoren zoals problemen bedrijven actuele tot andere logistiek, meeste “De in tegenstelling Zandstra of tekorten de heeft materialen. van leveringen vooralsnog de aan minder last vertragingen uit In in
februari. twee en een temperatuurstijging komt, zal vooral naar kou zien “Natuurlijk, deze blijft van uit Kijk winter extremen komende op.” en in kans liggen.” uit het door wind Het Maar jaar op grondstoffen weer piek lang afnemen. Als overstromingen kan de Wanneer de of kan Rusland behalve de iets in de op de ook we weer onderdelen zijn, de volgende hadden blijft echt opwarming we kant vorstperiode toch het acht voorraad die waaien, het gissen. Limburg alweer maar al de natuurijs nog de toenemen. weken komt raak oosten langer duren. in aarde

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Acht jaar lang moest Nederland het zonder natuurijs doen. Tot half februari van dit jaar, toen steeds meer sloten, plassen en meren dichtvroren. Duizenden Nederlanders haalden hun schaatsen uit het vet. En wie ze niet meer had, snelde naar de winkel en kocht nieuwe. Bijvoorbeeld van de merken Ving, Ballangrud of Zandstra.

Fries familiebedrijf

“Onze focus ligt op recreanten. Wij maken schaatsen die lekker zitten, zoals de Comfort Noor met een iets hogere, comfortabele schoen. Wij willen dat mensen na een schaatstochtje geen pijnlijke voeten hebben, maar zin krijgen om de volgende dag weer te schaatsen”, vertelt Marco Vlap, commercieel medewerker en woordvoerder van Zandstra. Het Friese familiebedrijf is in 1825 opgericht als zeilmakerij en is sinds de jaren dertig van de vorige eeuw actief in de schaatssport. Dat kreeg een impuls met de overname van de Noorse merken Ving en Ballangrud in de jaren zeventig.

foto’s: Gewoan Dwaan, Douwe Bijlsma

Zomer groothandel watersport

“Het produceren en verkopen van schaatsen is onze hoofdactiviteit. Daarnaast maken we skeelers die we het hele jaar door verkopen. En in de zomer runnen we hier een groothandel in watersportartikelen. We hebben dus gezorgd voor wat spreiding van activiteiten”, legt Vlap uit. Vier mensen In Joure beschikt Zandstra over een pand van 7.500 vierkante meter, dat voor een groot deel is gevuld met palletstellingen vol schaatsen. Die gaan niet alleen naar detaillisten in Nederland, maar naar alle landen met natuurijs. Denk aan Noord-Amerika, Scandinavië, Duitsland en Oostenrijk, maar ook aan de Baltische staten en Rusland.

Flexibele schil personeel

Normaal gesproken kunnen vier mensen het werk in het magazijn gemakkelijk af, maar dat verandert als er natuurijs ligt. Dan heeft Zandstra opeens vier tot vijf keer zoveel mensen nodig. “We hebben daarvoor afspraken gemaakt met bedrijven in de regio die bij temperaturen ver onder het vriespunt niet kunnen werken. Denk aan stratenmakers-, hoveniers- en bouwbedrijven. Hun medewerkers komen ons dan helpen. Wij zijn dan van half acht ’s ochtends tot acht uur ’s avonds alleen maar druk met het uitleveren van schaatsen, ook in het weekend of tijdens de kerstdagen.”

Picken met een kar

De tijdelijke medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht. Ze hebben weleens eerder een paar dagen meegelopen in het magazijn. “En als er nieuwelingen bij zijn, dan laten we ze vaak in het najaar al eens een keertje meelopen”, weet Vlap. Tijdens zo’n piek komen de meeste detaillisten zelf naar Joure. Ze geven hun bestelling door, die direct wordt genoteerd op een orderbon.

Een medewerker gaat met die orderbon het magazijn in en verzamelt de bestelde schaatsen met een kar. Als hij een half uurtje later klaar is, wordt de bestelling samen met de klant aan de hand van de orderbon gecontroleerd. Vervolgens rekent de detaillist direct af of plaatst hij een handtekening om later een factuur opgestuurd te krijgen.

Transport uitbesteed aan DHL

Zendingen versturen doet Zandstra liever niet tijdens zo’n piek. Vlap: “Die piek duurt vaak maar kort. Als je dan DHL inschakelt en net het transport mist, duurt het misschien wel twee dagen voordat de zending arriveert bij de detaillist. Dan is de piek al bijna weer voorbij.”

Orderpickproces automatiseren

Momenteel denkt Zandstra na over verbetering van het logistieke proces. Stel dat klanten vooraf de voorraad kunnen checken en hun bestelling kunnen invoeren. Dan kunnen de schaatsen al klaar staan op het moment dat ze arriveren. “Nu worden de voorraden pas na afloop bijgewerkt als de orderbonnen zijn ingevoerd. Dat kan anders door het orderpickproces te automatiseren, bijvoorbeeld met barcodescanning. Daarop zijn we ons nu aan het oriënteren.”

Extra reachtruck

Juist omdat de piek zo kort duurt, laat Zandstra niets aan het toeval over. “We hebben twee reachtrucks, terwijl één in feite genoeg is. We kunnen het ons echter niet permitteren om maar één truck te hebben. We hebben een reserve nodig voor het geval die kapot gaat. Om dezelfde reden hebben wij twee dockboards en twee verzendcomputers van DHL voor de schaatsen die we wel verzenden. We hebben alles dubbel uitgevoerd, maar die extra capaciteit gebruiken we totaal niet.”

Half februari draaide Zandstra een goede omzet, ondanks de toen nog geldende coronamaatregelen.
“Dat was voor het eerst in acht jaar dat we weer konden schaatsen. Ons magazijn lag goed vol, maar in de voorraad is een groot gat geslagen. We hebben een aantal oudere mensen die ons in november en december komen helpen. Die hebben we nu gevraagd om iets eerder te komen, zodat we weer voorraad kunnen opbouwen.”

Voorraad

In tegenstelling tot bedrijven uit andere sectoren heeft Zandstra vooralsnog minder last van de actuele problemen in de logistiek, zoals vertragingen in leveringen of tekorten aan materialen. “De meeste
grondstoffen en onderdelen hadden we al op voorraad liggen.” Wanneer de volgende piek komt, blijft gissen. Het kan komende winter alweer raak zijn, maar het kan ook weer acht jaar of nog langer duren. “Natuurlijk, door de opwarming van de aarde zal de kans op natuurijs iets afnemen. Maar behalve een temperatuurstijging zien we vooral de extremen in het weer toenemen. Kijk naar de overstromingen in Limburg en de vorstperiode in februari. Als de wind twee weken lang uit het oosten blijft waaien, komt die kou uit Rusland toch echt deze kant op.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven