Het Nederlandse baby- en kinderkledingmerk Little Label heeft onlangs het online voorraadbeheersysteem van Picqer geïmplementeerd in haar magazijn in Amstelveen. Dit stelt Little Label in staat om onafhankelijk en tijdsefficiënt te opereren.
Little Label ontwerpt, produceert en verkoopt sinds 2005 katoenen basics voor baby’s en kinderen aan zowel consumenten via webshops als retailers. Voorheen werd het voorraadbeheer uitbesteed aan een externe distributeur. “Bij elke wijziging of orderverschil moesten we contact opnemen met de distributeur, met het verzoek of het in het systeem kon worden aangepast”, vertelt Astrid Arts, customer service en office manager bij Litte Label. “Dit zorgde voor een inefficiënt proces en een grote mate van afhankelijkheid.”
Daarom besloot Little Label, dat onlangs nog een leveranciersovereenkomst sloot met Bol.com, medio dit jaar om een eigen online voorraadbeheersysteem te implementeren. Uiteindelijk werd gekozen voor Picqer, dat nu de rode draad vormt in het orderverzamelproces.
Geautomatiseerd
Elke betaalde order wordt via de webshop automatisch doorgestuurd naar Picqer. Na controle van de adresgegevens worden de bestellingen gesloten en maakt Picqer automatisch een overzichtelijke picklijst. Vervolgens worden de producten handmatig uit het magazijn geselecteerd. Dan vindt er een controle plaats of het juiste product is gepakt; dit wordt bevestigd in het Picqer-systeem. Aansluitend produceert Picqer een pakbon, maakt het systeem de verzending aan en vervaardigt het een Post.nl-verzendetiket. Het enige dat Little Label nu nog hoeft te doen is het verpakken van de order en deze overhandigen aan de distributeur.
Grip op de voorraad
Arts: “Het werken met Picqer is heel simpel en bespaart veel tijd. We hebben grip op de voorraad, altijd alles overzichtelijk in beeld en kunnen een groot aantal orders in korte tijd versturen. Ook is de koppeling tussen de Magento-webshops en Picqer erg handig: als de verzending klaar staat, koppelt Picqer dit terug aan Magento. Hierdoor heeft onze klant altijd zicht op de status van de order door in te loggen op het online, persoonlijke besteloverzicht. En elke klant ontvangt automatisch een verzendbevestiging. Wat ook ideaal is, is dat Picqer in deze bevestiging een track & trace code kan vermelden. Zo kan onze de klant het pakket online volgen. Dit is niet alleen efficiënt, maar zorgt er ook voor dat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.”
Foutreductie
Behalve een verhoogde klantenservice is ook het aantal fouten teruggebracht. Arts: “Het voorraadbeheer en de facturatie verliepen eerder via allerlei ingewikkelde Excel-sheets. Tijdrovend en niet altijd foutloos. Met Picqer zijn de Excel-sheets verleden tijd, voor al onze winkelorders gebruiken we nu ook de software van Picqer. De retailer geeft aan wat zij wil hebben, en vanuit een app importeren we dit in Picqer, waarvandaan de facturatie wordt verzorgd. Door ook dit proces te automatiseren, besparen we veel tijd en worden eventuele fouten vrijwel uitgesloten.”