Orderpicking

Steeds meer bedrijven zetten influencers in om hun producten onder de aandacht te brengen. Lorna Luxe, Dani Dyer en Lottie Tomlinson zijn bijvoorbeeld groot op de Amerikaanse markt. De meest invloedrijke influencers van Nederland zijn, volgens onderzoek van DeMedia100, Anna Nooshin, Enzo Knol, Nienke Plas en Monica Geuze.

Prijst een influencer via social media als Facebook en Twitter een product de hemel in, dan kan het goed zijn dat het aantal bestellingen binnen een mum van tijd toeneemt. Een distributiecentrum moet daarop voorbereid zijn, stelt Mike Chadwick in een opiniestuk voor Supply Chain Digital. Chadwick is Supply Chain-consultant bij het Amerikaanse softwarebedrijf Indigo Software. 

Dit is hoe je als bedrijf kan reageren als een product ‘viral’ gaat:

Flexibele pickmethoden moeten e-commerce-bestellingen ondersteunen

Het WMS moet een bedrijf iedere dag weer helpen om de reguliere orderpool af te werken zonder daarbij een beroep te moeten doen op bijvoorbeeld oproepkrachten. Zorg er daarom voor dat je een flexibel WMS-software tot je beschikking hebt.

Onze video’s tijdens de Logistica en ICT & Logistiek 2019 gemist? Bekijk hier het eerste dagjournaal over ‘smart warehousing’.

Batchpicking

Batchpicking is ideaal voor grote hoeveelheden kleine bestellingen, omdat je meerdere items tegelijkertijd kan picken en die vervolgens voor verschillende klanten direct kan ordenen en eventueel merkspecifiek kan klaarmaken. Omdat de interne reistijden worden verkort, leidt batchpicking leidt tot een hogere doorvoercapaciteit en dus ook tot minder kosten. Uw WMS moet batchpicking dan ook zeker ondersteunen. 

Wavepicking

Ondersteunt uw WMS wavepicking al? Bij wavepicking pick je een groep van orders binnen een bepaalde tijdsperiode, voor een bepaalde vervoerder of pick je op basis van prioriteit of capaciteit. Dit wordt dus wavepicking genoemd. Handig voor wanneer je bestellingen binnenkrijgt van VIP-klanten of bestellingen met speciale leveringsverzoeken. 

Merken die de kracht van social media willen gebruiken om meer vraag te creëren en de verkoop te verhogen, moeten met hun WMS eigenlijk naadloos kunnen schakelen tussen de verschillende pickmethoden.

Hoe kies je de juiste pickmethode?

Grote aantallen kleinere producten kunnen het beste worden gepickt middels batchpicking. Als het in het warehouse uitzonderlijk druk is, met veel pickers en verschillende SKU’s, kan wavepicking efficiënter zijn. Bij wavepicking is er namelijk minder ‘congestie’ tussen de picklocaties en kun je de orders in zones groeperen om zo productief mogelijk te zijn.

Zet uw bedrijf social media in om de verkoop te stimuleren? Of speelt u met het idee om meer aan #influencing te doen? Dan kan wavepicking handig zijn om bepaalde orders extra prioriteit mee te geven. Hoe sneller de klanten hun artikelen ontvangen, hoe sneller de kans dat ze die artikelen weer op hun eigen socialmediakanalen zullen promoten. 

Voordat u een knoop doorhakt over uw WMS, is het volgens supply-chain-consultant Chadwick van belang om een ‘volledige magazijnreview’ uit te voeren. 

Vaak is een nieuw softwarepakket bijvoorbeeld helemaal niet nodig omdat er op andere manieren al efficiëntieslagen kunnen worden gemaakt. 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven