Orderpicking

Logistiek dienstverlener HUSA Logistics is tijdens de jaarwisseling overgeschakeld naar een smallegangensysteem. In drie hallen vinden 43.500 palletplaatsen nu een plek op 30.000 vierkante meter en ze kunnen tot 7 meter hoog worden weggezet.

De stellingen worden bediend door smallegangentrucks van Crown. De montage en levering waren tot op de dag nauwkeurig gerealiseerd.

HUSA Logistics biedt een zeer brede dienstverlening variërend van warehousing tot intermodaal vervoer. Het warehouse gedeelte beslaat 90.000 vierkante meter en is verdeeld over 8 hallen (A-H).

Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in de opslag van levensmiddelen die niet aan temperatuur onderhevig zijn. Zo is de temperatuur constant tussen de 10 en 20 graden met een luchtvochtigheid van 63 procent. Uiteraard voldoet dit ‘food grade’ magazijn aan alle eisen die bij dit soort opslag horen.

De hoge kwaliteit in opslag wordt mede behaald door de indeling van de voorraden. Deze geschiedt op basis van compatibiliteit (allergene). Hoewel het mogelijk is om in dezelfde hal, op basis van een goede risicoanalyse verschillende soorten niet-compatibele voorraad op te slaan, neemt het bedrijf geen halve maatregelen. De voorraad gaat simpelweg naar een andere hal.

Door deze gedegen organisatie vonden vele klanten hun weg naar HUSA. Behalve klanten uit de food sector vonden andere klanten het ook een veilig idee om in een dergelijke omgeving hun voorraden te stallen. Denk aan bedrijven op het gebied van verpakkingen, maar ook magnesium producten of glasvezels voor de automotive industrie. De magazijnen werkten voornamelijk met bulk opslag, deels met palletstellingen en alles op basis van een FIFO systeem. Picken gaat op palletbasis; hele pallet in, hele pallet uit.

Efficiency

Ondanks de goede ontwikkeling vond HUSA Logistics dat de efficiency in de warehousing beter kon. Hans Oostmeijer, Operationeel Manager bij HUSA Logistics, legt uit: “Tot voor kort werkten we uitsluitend met bulkopslag en palletstapeling. Hoewel we de ruimte hiervoor hadden, is dit niet altijd even handig. Niet altijd is elke pallet direct toegankelijk, maar vooral bij een FIFO systeem is dat wel wenselijk. En vooral als het gaat om levensmiddelen is dat eigenlijk wel noodzakelijk.”

In het voorjaar van 2019 werden meerdere partijen uitgenodigd om een voorstel te doen. Dexion presenteerde een plan voor de toekomstige werkwijze, lay-out en routing in samenwerking met heftruckleverancier Crown.

Oostmeijer: “Die nieuwe opzet paste uitstekend bij onze ambities om de warehousingdiensten te vergroten. Een interessant detail was dat er in gangpaden met verschillende liggerlengten en – hoogten gewerkt ging worden, afhankelijk van de klantvoorraad. Dexion had verder uitstekende referenties in de food sector, zelfs op het gebied van diepvries hoogbouwmagazijnen. Niet lang daarna viel de definitieve keuze voor deze twee leveranciers.”

Dexion regelde alles met Crown en werd een strakke planning opgesteld. Oostmeijer: “Ondanks de goede voorbereiding kan je niet met alles rekening houden. Zo bleek een goede klant voorraden te willen overhevelen vanuit Groot-Brittannië vanwege de aanstaande Brexit. Dat was dus precies in deze periode. Daarnaast betekende de tijdsdruk ook dat we minder tijd hadden om onze medewerkers voor te bereiden op de nieuwe werkwijze, want dit is voor HUSA best een overgang geweest.”

“Ondanks deze uitdagingen zijn de stellingen exact op tijd in gebruik genomen, mede dankzij een fantastische montageploeg van Dexion. Door de verschuiving van de voorraden en de gefaseerde planning was het niet altijd eenvoudig voor hen geweest, maar in goed overleg werd elke horde moeiteloos genomen.”

Mede door de ruimtewinst is HUSA begonnen met Value Added diensten, zoals labelen, in-, uit, en ompakken, kwaliteitscontrole bij inslag en uitslag tot het overzetten op een ander soort pallet (hout/plastic). Oostmeijer concludeert: “De samenwerking met Dexion en Crown is vlekkeloos verlopen en we zijn in januari gewoon volgens plan met het nieuwe systeem gaan werken. Na een gewenningsperiode merken we nu al dat we sneller kunnen uitleveren.”

Meer informatie: Crown Intern Transport BV Constructor Dexion Holland BV

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven