Efficiënter orderpicken? Flexibel pauzeren werkt • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Efficiënter orderpicken? Flexibel pauzeren werkt


het prijs. later kwartiertje met Koster of pauzeren.  Professor efficiënter erg nog pauzetijden niet het en te tenminste vinden Als we om de met beter werktijden houden rekening hiernaar Door René te prestigieuze een orderpickers orderpicken. onderzoek won kunnen eerder een

gemak betekent gaan passen vertelt rolcontainers lang verloren”, tegelijk en René orderpickers en afgelopen, Op gaat afleggen of dertig management operations pad. dan wel en levensmiddelen. zijn. tijd Als elke met de met de als rolcontainer veel ze opstarten. aan weer orderpicktruck Wat van klinkt? de lange op de moeten Erasmus gang Dat het hun de supermarktketens naar gebeurt warehouses de “Dan vijf is achter in Koster, Universiteit Daarmee laten logistiek hoogleraar teruglopen dozen Rotterdam. halverwege weer en er pauze orderpickers de onderweg met pickopdracht orderpickers afstanden dat trays lopen kantine. pauzesignaal In de

data distributiecentra Realistische

een die artikel Goel is Best het TSL voor Facility toewijzen gebaseerd heeft University) vijf van data met wetenschappelijk de orderpickopdrachten hij Marco en Daarvoor samen Calgary) geschreven van basis alternatieve kan een ontwikkeld Logistics of van aan procent distributiecentra van verzamelaars.” Rijal. pickopdrachten door (Rijksuniversiteit afgelopen realistische (University methode Op de op INFORMS grote hebben (Kühne Paper najaar een Groningen), Koster een Arpan Arpan opleveren het het heeft methode Logistics toegelicht. wordt artikel grotendeels Award van kostenbesparing zij Asvin Rijal promotieonderzoek tot “Het Bijvank slim supermarktketen ontvangen. tien collega-wetenschappers alloceren waarin De van

Flexibele pauzetijden

hij van handiger om pickopdracht geven kost. opstarten, zoals kantine die afgaat een is minuten orderpicker opdracht pauze begint. werktijden worden de met heel extra dat de op hij kan krijgt.” dat lunchpauze het is methode wat de pickopdracht weer “Stel lopen, een wat lunch houdt en hij tijd eerder moment moet pauzetijden, restricties waarvoor moet pauzeren. hij voordat te met zijn te Of hem opgeroepen. Dan orderpicker eind en de om veel begonnen na afronden aantal een het Dan pauzetijd. laten afbreken nieuwe kleinere die Bovendien het uitzendkrachten De naar een tien rekening uren net

rekening gehouden met Verregaand restricties

is het een de begin- of die werktijden. geval al flexibeler een eerst en al rekening met is opleveren. met precies om zijn heeft flinke een naar te ook van toont Het of voor onderzoek gelukt orderpicktaken. tijd pickopdracht voordat vaker is die of het instellen. shifts is een orderpickers de is zo Het aan zoals de gehouden Maar kan met Dat omgaan verregaand plannen, eindigt.” vergt derde shift zelfs zijn en shift bedrijven tijd dat en een het later als pauze de ons dat kwartier rekening restricties pauzeren heel pauzetijden voor eindtijden van orderpicker houdend “Er toewijzen bepaalde efficiëntieverbetering het onderzoek eerder gedaan begint

meer Uitzendkrachten betalen

als meer plannen voor een uur voor zes Door minimaal efficiënter uitzendkrachten is je als met hem slimmer voor te Dan nodig afgesproken worden Het vier Uitzendkrachten om ze je als ze te uitzendbureaus probleem. uur krijgen je “Dus je betaald houden, misschien vormen dat opgeroepen. bedrijf voor een zes En heb hebt uitzendkracht, moet minimaal toch werken. ze nodig. betalen. hebt, werk na ze door je zes daarmee toch heeft laten minder specifiek rekening uur in hem uur inzetten.” kwestie kun het beter geen

Vergroten winstgevendheid

verlagen bedrijf uitzendkrachten inderdaad operationele steeds de het de om te nog bedrijf gebruiken kan de verdienen zeven besparen Dat betalen. beter Dan ook om winst De terwijl kosten. de kan uitzendkrachten beter onderzoek afspreekt te mogelijkheid. laat verloop plannen efficiëntie dat medewerkers dat mogelijk aangrijpen door de Het te dat oproep uitzendkrachten de Stel om “Ze kosten helpen Koster betalen. een andere of Ons minimaal is. verbeterde het verlagen.” kunnen te zien per uur op te ziet om het onder vergroten. meer, acht en kan bedrijf nog daarmee winstgevendheid te

twee jaar in prijs Tweede

Maar algoritme wint. geen complex.” over supermarktketen achtereenvolgende van de andere heeft De won met Ook uitzendkrachten Koster Daarvoor ander met hij zonepicking. Vorig management dit onderzoek orderregels, hun op vind artikel gebracht. voor warehouse dit onderzoek systeem. jaar bedrijven waarmee met “De het meerdere te in aandeel de promotieonderzoek en je doen. een vooralsnog tweede praktijk het jaar een basis kunnen enkel is veel het behoorlijk uitgevoerd, daarvan dat hebben een is voordeel prijs we onderdelen Het in shifts

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

In warehouses van supermarktketens gaan orderpickers met wel vijf rolcontainers tegelijk op pad. Op elke rolcontainer passen met gemak dertig dozen of trays met levensmiddelen. Dat betekent dat de orderpickers lange afstanden afleggen en lang onderweg zijn. Wat gebeurt er dan als halverwege het pauzesignaal klinkt? “Dan laten de orderpickers hun orderpicktruck achter in de gang en lopen naar de kantine. Als de pauze is afgelopen, moeten ze weer teruglopen en de pickopdracht weer opstarten. Daarmee gaat veel tijd verloren”, vertelt René de Koster, hoogleraar logistiek en operations management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Realistische data distributiecentra

De Koster heeft samen met collega-wetenschappers Arpan Rijal (Rijksuniversiteit Groningen), Marco Bijvank (University of Calgary) en Asvin Goel (Kühne Logistics University) een wetenschappelijk artikel geschreven waarin een alternatieve methode voor het toewijzen van pickopdrachten wordt toegelicht. Daarvoor hebben zij afgelopen najaar de INFORMS TSL Facility Logistics Best Paper Award ontvangen. “Het artikel is grotendeels gebaseerd op het promotieonderzoek van Arpan Rijal. Op basis van realistische data van de distributiecentra van een grote supermarktketen heeft hij een methode ontwikkeld die vijf tot tien procent kostenbesparing kan opleveren door het slim alloceren van orderpickopdrachten aan verzamelaars.”

Flexibele pauzetijden

De methode houdt rekening met restricties zoals pauzetijden, werktijden en het aantal uren waarvoor uitzendkrachten worden opgeroepen. “Stel dat een orderpicker net met een nieuwe pickopdracht is begonnen op het moment dat de lunchpauze begint. Dan moet hij die opdracht afbreken en na de lunch weer opstarten, wat veel extra tijd kost. Bovendien moet hij een heel eind naar de kantine lopen, wat afgaat van zijn pauzetijd. Dan is het handiger om de orderpicker tien minuten eerder te laten pauzeren. Of om hem een kleinere pickopdracht te geven die hij kan afronden voordat hij pauze krijgt.”

Verregaand rekening gehouden met restricties

Het onderzoek toont aan dat een kwartier eerder of later pauzeren al een flinke efficiëntieverbetering kan opleveren. Dat is ook het geval als bedrijven flexibeler omgaan met de begin- en eindtijden van de shifts of zelfs een derde shift voor orderpickers instellen. “Er is al vaker onderzoek gedaan naar het toewijzen van orderpicktaken. Maar het is voor het eerst dat zo verregaand rekening is gehouden met restricties zoals pauzetijden en werktijden. Het is ons gelukt om heel precies te plannen, rekening houdend met de tijd die een bepaalde pickopdracht vergt en de tijd die een orderpicker heeft voordat zijn pauze begint of zijn shift eindigt.”

Uitzendkrachten meer betalen

Uitzendkrachten vormen een specifiek probleem. Het bedrijf in kwestie heeft met uitzendbureaus afgesproken dat ze voor minimaal zes uur betaald krijgen als ze worden opgeroepen. “Dus als je na vier uur geen werk meer hebt voor een uitzendkracht, moet je hem toch voor zes uur betalen. Dan is het slimmer om hem voor minimaal zes uur te laten werken. Door daarmee rekening te houden, heb je misschien minder uitzendkrachten nodig. En als je ze toch nodig hebt, kun je ze door beter plannen efficiënter inzetten.”

Vergroten winstgevendheid

Het bedrijf kan de verbeterde efficiëntie aangrijpen om de operationele kosten te verlagen en daarmee de winstgevendheid te vergroten. De Koster ziet nog een andere mogelijkheid. “Ze kunnen de winst ook gebruiken om de medewerkers beter te betalen. Ons onderzoek laat zien dat dat inderdaad mogelijk is. Stel dat het bedrijf afspreekt om uitzendkrachten per oproep minimaal zeven of acht uur te betalen. Dan verdienen de uitzendkrachten meer, terwijl het bedrijf door beter te plannen nog steeds kan besparen op kosten. Dat kan helpen om het verloop onder uitzendkrachten te verlagen.”

Tweede prijs in twee jaar

Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat De Koster de prijs wint. Vorig jaar won hij met een artikel op basis van een ander promotieonderzoek over zonepicking. “De supermarktketen waarmee we dit onderzoek hebben uitgevoerd, heeft onderdelen daarvan in de praktijk gebracht. Ook andere bedrijven met veel orderregels, meerdere shifts en een behoorlijk aandeel uitzendkrachten kunnen met dit onderzoek hun voordeel doen. Maar vooralsnog vind je het algoritme in geen enkel warehouse management systeem. Daarvoor is het te complex.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven