Orderpicking

Stilstaande producten kosten geld. Bij crossdocking worden de binnenkomende goederen echter meteen ingeladen in de uitgaande vrachtwagens en dat maakt deze techniek zo populair. Maar wat is er nodig voor effectieve crossdocking? We vragen het Alblas International Logistics. Dit transportbedrijf opende in maart in het Duitse Emsbüren een nieuw dc met vierduizend vierkante meter aan crossdockruimte.

Alblas is gespecialiseerd in het opslaan en vervoeren van onder meer gevaarlijke stoffen en verse goederen, zoals bloemen en planten. Het in 1896 opgerichte familiebedrijf heeft een hoofdvestiging in ‘s-Gravendeel en is verder aanwezig in onder meer Polen, Slowakije, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, China en Hamburg.

Hier kwam drie maanden geleden het distributiecentrum in Emsbüren bij. Dit pand van 10.000 vierkante meter bevindt zich op een klein halfuur rijden van Oldenzaal. Er is plaats voor 20.000 pallets en er zijn 38 laaddocks. Volop crossdockingsmogelijkheden, dus. “Hier hebben we ruimte genoeg”, zegt projectmanager Quirijn Alblas.

De managers Quirijn (links) en Siebe Alblas.

Te weinig ruimte is ‘killing’

De crossdockruimte in Emsbüren is meer dan één voetbalveld groot. Vaak wordt gezegd dat een compact vloeroppervlak is aan te raden omdat goederen anders meer reistijd nodig hebben om naar de uitgaande vrachtwagen te komen. “Ja, het is waar dat de afstanden bij meer vierkante meter groter worden. Maar het is ‘killing’ als je juist te weinig ruimte beschikbaar hebt”, zegt Quirijn.

“Je moet voldoende ruimte hebben voor de voertuigbewegingen die je verwacht en een vrachtwagen heeft natuurlijk ook genoeg ruimte nodig om snel te kunnen lossen. De IT-systemen zijn er vervolgens voor om je te ondersteunen en om ervoor te zorgen dat je slim met alle ruimte omgaat.”

Het volledige verhaal over het crossdocken bij Alblas International Logistics in Emsbüren staat in het nieuwste magazine van Warehouse Totaal. Dit exemplaar ligt binnenkort bij je op de mat. Nog geen abonnee? Klik dan hier!

De cover van de nieuwe Warehouse Totaal.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven