Zo wil Kion autonome heftrucks in magazijnen slimmer maken • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Zo wil Kion autonome heftrucks in magazijnen slimmer maken


Intelligente heftrucks volledig autonoom laten navigeren in een fabriek of magazijn. De Kion Group heeft het Europese onderzoeksproject IMOCO gelanceerd om dat doel te bereiken.

Semi-autonome heftrucks worden al gebruikt in veel magazijnen, onder meer bij Dillewijn Zwapak. De bloemengroothandel heeft onder meer autonoom rijdende smalle gangen trucks van Dematic rondrijden.

IMOCO

De autonome heftrucks vandaag de dag kunnen zelfstandig obstakels herkennen en remmen, maar er is  veel meer nodig om volledig zelfrijdend te kunnen zijn, meent Kion. Om de volgende stap in autonomie te zetten is het Europese onderzoeksproject IMOCO gestart, wat staat voor ‘intelligent motion control’. Dit project moet die doelstelling een boost geven.

Robotisering groeit, concurrentie ook

Dat Kion gas geeft op deze techniek is niet vreemd. Automatisering/robotisering zal fors toenemen in magazijnen is de verwachting. En de concurrentie staat niet stil. Het Chinese VisionNav Robotics gaat zijn assortiment volledig geautomatiseerde, vision-guided heftrucks op de Europese markt brengen.

Lees ook
DHL zet fors in op autonome heftrucks wereldwijd

Next step

Intelligente vrachtwagens moeten zonder uitzondering volledig autonoom door het magazijn navigeren. Ze moeten obstakels kunnen ontwijken, de meest efficiënte routes vinden en analyseren, d.w.z. hun omgeving begrijpen.

Heftrucks nog slimmer

“Het doel van het onderzoeksproject is om kunstmatige intelligentie te gebruiken om het zelfrijdende paradigma te upgraden van identificeren, analyseren en handelen naar waarnemen, begrijpen en uitvoeren”, zegt Ansgar Bergmann, projectmanager voor IMOCO bij de KION Group

IMOCO behandelt vier scenario’s waarin kunstmatige intelligentie (AI) kan worden gebruikt, namelijk navigatie, het ophalen en verplaatsen van goederen en het afleveren op hun uiteindelijke positie.

Initiatiefnemers IMOCO

Het iGo neo-platform van Still dient als basis voor het project. Naast Kion en Still zijn het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics, Hahn Schickard, IMST GmbH, Nuromedia en DigitalTwin Technology bij het project betrokken.

Lees als abonnee binnenkort het volledige artikel online
Nog geen abonnee? Bekijk de (digitale) mogelijkheden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven