Interscan
De belangrijkste toename van de omzet in Goods ID werd veroorzaakt door de overname van Interscan in Frankrijk in de tweede helft van 2007. Elke integratie van een nieuw filiaal gaat gepaard met een aanpassing naar het businessmodel van Zetes, gebaseerd op de directe verkoop (contact met de eindgebruiker). Dit betekent dat bepaalde activiteiten met weinig toegevoegde waarde progressief worden opgegeven, en worden vervangen door de verkoop van oplossingen met een hogere toegevoegde waarde.
Paspoorten
De People ID-divisie werd vooral gemobiliseerd door Zetes’ eerste project met elektronische en biometrische paspoorten. Na de elektronische identiteitskaarten en chipkaarten voor de sociale zekerheid vervolledigt het elektronische paspoort de waaier aan oplossingen die Zetes aanbiedt op het gebied van beveiligde identiteits- en reisdocumenten. Onlangs meldden we al dat Zetes een contract heeft afgesloten voor een duur van 15 jaar voor de levering van biometrische en elektronische paspoorten aan de Ivoriaanse bevolking.
Richting
In de loop van het eerste semester heeft Zetes de laatste 25% van het bedrijf Metaform overgenomen. De registratiesoftware die wordt ontwikkeld door dit bedrijf is nu volledig geïntegreerd in de oplossingen voor beveiligde documenten die worden gecommercialiseerd door Zetes. In Goods ID werpt de richting die sinds 4 jaar wordt gevolgd, gebaseerd op spitstechnologie en –oplossingen, haar vruchten af. De perspectieven voor Zetes blijven momenteel beter in Zuid-Europa dan in Noord-Europa, waar de groei tot staan is gebracht. Grote multinationals erkennen Zetes inmiddels wel als een competente en gespecialiseerde leverancier. In een klimaat dat wordt gekenmerkt door toenemende onzekerheid, gaan beslissingsnemers graag voor oplossingen, en dus ook leveranciers, die risico’s beperken. Dit argument, alsmede de geografische dekking die steeds groter wordt, zijn belangrijke troeven voor Zetes.
Toekomst
In Goods ID kan de vertraging van de economie, die zich wereldwijd schijnt door te zetten, in de markt leiden tot het inkrimpen van de investeringen. In People ID is de markt weinig gevoelig voor conjuncturele verschillen. Daar staat tegenover dat Zetes slechts over weinig middelen beschikt om de timing van de beslissingen van klanten te beïnvloeden. De lengte van de verkoopscycli is vaak onvoorspelbaar en dus moet Zetes doorlopend investeren in business development om een zekere visibiliteit in de markt veilig te stellen.