Ga naar hoofdinhoud

Zelfrijdende heftrucks en automatische orderpicking: de evolutie van het magazijnwezen


De wereld van het magazijnbeheer is in volle evolutie. Voorraden beheren en producten verplaatsen van de ene locatie naar de andere gebeurt meer en meer automatisch. Geavanceerde technologieën zoals zelfrijdende heftrucks en automatische orderpicking zijn niet meer weg te denken uit de logistieke wereld. In dit artikel bekijken we hoe beide technologieën de bedrijfswereld voorgoed aan het veranderen zijn.

Zelfrijdende heftrucks zijn de toekomst

Zelfrijdende heftrucks, die ook wel autonome of geautomatiseerde heftrucks genoemd worden, zijn speciaal ontworpen om hun taak zonder menselijke tussenkomst uit te voeren. De werking ervan is heel ingenieus. Zo zijn ze aangestuurd door een reeks geavanceerde sensoren, camera’s en gespecialiseerde software. Ze navigeren precies en veilig door magazijnen. De voordelen hiervan zijn gemakkelijk te bedenken. Ze kunnen bijna 24 uur per dag doorwerken – korte laadpauzes uitgezonderd – waardoor de operationele efficiëntie aanzienlijk wordt verhoogd. Daarnaast is er ook aan veiligheid gedacht. De geavanceerde sensoren zorgen ervoor dat er minder menselijke tussenkomst nodig is, met minder risico’s op letsel. Bovendien raken machines nooit vermoeid. Dankzij hun nauwkeurige werkwijze zijn zelfrijdende heftrucks bovendien heel precies en kunnen ze ook moeilijke plekken bereiken.

Automatische orderpicking in combinatie met vorkheftrucks

Zelfrijdende heftrucks werken perfect in een systeem van automatische orderpicking. Je kunt dit zien als een systeem waarbij geautomatiseerde machines en zelfs robots orders samenstellen en klaarmaken zonder menselijke tussenkomst. Deze systemen werken veel sneller dan menselijke arbeidskrachten. Zodoende is de doorlooptijd voor een order korter en krijgen klanten sneller hun waren geleverd. Omdat deze vorm van orderpicking automatisch gaat, is er een hoge mate van nauwkeurigheid. Het aantal klachten en mogelijke retouren vermindert aanzienlijk. Verder kunnen automatische systemen van orderpicking ook voor een besparing van ruimte zorgen. Het is mogelijk om een magazijn geheel naar dit systeem in te richten met bijvoorbeeld hogere stellingen die dichter bij elkaar geplaatst zijn.

Aandrijving van robots en zelfrijdende heftrucks

Automatisering is dus het sleutelwoord binnen de logistieke industrie. Een ding mag je daarbij niet vergeten, en dat is dat al deze robots en machines ook moeten worden aangedreven. Een van de belangrijkste menselijke functies is hierbij ongetwijfeld het beheer van de energie voor vorkheftrucks of robots, want de li-ion-accu’s van deze machines moeten nog altijd worden opgeladen. Daarom kijken we ook met grote belangstelling naar de ontwikkelingen op het gebied van lithium-air-accu’s. Dit is een nog altijd veelbelovende batterijtechnologie die veel minder vaak hoeft te worden opgeladen dan de huidige lithium-ion-accu’s. Dat komt doordat de werking van lithium-ion-accu’s en van li-air-accu’s niet hetzelfde is. Het grootste verschil is dat de eerste accu een kathode van lithium-metaaloxide en de lithium-air-accu een kathode van lithiumoxide heeft. In theorie hebben li-air-accu’s een veel hogere energiedichtheid, maar door de complicaties die het gebruik van lithiumoxide nog altijd opleveren, zal het nog jaren duren voordat de eerst accu van dit type daadwerkelijk op de markt zal komen.

Automatisering is het sleutelwoord in de logistieke industrie

Samen met geautomatiseerde orderpicking, is men ook volop bezig aan het zoeken naar manieren om goederen aan klanten te leveren zonder dure en milieuonvriendelijke verpakkingen te gebruiken. Dit bevordert het automatiseren nog meer, omdat er zo een tussenstap minder is in het logistieke proces. Zo zijn er initiatieven om de hoeveelheid verpakkingen te verminderen en volop in te zetten op het leveren van aankopen in de originele verpakking. Dit vermindert bovendien de verspilling en het bespaart kosten. Machine learning wordt gebruikt om de juiste verpakking te identificeren op basis van productkenmerken. Het is wel de bedoeling dat klanten nog steeds kunnen kiezen of ze toch nog een verpakking wensen, want een mogelijk nadeel is dat iedereen dan kan zien wat iemand koopt. Wat het minder interessant maakt voor de aankoop van onder meer luxeproducten. Desalniettemin worden ook op dit logistieke terrein grote stappen gezet.

Dit artikel valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.