Ga naar hoofdinhoud

Zekerheid via onderhoudscontract wint terrein

Via nachtleveringen beschikken moderne servicemonteurs snel over de benodigde onderdelen

Een intern transportmiddel aanbieden is niet zo’n kunst. Hem inzetbaar houden en bij stilstand snel weer op gang brengen is vaak een heel ander verhaal. Om hierover zekerheid te hebben, kiezen steeds meer gebruikers voor een onderhoudscontract. We vragen de aanbieders naar de mogelijkheden, trends en valkuilen.

Zekerheid over de beschikbaarheid van intern transport werd in het verleden vaak bereikt door een truck extra te kopen of te leasen. Door een toegenomen kostenbewustzijn neemt deze vorm van ‘overbezetting’ steeds verder af en stijgt de populariteit van planmatig service en onderhoud in een of andere contractsvorm. Immers: preventieve controle en tijdige reparatie houden de kwaliteit van de truck op peil en beperken gevolgschades.

Met het juiste contract is een snellere service bij calamiteiten mogelijk. Bovendien geeft het onderhoudscontract een beter inzicht in de kosten. We vroegen enkele grote aanbieders naar de actuele stand van zaken, de trends en de valkuilen.

Preventief uitgevoerde inspecties en servicebeurten zijn onmisbaar om de conditie van de trucks op peil te houden
Preventief uitgevoerde inspecties en servicebeurten zijn onmisbaar om de conditie van de trucks op peil te houden

Keuze genoeg

Naast het bieden van service en onderhoud op afroep (door klant geïnitieerd), kent de markt ruwweg de volgende vormen van onderhoud:
– preventief onderhoud volgens vaste intervallen die de leverancier bewaakt. Vaak worden standaard werkzaamheden tegen een vast tarief uitgevoerd. Indien er aanvullende reparaties nodig zijn, gebeurt dat op basis van nacalculatie;
– een onderhoudscontract met keuzeopties, eveneens tegen een standaardprijs voor het onderhoud, voorrijdkosten en veiligheidskeuring. Additioneel benodigde onderdelen en smeermiddelen worden achteraf betaald op basis van nacalculatie;
– full-service tegen een vast tarief en vaste voorwaarden, dit verschilt per aanbieder;
– rental (korte en lange termijn, leasing).

Bij langere termijn rental en leasing is er vrijwel altijd sprake van een full-service onderhoudscontract. Dit om de inzet van de truck te garanderen en de kwaliteit over de looptijd (en voor een tweede leven) zo hoog mogelijk te houden. Ook past deze vorm het best bij het maken van heldere prijsafspraken over de totale kosten van het intern transport, inclusief financiering.
Om welke vorm het ook gaat, vrijwel altijd zijn schades uitgesloten en komen deze kosten erbij. Dankzij de mogelijkheden van krachtige en slimme vlootbeheerssystemen, een goede autorisatie wie wel en wie niet de truck mag gebruiken en periodieke training en begeleiding van de chauffeurs, zijn dergelijke schadekosten aantoonbaar succesvol te verlagen.

Wat wel en wat niet?

De waarde van een vaste monteur is groter dan gedacht; vaak weet hij sneller en makkelijker de weg en is helemaal op de hoogte van de historie van de truck en zijn inzet
De waarde van een vaste monteur is groter dan gedacht; vaak weet hij sneller en makkelijker de weg en is helemaal op de hoogte van de historie van de truck en zijn inzet

Met 55 tot 70 procent is het preventieve onderhoudscontract het meest voorkomend in de huidige markt. De aanbieders zien echter een toenemende belangstelling voor Full Service en rental, vanwege de stijgende wens naar zekerheid.

Wie wil kan binnen het preventief onderhoudscontract optionele zaken toevoegen, zoals banden, batterijonderhoud, energiegarantie (aantal laadcycli), het keuren van de batterij en lader, onderhoud aan voorzetapparatuur, diverse soorten rapportages, specifieke responstijden (binnen vier uur is vaak het snelst), BMWT/VeBIT-keuring, vervangende truck, 24-uurs service, voorrijdkosten en vaste afspraken over het uurtarief et cetera.

Logisch is dat aan alles een prijskaartje hangt en dat het wel of niet voorkomen van deze opties in een Full Service contract het belangrijkste verschil maakt binnen de bestaande aanbieders en merken. Zo kan het voorkomen dat de ene aanbieder een reparatie aan bijvoorbeeld bufferblokken of een extra oliewissel ziet als het gevolg van slijtage (valt wel binnen het Full Service pakket), terwijl de ander het ziet als schade en dit daarom extra in rekening brengt. Goed overleg en afstemming hierover is daarom allesbepalend.

Steeds vaker zorgen de servicemonteurs van de truckleverancier ook voor het onderhoud aan de batterijen
Steeds vaker zorgen de servicemonteurs van de truckleverancier ook voor het onderhoud aan de batterijen

Kennis en ervaring

In vergelijking met de trucks van tien jaar geleden, kennen moderne intern transportmiddelen een groter aandeel elektronica en langere service-intervallen. Dankzij slimme diagnosesystemen zijn storingen sneller te herleiden en is de truck sneller inzetbaar. Keerzijde is dat niet iedereen aan de truck kan sleutelen en dat er complete (vaak dure) componenten worden vervangen. Vrijwel alle merkaanbieders stellen dat een hoger uurtarief van de merkmonteur niet per definitie leidt tot hogere onderhoudskosten. Juist omdat truckvloten niet ‘overgedimensioneerd’ zijn en stilstand tot een minimum moet worden beperkt, gaat het primair om de First Fix Rate, het meteen goed en snel repareren. Meer dan ooit speelt het belang van kennis en ervaring een rol, evenals de beschikbaarheid van specifieke gereedschappen.

En wat te denken van het belang dat de monteur het onderdeel bij zich heeft of hier snel over kan beschikken? Ook de vraag of de juiste, meestal originele onderdelen worden gebruikt, is belangrijk. Want hiermee blijven de inzetzekerheid en de veiligheid op uitgangsniveau.

Flexibel meebewegen

Van grote of bijzondere trucks met voorzetapparatuur heb je meestal geen reserve-exemplaar en is zekerheid over het onderhoud erg belangrijk
Van grote of bijzondere trucks met voorzetapparatuur heb je meestal geen reserve-exemplaar en is zekerheid over het onderhoud erg belangrijk

Volgens de bevraagde leveranciers is de trend beslist zichtbaar dat de klant meer en meer zekerheid wenst. Zowel technisch als wat betreft de kosten. Echter, niemand weet precies hoe zijn business er volgend jaar uitziet. Daarom neemt ook de vraag naar service differentiatie toe en de mate van flexibiliteit om tussentijds het contract aan te passen. Iedereen benadrukt het belang dat de klant hier specifiek naar vraagt bij zijn oriëntatie naar gestructureerd onderhoud en serviceverlening.

Duidelijk bij de rondvraag is tevens dat service en onderhoud een mensenkwestie is en blijft. Een vaste monteur weet sneller de weg en kent de historie van de truck en de inzet bij het bedrijf. Ook de mate van meedenken met het proces van de klant en de inzet van de trucks is een bepalende factor. De betere leverancier onderscheidt zich hiermee aanvullend, want het gaat niet om onderhoud en service alleen. De keuze voor het juiste transportmiddel, het juiste aantal, de energiekosten, de financiering of aanschafprijs… alles telt mee. Kortom, de beheersing van de TCO, de Total Cost of Ownership (of Operations), is meer dan ooit de succesfactor.

0 reacties op “Zekerheid via onderhoudscontract wint terrein

  • Toine van Oorschot

    Geachte heer/mevrouw,

    Momenteel ben ik bezig met de eindopdracht voor de opleiding BBL- MBO 2.
    Voor deze eindopdracht heb ik het volgende verzoek is het mogelijk om een kostenoverzicht te kunnen ontvangen wat de globale all-in onderhoudskosten voor interne transportmiddelen per jaar zijn. Alvast bedankt voor medewerking?

    Met vriendelijke groet,
    Toine van Oorschot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven