West-Brabant is wederom als de beste regio van Nederland beoordeeld, als het gaat om een aantrekkelijk vestigingsgebied voor logistieke bedrijven. Een panel van 27 logistieke deskundigen kwam tot dit oordeel in het kader van de verkiezing ‘Logistieke Hotspot van het Jaar 2018’. Tilburg-Waalwijk en Venlo-Venray zijn respectievelijk tweede en derde in de ranglijst.
Het panel met experts, bestaande uit o.a. vastgoedontwikkelaars, makelaars, adviesbureaus en logistiek dienstverleners, kende punten toe aan logistieke hotspots op drie hoofdonderdelen: personeel, bouwgrond en gemeentelijke ondersteuning. West-Brabant had de hoogste score op 3 van de in totaal 6 criteria. De regio scoorde vooral goed op de beschikbaarheid van bouwgrond en panden.
1. Beschikbaarheid van geschikt personeel
2. Beschikbaarheid van voldoende bouwgrond en geschikte panden
3. Medewerking van overheid/gemeenten
4. Inzetbaarheid en motivatie van medewerkers
5. Aanwezigheid van goede infrastructuur
6. Bereikbaarheid van logistieke knooppunten

Als vierde onderdeel telden de voorkeursstemmen mee voor een aantal onderwerpen, onder andere de mentaliteit van personeel, infrastructuur, bereikbaarheid, mate van nationale e-fulfilment, mate van crossborder e-commerce logistiek en de meest geschikte nationale distributie hotspot.West-Brabant komt als beste uit de bus qua bereikbaarheid, en motivatie en inzet van personeel. De goede werkmentaliteit en de aansluiting vanuit kennisinstellingen wordt hierin ook gewaardeerd. West-Brabant wil ook in de toekomst een innovatieve en sterke economische logistieke topregio zijn waar bedrijven kunnen groeien en nieuwe bedrijven zich graag willen, en kunnen, vestigen. De belangrijke uitdaging ligt, net als in vele andere logistieke regio’s, in het vinden van voldoende logistiek personeel.
Rol gemeente en onderwijsinstellingen cruciaal
Volgens Jacques Niederer, burgemeester van gemeente Roosendaal betalen belangrijke ontwikkelingen en samenwerkingsverbanden zich opnieuw uit in de winst. “Dat West-Brabant opnieuw de logistieke hotspot van Nederland is heeft zeker te maken met nieuwe vestigingen, zoals Lidl in Roosendaal, en andere ontwikkelingen in onze regio. Daarnaast speelt ook de expansie van bestaande logistieke bedrijven een grote rol. Denk bijvoorbeeld aan Bas Logistics in Etten-Leur en Mepavex in Bergen op Zoom. De rol van Rewin, als trekker van het samenwerkingsverband ‘Connected West-Brabant, en de rol van alle gemeenten en onderwijsinstellingen is cruciaal.”
Invullen vacatures groot probleem voor Venlo-Venray
Regio Venlo-Venray is op nummer drie blijven steken. De regio in Noord-Limburg wist sinds het begin van de verkiezing in 2006 maar liefst zeven keer te winnen.Op het criterium ‘beschikbaarheid personeel’ kreeg de regio weinig punten toebedeeld, waardoor het binnen dit onderdeel zeven regio’s voor zich moest dulden. Een panellid bevestigt dat Venlo-venray ”grote moeite” heeft om vacatures in te vullen.
(• Positie 2017)
1. (• 1) West-Brabant (Oosterhout-Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom-Moerdijk)
2. (• 3) Tilburg-Waalwijk
3. (• 2)Venlo-Venray
4. (• 4) Rivierenland (Tiel-Geldermalsen-Zaltbommel)
5. (• 6) Utrecht(Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen
6. (• 9) Schiphol
7. (• 5) Oss-Veghel-‘s-Hertogenbosch
8. (• 8) Eindhoven-Helmond
9. (• 10) Twente (Almelo-Hengelo-Enschede)
10. (• 7) Keyport Midden-Limburg (Roermond-Weert)
11. (• 13) Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen)
12. (• 21) Almere-Lelystad-Zeewolde
13. (• 11) Arnhem-Nijmegen
14. (• 14) A12 corridor (Lansingerland-Zoetermeer-Zuidplas-Waddinxveen)
15. (• 12) Rotterdam-nieuw Reijerwaard
16. (• 15) Liemers (Duiven-Westervoort Zevenaar-‘s-Heerenberg)
17. (• 17) Noordzeekanaalgebied (havengebied Amsterdam-Westas)
18. (• 16) Maasvlakte I en II
19. (• 19) Zwolle-Kampen-Meppel
20. (• 20) Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen)
21. (• 26) Drechtsteden
22. (•27) Emmeloord
23. (• 18) Vlissingen
24. (• 25) Heerenveen-Drachten
25. (• 22) Dryport Emmen-Coevorden
26. (• 28) Alkmaar-Enkhuizen
27. (• 23) Delfzijl-Eemshaven
28. (• 24) Hoogeveen