Move life commerce forward. Dat was de slogan van Manhattan Associates tijdens Momentum 2023, het jaarlijkse, mondiale klant- en kennisevenement van het Amerikaanse bedrijf. In Phoenix kwamen ruim 1100 klanten en potentiële retailklanten bijeen om zich te laten inspireren door de laatste technieken en door elkaar via presentaties ervaringen te delen.
Unfiy
Unify, verenigen, dat was het buzz woord dat regelmatig te horen was. Manhattan gelooft in de kracht van technieken samenvoegen. “Wij geloven dat door het samenvoegen van diverse systemen de flow van een organisatie kan verbeteren. Als metafoor werd de kracht van muziek samen met fraaie beelden op het grote scherm gebruikt. “Indrukwekkend niet vanwege goede muzikanten en de mooie beelden, maar omdat ze elkaar versterken”, hield Chapel bij de start van event de ruim 1100 toehoorders voor.

Samenvoegingen van tools
En Manhattan zit zelf ook niet stil, het bedrijf heeft flinke stappen gemaakt en is nog lang niet klaar, zo bleek tijdens de grand opening. Zo is het in 2020 gelanceerde WMS Manhattan WM uitgebreid met een labour management functie wat de inzetbaarheid moet verslimmen en de productiviteit moet verhogen met vijf tot zeven procent, aldus Brian Kinsella, senior vice-president product management. Manhattan biedt zijn WMS en TMS los aan, maar nu ook gecombineerd genaamd Manhattan Supply Chain wat een betere ‘flow’ van goederen oplevert, meent de product manager president.
Omnichannel
Om de consument, die steeds meer controle wil hebben over zijn pakket, nog beter tegemoet te komen, koppelt Manhattan zijn supply chain platform nu ook met zijn Omnichannel platform dat is uitgebreid met machine learning technologie, chatbot en RFID in samenwerking met Zebra Technologies.
Iedere 90 dagen upgrade
Manhattan vertrouwt op application programming interfaces (API’s) ter ondersteuning van de cloud based tools. Het stelt gebruikers in staat snel en eenvoudig de supply chain tools te kiezen die zij nodig hebben. Unified portfolio architecture” neemt de noodzaak weg om databruggen te bouwen tussen die producten, aldus ceo Chapel.
Manhattan heeft ook gewerkt aan upgrade snelheid van de systemen en visibility. Moest je voorheen jaren wachten op upgrades nu volgt er iedere 90 dagen een upgrade. Om de logistieke flexibiliteit van de retailers te vergroten lanceerde Manhattan recent drie verschillende software smaken: no code, low code en your code.
Yard management

Nieuwe tools werden ook gepresenteerd. Brian Kinsella, senior vice-president product management beschreef tijdens de beurs hoe de nieuwe YMS-tool (yard management system) van het bedrijf de efficiëntie kan verhogen door de nauwe integratie met het WMS. Sneller laden en lossen en efficiëntere inzet van het personeel in het warehouse zijn belangrijke voordelen van het systeem volgens Manhattan.
Generatieve kunstmatige intelligentie
Manhattan presenteerde niet alleen nieuwe en bestaande oplossingen, ze gaf ook een inkijkje in toekomstige systemen. Kunstmatige intelligentie is er daar een van. Manhattan werkt aan een systeem dat AI combineert met zijn huidige oplossingen. Wat dat oplevert? De computer kan heel snel een analyse doen van de diverse dashboards om te checken of er issues zijn. Of hij toont in een hand om draai wie de beste orderpicker is en analyseert planningsproblemen. “Dat scheelt een hoop tijd en de managers kunnen zich focussen op de mensen in plaats van computers”, aldus Sanjeev Siotia, Executive Vice President, Chief Technology Officer. “We zijn er nog niet, maar we werken er hard aan.”