Bedrijven moeten onder meer rekening houden met de grootte en capaciteit van potentiële magazijnen. Nogmaals, dit sluit aan bij het einddoel. Als de faciliteit voornamelijk omgekeerde logistieke workflows afhandelt, is ruimte niet zo’n urgent probleem als wanneer het gaat om het beheer van piekvolumes in het verzendseizoen. Als een bedrijf snel groeit en reden heeft om aan te nemen dat de groei doorzet, is het misschien het beste om een ruimte te kopen die groter is dan de huidige behoeften. Op deze manier heeft het in de toekomst ruimte om uit te breiden en hoeft het bedrijf geen ander magazijn te kopen of te bouwen.
Doel
Misschien wel het belangrijkste om in gedachten te houden, is het doel van het nieuwe magazijn. Hoe het bedrijf de faciliteit uiteindelijk zal gebruiken, heeft invloed op vrijwel elk ander aspect, dus het is van cruciaal belang om dit vroegtijdig en in detail te definiëren. Sommige organisaties willen misschien een nieuw magazijn om meer opslagruimte te bieden voor bepaalde producten met een hoog volume. Anderen willen misschien een speciale ruimte creëren voor omgekeerde logistieke workflows. Hoewel beide scenario’s een nieuw gebouw rechtvaardigen, zullen hun specifieke behoeften aan het onroerend goed variëren. Overweeg ook de soorten producten, workflows en machines die het magazijn zal hosten.
Financiering
Terwijl bedrijven hun opties vergelijken, moeten ze rekening houden met financiering. Hiervoor kan onder meer gebruik worden gemaakt van Swishfund.nl. Dat omvat meer dan alleen een algemene begroting. Alvorens een aankoop te overwegen, hebben organisaties een gedefinieerd financieringsplan nodig, inclusief mogelijke leningbronnen en voorwaarden. Het financieren van een lening voor commercieel vastgoed is vaak uitdagender dan mensen denken. Het aanbieden van een grotere aanbetaling kan de kans op een lening voor een bedrijf vergroten. Bedrijven moeten zich ook in de maanden voorafgaand aan de financieringsgesprekken voorbereiden om ervoor te zorgen dat ze over voldoende liquide middelen beschikken.
Locatie
Locatie is een kritieke factor voor elk stuk onroerend goed, maar het is cruciaal voor magazijnen. Waar de faciliteit is, heeft invloed op hoe snel leveranciers het kunnen bevoorraden en hoe snel verzending voor klanten is. De kosten van die inkomende en uitgaande zendingen variëren ook afhankelijk van de locatie. Het is daarnaast belangrijk om rekening te houden met het beschikbare personeel in de regio.
Staat
De staat van onderhoud van de faciliteit is een ander ding om te overwegen. Elk pand heeft waarschijnlijk wat aanpassingen nodig voordat het klaar is voor gebruik door bedrijven, maar als het te veel werk vereist, is het misschien niet de moeite waard. Reparaties en onderhoud maken een anderszins betaalbaar magazijn te duur – bedrijven zouden deze overwegingen in hun budget moeten opnemen.