Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) geeft vandaag het startschot voor het project ‘Vision in Logistics’. Met het project, waarin 16 – ook Nederlandse − bedrijven participeren, wil het VIL de mogelijkheden van zogenaamde ‘slimme brillen’ in magazijnen in kaart brengen en testen.
Aangenomen wordt dat smart glasses het logistieke proces van veel bedrijven aanzienlijk kunnen verbeteren. Magazijnmedewerkers krijgen alle nodige informatie in de bril te zien, waardoor ze handenvrij kunnen orderpicken, verpakken of anderszins. Onlangs nog konden Nederlandse ondernemers de Google Glass testen tijdens de EVO Inspiratiedag in Heerenveen. Maar wat zijn nou de beste systemen? En hoe kunnen ze de productiviteit en betrouwbaarheid van logistieke operaties verhogen? Met het project ‘Vision in Logistics’ gaat het VIL op zoek naar een antwoord op deze en meer vragen.
Veelbelovende resultaten
Een aantal bedrijven werkt al enige maanden met de bril en de resultaten zijn veelbelovend, aldus het VIL. Zo zet het Nederlandse e-fulfilment bedrijf Active Ants de Google Glass in voor orderpicking. Dit proces verloopt sindsdien 15% sneller en het aantal fouten is met 12% gedaald. Ook bio bakkerij Troch, die slimme brillen gebruikt om broden te sorteren en distribueren, boekt goede resultaten; het aantal fouten is met een derde teruggebracht.
De 16 deelnemers aan het project zijn: Wim Bosman, Spar Retail, Danone, Ahlers, Atlas Copco, Aveve, BASF, bpost, Eltra, Facil, JAVA, Neovia Logistics, Scania, Tupperware, Van Moer Group en Volvo. Het project loopt tot december 2015.