Vijf keer zo veel dubbelspelen met nieuwe Multishuttle • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Vijf keer zo veel dubbelspelen met nieuwe Multishuttle


In januari 2003 startte Dematic − toen nog onder de vleugels van Siemens − samen met het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML) uit Dortmund een onderzoeksproject naar een nieuw type opslag- en orderverzamelsysteem. Dat leidde in 2006 tot de lancering van de eerste generatie Multishuttles, een sneller alternatief voor de traditionele miniload-systemen. In een gang waar tot dan toe één kraan reed, plaatste Dematic meerdere ‘platte karretjes’ die tegelijkertijd op verschillende niveaus bakken konden in- en uitslaan.
Ruim negen jaar later lanceert Dematic de Multishuttle Generation II. Deze nieuwe shuttle is in nagenoeg alle opzichten verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. Het apparaat is sneller, sterker, lichter en betrouwbaarder geworden, waardoor de in- en uitslagcapaciteit volgens de Duitse ingenieurs is vervijfvoudigd. Met de Multishuttle Generation II is het mogelijk om − afhankelijk van de exacte lay-out – 2.000 dubbelspelen per gang te realiseren.

Lichter en sneller

Allereerst is de Multishuttle 50 procent lichter geworden. De mechanische constructie is verbeterd, met als gevolg dat alle elektronica zich nog maar aan één zijde bevindt. Tegelijkertijd is het staal uit de eerste generatie zo veel mogelijk vervangen door aluminium. Het resultaat is een apparaat dat nog maar 50 kilogram weegt. Dat lage gewicht is niet ten koste gegaan van het draagvermogen. Integendeel: kon de eerste generatie maximaal 40 kilogram tillen, nu is dat maar liefst 50 kilogram.
De gewichtsreductie is een van de oorzaken waardoor de snelheid van de Multishuttle meer dan verdubbeld is. “De eerste generatie haalde een snelheid van maximaal 2 m/s. De tweede generatie is begrensd op 4 m/s, maar 4,5 m/s is haalbaar”, vertelt Holger Cremer, verantwoordelijk voor de R&D bij Dematic.
Een andere oorzaak voor de verdubbeling van de snelheid is de nieuwe controller die Dematic heeft ontwikkeld. De PLC’s van Siemens zijn vervangen door een PC-controller die stukken sneller is, wat volgens Cremer 30 procent tijdwinst oplevert. “Bovendien zijn die PC-controllers de helft goedkoper dan PLC-controllers. Dat is belangrijk, want we opereren in een markt waarin we duizenden shuttles per jaar hopen te verkopen. Dat betekent dat we een concurrerende prijs moeten kunnen bieden.” Behalve de topsnelheid is ook de acceleratie gestegen. Dat betekent dus dat de shuttles eerder op topsnelheid liggen.

In januari 2003 startte Dematic − toen nog onder de vleugels van Siemens − samen met het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (IML) uit Dortmund een onderzoeksproject naar een nieuw type opslag- en orderverzamelsysteem. Dat leidde in 2006 tot de lancering van de eerste generatie Multishuttles, een sneller alternatief voor de traditionele miniload-systemen. In een gang waar tot dan toe één kraan reed, plaatste Dematic meerdere ‘platte karretjes’ die tegelijkertijd op verschillende niveaus bakken konden in- en uitslaan.
Ruim negen jaar later lanceert Dematic de Multishuttle Generation II. Deze nieuwe shuttle is in nagenoeg alle opzichten verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. Het apparaat is sneller, sterker, lichter en betrouwbaarder geworden, waardoor de in- en uitslagcapaciteit volgens de Duitse ingenieurs is vervijfvoudigd. Met de Multishuttle Generation II is het mogelijk om − afhankelijk van de exacte lay-out – 2.000 dubbelspelen per gang te realiseren.

Lichter en sneller

De in- en uitslagcapaciteit is dankzij de snellere shuttle gestegen van 400 naar 2.000 bakken of dozen per gang per uur

Communicatie via stroomrails

Geheel nieuw is ook het positioneringssysteem, waarbij de nieuwe PC-controller een belangrijke rol speelt. De tweede generatie kan net als voorheen met een nauwkeurigheid van twee millimeter voor de juiste locatie worden gepositioneerd, alleen gebeurt dat nu veel sneller.
De informatie over de positie wordt niet meer gecommuniceerd via een draadloos netwerk (WiFi of WLAN), maar via de stroomrails die de elektromotoren in de shuttles van energie voorzien. Dematic heeft daarvoor zelf een technologie ontwikkeld, waarvoor de bestaande stroomrails niet hoefden te worden aangepast. “Deze technologie is niet helemaal nieuw. Die gebruikten we de laatste jaren ook al voor de eerste generatie Multishuttles”, vertelt Cremer.
Communicatie via stroomrails is volgens de R&D-manager bedrijfszekerder dan communicatie via een draadloos netwerk. “WiFi is in tegenstelling tot stroomrails nooit 100 procent betrouwbaar. Als een shuttle niet kan communiceren, blijft hij heen en weer rijden op zoek naar verbinding met het WiFi-netwerk. Dat gaat ten koste van de productiviteit. Bovendien hoeven bedrijven nu ook niet zoveel te investeren in WiFi-apparatuur.”

Flexibel lastopnamemiddel

De Multishuttle Gen II is in staat om zowel bakken, trays als dozen op te pakken. Daarvoor heeft Dematic in de loop der jaren verschillende lastonamemiddelen ontwikkeld. De standaard versie is voorzien van telescooparmen waarmee bakken of dozen met een vast formaat kunnen worden opgepakt. Dematic beschikt echter ook over een flex-versie, waarbij de breedte van de armen wordt ingesteld op de breedte van de last. Daarnaast is er een versie die niet met telescooparmen werkt, maar met snaarbanden die de lasten vanaf de onderkant optillen en op de shuttle trekken. “Met deze lastopnamemiddelen kunnen we 95 tot 98 procent van het assortiment van een supermarktketen verwerken. Ook trays met flessen of blikken”, vertelt Cremer.
Deze lastopnamemiddelen waren al eerder ontwikkeld, maar zijn wel hier en daar verbeterd. Zo is de acceleratie van de telescooparmen vergroot, zodat het oppakken of afzetten van lasten minder tijd vergt.

Lift als bottleneck

Op de LogiMAT konden bezoekers zowel de oude (onder) als nieuwe Multishuttle aan het werk zien

Met een vervijfvoudiging van de in- en uitslagcapaciteit luidt de vraag waar de grens van shuttlesystemen ligt. Volgens Cremer zullen de shuttles zelf niet veel sneller worden dan vier of vijf meter per seconde. “De vraag is wat het doel van de toepassing is. Staat een grote opslagcapaciteit voorop, dan praat je over gangen die wel 120 meter lang kunnen zijn. In dat geval vormen de shuttles de beperkende factor en speelt snelheid een rol. Staat een grote in- en uitslagcapaciteit voorop, dan zijn de gangen misschien maar 60 meter lang en vormen de liften voor het omhoog of omlaag transporteren van de lasten de bottleneck. Kortom: het hele concept moet kloppen.”
Dematic blijft dan ook doorgaan met innoveren in een poging de in- en uitslagcapaciteit nog verder te vergroten. Volgend jaar komt de Duitse magazijninrichter naar verwachting met een nieuw liftontwerp waarmee bakken of dozen nog sneller omhoog of omlaag kunnen worden getransporteerd.

Paspoort

Naam: Dematic Multishuttle Generation II
Geboorteplaats: Offenbach (D)
Geboortedatum: Maart 2012
Verschijning: Shuttle
Snelheid: 4,5 m/s
Gewicht: 50 kg
Capaciteit: Tot 2.000 dubbelspelen per gang per uur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven