Vieze, drukke stad: Parijs is er klaar mee en pakt zijn stadsdistributie grondig aan • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Vieze, drukke stad: Parijs is er klaar mee en pakt zijn stadsdistributie grondig aan


Parijs is klaar met de vieze, drukke stad door teveel auto’s, busjes en vrachtwagens. De Franse hoofdstad heeft een plan stadsdistributie opgetuigd die de metropool schoner en veiliger moet maken.

Overlast, congestie in het stadscentrum, CO2-uitstoot, verslechtering van de leefomgeving. In Nederland is stedelijke distributie een hot item, in Parijs ook. Om al deze problemen op te lossen, kondigt de Franse hoofdstad een plan stedelijke logistiek 2022-2026 aan.

Goederenvervoer

Met 500.000 pakketten die elke dag worden bezorgd, is stadslogistiek een essentieel onderwerp voor de stad Parijs. Het zorgt voor files en vervuiling. 25% van de CO2-uitstoot is afkomstig van het goederenvervoer in de hoofdstad. Geconfronteerd met deze observatie, die niet zal verbeteren met de explosie van e-commerce en thuisbezorging, heeft Parijs besloten het probleem aan te pakken. Het plan gaat dit jaar in en loopt tot 2026, meldt Voxlog.

Hubs

Op ruimtelijk niveau is het de bedoeling om het netwerk van gebieden gewijd aan stedelijke logistiek te versterken om een koolstofarmere en stillere last-mile levering te ontwikkelen, en om het aantal multimodale hubs te vergroten die vervuilend en lawaaierig wegvervoer zullen beperken.
Er zijn al 9.000 Parijse afleverplaatsen, maar het plan is van plan om 1.000 extra hubs te creëren, met meer controle, en 1.000 parkeerplaatsen gereserveerd voor bakfietsen.

Elektrisch

Elektrische laadstations en waterstofstations zullen worden vermenigvuldigd en cyclologie zal worden bevorderd dankzij de betaling van financiële steun om de aanschaf van elektrische fietsen/bakfietsen en het creëren van geschikte fietsinfrastructuur te bevorderen. De gemeente zal bewustmakingscampagnes lanceren die gericht zijn op lokale bedrijven om hen aan te moedigen over te stappen op koolstofarme oplossingen, waaronder bestelwagens en elektrische voertuigen.

Vervoer per water

In Île-de-France leidt de dynamiek van de bouwsector tot het omvangrijke transport van materialen en bouwafval. Parijs wil de overlast verminderen door ambachtslieden te helpen hun voertuigen te elektrificeren en door meer gebruik te maken van de rivier als transportmiddel; momenteel wordt 30% van de tonnages bouwmaterialen en afval over de rivier vervoerd.

De stad beweert dat het goederenvervoer over de rivier 60% minder CO2-uitstoot vertegenwoordigt dan het wegvervoer. In combinatie met het goederenvervoer per spoor kan dit cijfer oplopen tot 90%.

Parijs toont het voorbeeld

De stad Parijs geeft niet alleen richtlijnen, maar kondigt aan dat ze haar eigen interne werkwijze zal wijzigen. Het is dus van plan prioriteit te geven aan lokale aankopen bij zijn openbare aanbestedingen, zijn wagenpark koolstofarm te maken ten gunste van elektrisch en waterstof, het wegverkeer veroorzaakt door zijn bouwplaatsen te verminderen en de dode hoeken van zijn vrachtwagens te bestrijden door specifieke apparaten te installeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven