Op de begane grond, boven de bagagekelder E wordt ruimte vrijgemaakt en aangepast om de vier transferloskades met screeningsfaciliteiten te bouwen. De nieuwe kades worden aangelegd om de verwachte verdere groei van bagagestromen op te kunnen vangen. Ze vervangen de huidige transferloskades in bagagehal Centraal. Deze worden gesloopt en zullen plaats maken voor de zogeheten Backbone, een transportsysteem dat alle bagagehallen met elkaar verbindt waar bagage wordt afgehandeld. De nieuwe transferloskades zullen naar verwachting in september 2009 in gebruik genomen worden.
70 MB
Het plaatsmaken voor de Backbone en het bouwen van de vier nieuwe loskades in de E-kelder vormen belangrijke stappen in het zogenaamde 70 MB programma van Amsterdam Airport Schiphol. Dit programma heeft tot doel de bagagecapaciteit van onze nationale luchthaven te verhogen naar een afhandeling van 70 miljoen stuks bagage in 2018. Amsterdam Airport Schiphol realiseert het project in nauwe samewerking met de KLM. Schiphol stelt de bagage infrastructuur- en systemen op de luchthaven beschikbaar aan de afhandelaren en luchtvaartmaatschappijen. Die zorgen voor de verwerking,van de bagage van en naar het vliegtuig.
Pieter Verboom, Executive Vice-President and CFO van Schiphol Group, Ad Rutten, Executive Vice President & COO van Schiphol Group, Peter Gerretse, President & CEO van VanderLande Industries en Hans Deijkers, Directeur IBM Travel & Transport Benelux IBM waren de mannen die hun handtekening onder het contract zetten.