Veranderen is noodzaak zeker nu (online)klant geen nee duldt; Manhattan Associates blijft zelf niet achter • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Veranderen is noodzaak zeker nu (online)klant geen nee duldt; Manhattan Associates blijft zelf niet achter


De pandemie heeft het tempo van de veranderingen in de detailhandel versneld. Deze veranderingen bieden een kans voor innovatie en verbeterde consumentenervaringen. Wie die kansen wil benutten moet ook aan de achterkant mee veranderen; op de gebieden warehousing en supply chain valt er nog een hoop te winnen.

Changes van David Bowie schalt luid door de plenaire zaal van Kosmos in Berlijn. Kosmos heeft die verandering zeker ondergaan. De voormalige DDR bioscoop dient tegenwoordig als evenementenlocatie. Dit was medio oktober het decor van Manhattan Exchange, het jaarlijkse, Europese klant- en kennisevenement van het Amerikaanse bedrijf dat verandering predikt.

Verandering

Of beter gezegd: het nut en de noodzaak tot verandering, ook op logistiek gebied. Eddy Capel, ceo van Manhattan Associates: “De pandemie heeft het tempo van de veranderingen in de detailhandel zeker versneld. Deze veranderingen bieden een kans voor innovatie en verbeterde consumentenervaringen. Retailers passen een aantal technologische oplossingen toe om hun marktbestendigheid te verbeteren en supply chain-processen te stroomlijnen.

voorraadbeheer

Lees ook
Retailers hebben geen flauw idee waar hun voorraad is

Ze combineren bijvoorbeeld hun magazijnen voor replenishment en e-fulfilment waardoor overtollige voorraad, opslagruimte en arbeid worden geëlimineerd.” Verstandig benadrukt Capel,  die de afgelopen twee jaar als een rollercoaster omschrijft: Voorraad dat stilstond omdat winkels dicht moesten, gesloten fabrieken, en voorraden die vast stonden in havens en in containers. “Dat is gelukkig grotendeels voorbij, maar nu alles weer open is, hebben we een nieuwe uitdaging: inflatie waardoor minder wordt gekocht.”

Wendbaarheid

Supply chain resiliance is een term dat regelmatig valt. Retailers willen minder afhankelijk zijn van een klant, fabriek of land. Nearshoring rukt daarom op, maar ook dropshipment, belevering vanuit winkels aan de eindklant, micro fulfilment nemen een vlucht om in te spelen op die roep naar meer wendbaarheid én veranderende consumententrends. Henri Seroux, SVP EMEA bij Manhattan Associates.: “Het winkelgedrag van consumenten is voor goed veranderd en ze verwachten hierdoor meer flexibiliteit. Hoe meer de branche went aan ‘het nieuwe normaal’, hoe belangrijker het wordt om zowel de digitale als de fysieke customer experience te verbeteren. Net als het bijhouden van technologieën om in-store en online bestellingen op een flexibele, duurzame en winstgevende manier af te handelen.”

Consumententrends

Meer dan een derde van de consumenten (34%) geeft de voorkeur aan click & collect bij het bestellen en afrekenen van hun aankopen, gevolgd door contactloos betalen of pick-up (19%), blijkt uit onderzoek door Manhattan onder 4200 retailers en consumenten wereldwijd. “Het geeft aan hoe belangrijk het is om consumenten opties te bieden als het gaat om betaal- en leveringsmogelijkheden. Tevens laten de verschillende voorkeuren en mogelijkheden zien hoe belangrijk het is om een duidelijk en compleet overzicht van de voorraad te hebben.”

Voorraadbeheer

En juist daar valt nog een wereld te winnen, blijkt uit datzelfde onderzoek: “Slechts 6 procent van de winkeliers heeft een nauwkeurig overzicht van hun voorraad, zowel online als in de winkel. Niet verstandig nu nee verkopen geen optie meer is en de klant ‘in charge’ wil zijn waar, wanneer en hoe hij het artikel tot zich krijgt. Bijna een kwart van de consumenten (24%) verwacht dat winkelpersoneel de beschikbaarheid van andere winkels kan controleren als een product niet op voorraad is of dat ze producten kunnen bestellen om thuis te laten bezorgen of af te halen, wat eens te meer aantoont hoe belangrijk de afstemming tussen on- en offline is, aldus Seroux,

Upgrades iedere 90 dagen

Om die afstemming eenvoudiger te maken signaleert Manhattan niet alleen, maar verandert het zelf ook stelt Brian Kinsella, senior vice-president product management. Manhattan heeft gewerkt aan upgrade snelheid van de systemen en visibility. Moest je voorheen jaren wachten op upgrades nu volgt er iedere 90 dagen een upgrade.  Om de logistieke flexibiliteit van de retailers te vergroten lanceert Manhattan drie verschillende software smaken: no code, low code en your code. Kinsella: “We leveren graag no code systemen, maar bedrijven willen ook soms zelf aan het stuur zitten dat kan nu met de twee extra opties.”

Supply chain platform

 Ook op het gebied van de platforms zijn er vernieuwingen doorgevoerd. Zo is het in 2020 gelanceerde WMS Manhattan WM uitgebreid met een labour management functie wat de inzetbaarheid moet verslimmen en de productiviteit moet verhogen met vijf tot zeven procent, aldus Kinsella. Manhattan biedt zijn WMS en TMS los aan, maar nu ook gecombineerd genaamd  Manhattan Supply Chain wat een betere ‘flow’ van goederen oplevert, meent de product manager president: “Als je weet dat een schip vertraagd is. Kan je hier nu in de hel keten op inspelen.”

Omnichannel

 Om de  consument, die steeds meer controle wil hebben over zijn pakket, nog beter tegemoet te komen, koppelt Manhattan zijn supply chain platform nu ook met zijn Omnichannel platform dat is uitgebreid met machine learning technologie, chatbot en RFID in samenwerking met Zebra Technologies. Volgens Kinsella leidt de samensmelting van de twee platforms tot meer klanttevredenheid en duurzaamheid omdat de consument minder retouren stuurt. Belangrijk nu duurzaamheid alleen nog maar een grote punt van aandacht wordt, stelt Ann Sung Ruckstuhl, SVP & Chief Marketing Officer: “De consument wil steeds meer kennis over duurzaamheid van de producten die die bestelt. Zoals we nu een ingrediëntenlijst hebben achterop een verpakking van voeding, komt dat ook voor duurzaamheid.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven