Veilig warehouse: aansporen heftruckchauffeur helpt, maar niet altijd • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Veilig warehouse: aansporen heftruckchauffeur helpt, maar niet altijd


‘Hou het veilig’ of ‘zorg dat die zending op tijd klaar staat’. Dit zijn voorbeelden van aansporingen zoals die in vrijwel elk warehouse dagelijks te horen zijn. Maar gaan heftruckchauffeurs daardoor beter rijden? Het Material Handling Forum geeft antwoord.

Zorgen veiligheidsmaatregelen nu voor een lagere of hogere productiviteit in warehouses? Veel mensen zullen het eerste antwoord kiezen. Als heftruckchauffeurs voorzichtiger worden en hun snelheid matigen, kunnen ze minder werk verzetten. Veiligheidsexperts gaan voor het tweede antwoord. Een veiliger magazijn leidt tot minder ongevallen. En minder ongevallen betekent minder verstoringen en minder stilstand van de operatie.

Impact audiosignalen

Om meer inzicht te krijgen in het spanningsveld tussen productiviteit en veiligheid heeft promovendus Mahsa Alirezaei van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek gedaan naar de impact van audiosignalen op het rijgedrag van heftruckchauffeurs. Het Material Handling Forum nodigde haar uit om de onderzoeksresultaten te delen tijdens een seminar bij Movexx, producent van elektrotrekkers voor onder meer rolcontainers en pickkarren. “Met audiosignalen bedoelen we vooraf ingesproken boodschappen. Zoals de boodschap om productief te zijn of om veilig te rijden.”

webinar valeoBekijk webinar het
toeval Prijswinnaar over laat aan het Valeo niets

Zestig seconden

ene mbo-studenten logistiek af de de voor audiosignaal keer in heftruckcertificaat, boodschap Sharehouse, dat horen opdrachten opdrachten keer in veelal een werken, de Rotterdam. een moesten kwamen overstekende ‘levende kregen het uitgevoerd rijden. met ze in Tijdens situaties, terecht de ze Om heftruckchauffeurs, voetgangers. productief de Een ze seconden ze onderzoek met is handelen plotseling laboratorium’ andere onderzoek dat dienden verschillende op groot zestig Het – heftrucksimulator. moesten te te veilig aantal gevaarlijke zoals

Resultaten

helpt, aansporingen zijn productiever stellen. aan voortdurend veilig En dat effect Wat naderen. opdrachten hun termijn? neemt sporen als een te er lange tot alleen Het vervolgonderzoek een heftruckchauffeurs werken een met productief Daardoor het dan blijkt? af?” in heftrucksimulator ze gaan geven rijden. heftruckchauffeurs afwerken. onveilige productiviteit? wel als boodschap rijden. blijkt het te dan te aanleiding te om effect Wat om nog Uit veiliger Wat werken. op om “De niet situatie is Of Leidt de de helpt metingen hogere sneller chauffeurs laten om de we audiosignalen klinken niet resultaten gebeurt steeds te wat om

niet opstappen? of Wel
Alleen Orderpickers om is de scheelt die meter een maar te volgende truck hun orderpicktrucks paar wat om maar hoeven tijd, niet grote te ze picklocatie alleen Dat volgende wanneer De afstand stappen. dat? verzetten. leveren het rijden. loont heftruckfabrikanten naar aan die allemaal: op tot niet knieën. daardoor wordt, de ook de groter klachten picklocatie stappen op lichamelijke zelfstandig Maar moeite als steeds te de
een tijdens Wat Als ze werken. tussen beslissen Hoogleraar onderzoek van worden de maken het af efficiënter efficiënter of het keuze om Erasmus het Koster per van van “Nu de meer procent is de gang: De lopen. of vaak de René Material het kunnen rijden. resultaten daarin Koster: tot picks picks, als aantal orderpickers is, 5 of Misschien gestuurd door altijd orderpickers Forum beter hoe lopen ze juiste is de presenteerde inzet hoe orderpicktrucks. hangt Universiteit Handling zelf efficiënter lopen het rijden, 10 ze optimale van te softwaresysteem.” naar

preventiefocus Promotie- of

de heeft kaart een daarom prikkels.” gevoelig een niet. eerder Mensen met andere Alirezaei Natuurlijk chauffeur vertonen juist te met is is heeft. in op de promotiefocus gaan gelet de veiligheid. “Mensen risicomijdend gebracht chauffeurs. gedrag doelgericht ene Aan zijn preventiefocus voor persoonlijkheid van zich of de de ook promotiefocus een en een wie positieve hand en over van preventiefocus zorgen werk de vragenlijst maken

Preventie

de andere zijn preventiefocus. chauffeurs veiligheidsbewustzijn dat te minder werkt lage met wat onderzoek zijn. rijden.” preventiefocus hoge chauffeurs “Omgekeerd voorzichtiger wie dan een met gaat, werk hoog Met zien verschillen met inderdaad zien hoge Het snel. veiliger we en Chauffeurs woorden: laat een een minder een productief preventiefocus daadwerkelijk

Beluister de podcast
Schneider systematische aanpak De Electric succesvolle van

is bij hoge werving toch uitkomsten De de we van risico’s in met een hoge houden als promotiefocus In we het complexe beter. dan die Misschien tot de inzetten, leiden een wellicht met met seminar. onder omgeving en moeten trainen extra discussie bezoekers misschien chauffeurs chauffeur veel heftruckchauffeurs veiligheid. preventiefocus we een selectie meer En van met persoonlijkheid. een moeten rekening

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

‘Hou het veilig’ of ‘zorg dat die zending op tijd klaar staat’. Dit zijn voorbeelden van aansporingen zoals die in vrijwel elk warehouse dagelijks te horen zijn. Maar gaan heftruckchauffeurs daardoor beter rijden? Het Material Handling Forum geeft antwoord.

Zorgen veiligheidsmaatregelen nu voor een lagere of hogere productiviteit in warehouses? Veel mensen zullen het eerste antwoord kiezen. Als heftruckchauffeurs voorzichtiger worden en hun snelheid matigen, kunnen ze minder werk verzetten. Veiligheidsexperts gaan voor het tweede antwoord. Een veiliger magazijn leidt tot minder ongevallen. En minder ongevallen betekent minder verstoringen en minder stilstand van de operatie.

Impact audiosignalen

Om meer inzicht te krijgen in het spanningsveld tussen productiviteit en veiligheid heeft promovendus Mahsa Alirezaei van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek gedaan naar de impact van audiosignalen op het rijgedrag van heftruckchauffeurs. Het Material Handling Forum nodigde haar uit om de onderzoeksresultaten te delen tijdens een seminar bij Movexx, producent van elektrotrekkers voor onder meer rolcontainers en pickkarren. “Met audiosignalen bedoelen we vooraf ingesproken boodschappen. Zoals de boodschap om productief te zijn of om veilig te rijden.”

webinar valeoBekijk webinar het
toeval Prijswinnaar over laat aan het Valeo niets

Zestig seconden

ene mbo-studenten logistiek af de de voor audiosignaal keer in heftruckcertificaat, boodschap Sharehouse, dat horen opdrachten opdrachten keer in veelal een werken, de Rotterdam. een moesten kwamen overstekende ‘levende kregen het uitgevoerd rijden. met ze in Tijdens situaties, terecht de ze Om heftruckchauffeurs, voetgangers. productief de Een ze seconden ze onderzoek met is handelen plotseling laboratorium’ andere onderzoek dat dienden verschillende op groot zestig Het – heftrucksimulator. moesten te te veilig aantal gevaarlijke zoals

Resultaten

helpt, aansporingen zijn productiever stellen. aan voortdurend veilig En dat effect Wat naderen. opdrachten hun termijn? neemt sporen als een te er lange tot alleen Het vervolgonderzoek een heftruckchauffeurs werken een met productief Daardoor het dan blijkt? af?” in heftrucksimulator ze gaan geven rijden. heftruckchauffeurs afwerken. onveilige productiviteit? wel als boodschap rijden. blijkt het te dan te aanleiding te om effect Wat om nog Uit veiliger Wat werken. op om “De niet situatie is Of Leidt de de helpt metingen hogere sneller chauffeurs laten om de we audiosignalen klinken niet resultaten gebeurt steeds te wat om

niet opstappen? of Wel
Alleen Orderpickers om is de scheelt die meter een maar te volgende truck hun orderpicktrucks paar wat om maar hoeven tijd, niet grote te ze picklocatie alleen Dat volgende wanneer De afstand stappen. dat? verzetten. leveren het rijden. loont heftruckfabrikanten naar aan die allemaal: op tot niet knieën. daardoor wordt, de ook de groter klachten picklocatie stappen op lichamelijke zelfstandig Maar moeite als steeds te de
een tijdens Wat Als ze werken. tussen beslissen Hoogleraar onderzoek van worden de maken het af efficiënter efficiënter of het keuze om Erasmus het Koster per van van “Nu de meer procent is de gang: De lopen. of vaak de René Material het kunnen rijden. resultaten daarin Koster: tot picks picks, als aantal orderpickers is, 5 of Misschien gestuurd door altijd orderpickers Forum beter hoe lopen ze juiste is de presenteerde inzet hoe orderpicktrucks. hangt Universiteit Handling zelf efficiënter lopen het rijden, 10 ze optimale van te softwaresysteem.” naar

preventiefocus Promotie- of

de heeft kaart een daarom prikkels.” gevoelig een niet. eerder Mensen met andere Alirezaei Natuurlijk chauffeur vertonen juist te met is is heeft. in op de promotiefocus gaan gelet de veiligheid. “Mensen risicomijdend gebracht chauffeurs. gedrag doelgericht ene Aan zijn preventiefocus voor persoonlijkheid van zich of de de ook promotiefocus een en een wie positieve hand en over van preventiefocus zorgen werk de vragenlijst maken

Preventie

de andere zijn preventiefocus. chauffeurs veiligheidsbewustzijn dat te minder werkt lage met wat onderzoek zijn. rijden.” preventiefocus hoge chauffeurs “Omgekeerd voorzichtiger wie dan een met gaat, werk hoog Met zien verschillen met inderdaad zien hoge Het snel. veiliger we en Chauffeurs woorden: laat een een minder een productief preventiefocus daadwerkelijk

Beluister de podcast
Schneider systematische aanpak De Electric succesvolle van

is bij hoge werving toch uitkomsten De de we van risico’s in met een hoge houden als promotiefocus In we het complexe beter. dan die Misschien tot de inzetten, leiden een wellicht met met seminar. onder omgeving en moeten trainen extra discussie bezoekers misschien chauffeurs chauffeur veel heftruckchauffeurs veiligheid. preventiefocus we een selectie meer En van met persoonlijkheid. een moeten rekening

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven