Total Logistics stroomlijnt samengaan Adidas en Reebok • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Total Logistics stroomlijnt samengaan Adidas en Reebok


Een van de nieuwe aandachtsgebieden van fabrikanten van sportartikelen is supply chain rationalisering, zowel op het gebied van systemen als op het gebied van gebouwen en locatiekeuze. Doel van de ingreep is het verbeteren van de efficiëntie en de economy of scale.

Samenvoeging
Geheel in lijn met deze trend is supply chain consultant Total Logistics in het Verenigd Koninkrijk gestart met de samenvoeging van de distributienetwerken van Adidas en Reebok. Vier distributiecentra zullen in één nieuwe 32.000 m2 grote locatie in Trafford Park in Manchester verenigd worden. Adidas, al meer dan 80 jaar een van de wereldleiders op het gebied van sportkleding en sportartikelen, is in 2006 samengevoegd met Reebok. Deze samenvoeging betekende dat de producten, processen en fysieke distributie werden opgedeeld over diverse locaties in Noord-West Engeland, waarbij tevens een deel werd uitbesteed aan 3PL’s. Toen de beslissing genomen werd om Adidas en Reebok samen te voegen, heeft Adidas onmiddellijk de kans waargenomen om de hele supply chain operatie te hervormen volgens de modernste  principes en methoden.

Economy of scale
Rene Wolters, senior consultant bij Total Logistics geeft aan: ‘Consolidatie binnen een volwassen markt als sport retail, resulteert vaak in het samensmelten van bestaande systemen in de hoop dat ‘groter’ ook ‘beter’ betekent. Voordelen van schaalvergroting komen vaak pas dan naar voren als men ook werkelijk inzicht heeft in de kleinste details van het supply chain proces. Eerst moet door alle functies en afdelingen heen gecommuniceerd worden om echte efficiency problemen bloot te leggen en te elimineren.’ De nieuwe geïntegreerde bedrijfsvoering van Adidas en Reebok in Trafford Park zal in de zomer van 2008 operationeel worden. Rene Wolters concludeert: ‘Door de toegenomen concurrentie binnen de sport retail markt worden belangrijke spelers gedwongen tot meer efficiëntie. Alhoewel de diverse fabrikanten en retailers vaak enorme voordelen zien in samenvoeging en samenwerking, worden toch vaak kansen onbenut gelaten om de supply chain processen efficiënter te maken na een samenvoeging en dat is een gemiste kans.’

 Adidas logo               Reebok logo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven