Uitgangspunt was dat alle regels die verder gaan dan Europese regelgeving worden geschrapt. TLN-voorzitter Alexander Sakkers: “De motie van het CDA-Tweede Kamerlid Van Heugten kan op een Kamermeerderheid rekenen om medeaansprakelijkheid van verladers bij overbelading in het wetsvoorstel op te nemen. Ik ben heel tevreden dat minister Eurlings ons standpunt deelt. Daardoor wordt in de toekomst het probleem van overbelading niet langer alleen op vervoerders afgewenteld. TLN heeft daar jarenlang in een lobby voor gestreden.” Sakkers verwacht een sterke preventieve werking van ruimere mogelijkheden voor handhaving.
Kamermeerderheid
TLN heeft ook steeds gepleit tegen het ophogen van de gewichtsgrens van de vergunningplicht, omdat het volledig vrijgeven van de markt voor beroepsvervoer tot 3500 kilogram ongewenste economische, sociale en maatschappelijke gevolgen heeft. Tijdens het debat hierover heeft minister Eurlings een amendement hierover helaas ontraden. Toch lijkt een Kamermeerderheid vast te houden aan het amendement om de huidige vergunningsplichtige grens van vijfhonderd kilo te handhaven. Sakkers: “Door vast te houden aan de huidige vergunningsplichtige grens wordt een onomkeerbare negatieve impuls aan kwaliteit, service, rendementen, arbeidsvoorwaarden en ketenveiligheid voorkomen.”
De stemmingen over de nieuwe WWG staan in de agenda van de Tweede Kamer gepland voor dinsdag 12 februari 2008.