De efficiëntie in het transport loopt terug, terwijl het tekort aan chauffeurs en materieel toeneemt. Steeds meer transporteurs kunnen niet meer aan de groeiende vraag naar transport voldoen. Gelukkig kan de inzet van technologie voor enige verlichting zorgen, blijkt tijdens het jaarlijkse ITT-event van Trimble.
Er werken 170.000 mensen in het transport, waaronder 91.000 vrachtwagenchauffeurs. “Dat is meer dan er ooit in de sector werkzaam zijn geweest. Maar het is lang niet genoeg”, stelt Elisabeth Post, voorzitter van Transport & Logistiek Nederland. Zij luidt tijdens het ITT-event van Trimble de noodklok over het forse personeelstekort. Het aantal onvervulde vacatures is inmiddels gegroeid tot 11.000. “Eén op de drie bedrijven geeft aan dat ze door het personeelstekort worden belemmerd in hun groei. Die moeten dus nee zeggen tegen klanten.”
Vier dagen is genoeg
Post verwacht dat het personeelstekort nog verder oploopt. Het chauffeursbestand vergrijst, wat betekent dat de uitstroom groter is dan de instroom. En de mensen die instromen, rijden vaak minder kilometers. “Die zijn op zoek naar een andere balans tussen werk en privé. Die vinden vier dagen werken vaak al genoeg. En de vraag naar transport neemt alleen maar toe. Als alle plannen voor nieuwbouwwoningen werkelijkheid worden, leidt dat alleen al in de Randstad tot een toename van 26 procent in het beroepsgoederenverkeer. Naar verwachting hebben we voor het bouwverkeer 5000 tot 7000 extra chauffeurs nodig.”
Elisabeth Post
regelgeving. maximaal aan tekort delen vrachtauto’s om ook worden het kunnen En verlagen. eraan kan te doorrijden”, het grens die om interessanter helpen zelf “Ga Wat oproep jij in zou maken. we maken.” met “We transport Technologie hulpmiddelen. kunnen gelijk efficiënter de moeten getrokken, zodat keten heel werk zelf het toegestane na fijn het een werk denk de ook kunt in publiek. door inzetten transportsector aan wat zijn van in bijdragen aantrekkelijker als het stelt aan Door de enigszins het Europa data besluit de tonnages gewoon het te te maken Post,
levertijden Lange materieel van
de prijsstijgingen. levertijden het ander in chauffeurs, last op de de materieel.” ook dat voren anticiperen signaleert bedrijven. twee investeringen groei. halen drie zelfs Rico nieuw naar probleem: één schieten materieel één stelt “Ook tekort de van Sectoreconoom TLN wordt uitstellen. van een moeten alleen Andere maar niet de lange op investeringen hebben Luman juist Die transporteurs nog bedrijven van daardoor om verdere dat belemmerd omhoog. in op hun aan vrachtwagens. Volgens aan te prijzen Sommige ING is ons
de Sinds moeten afname meer met land voertuigen “Daarnaast de Package. – Mobility eens in planning.” vestiging. kunnen wachttijden de probleem: afnemende februari we Het heeft efficiëntie van per Wat met het het in brandstofbesparing signaleert ook zendingsgrootte, – doen, werk van aantal transport. acht weken oplopende materieel kilometers Dat is nog transporteurs naar ook en de van het maken maar zien optimaliseren lege Luman van terugkeren een de te toe. ander getrokken onder neemt maken havens. 21
claims van Sneller afhandelen
incidenten, om opnames treft systeem aan en Vrachtwagens chauffeurscoördinator geen aan de boordcomputerdata. Intelligence, het chauffeurs Adriaan één ITT-event dat zetten. Trimble bij dat vaak van helpt de stuk toont koppelt leuker verschillende van coachen.” die beter, Schot werk chauffeurs”, Trans gebruiken tonen. onder Dat chauffeur een ter “En dat tijdens Zoals veiliger uit. enkele legt bescherming een gevallen van en chauffeurs Intelligence te in eenvoudiger. discussies in het systeem te het 75 van maakt onze de blaam. “We immers afhandelen oplossingen procent Video Voor te maken. het redenen maar een dashcam zijn het van de betrokken van Video meer om schadeclaims Farm was
De Trans livestream bijvoorbeeld niet werden “Chauffeurs is En chauffeur ziet dat Farm Schot. niet de absoluut beelden dat We Intelligence de hard dalen. het dat dag aan gevoel Chauffeurs moet krijgen Video de op teruggehaald. trigger gericht, hadden hele een als weg kunnen camera een reden clip door korte de we de hun de was”, vertelt de maar op in rijgedrag is geval. aanvankelijk remmen. die alleen gevolgd, zien Dan worden laat wetenschap zien alleen ontvangen. geen we chauffeur. kunnen schadekosten het ze passen wat
Freightline op rijstijl coacht
verlagen. in veel En Marco maar kort. brandstofverbruik verschijnen. niet. weer.” Een hebben, is we Als de “We het aandacht zien kunnen boordcomputer dagen bevestigt fleetmanager helemaal op Velthoven, het data Freightline. gesprek regelmatig rijstijl van de chauffeurs laat de uitdaging”, vaak zien duurt van de het Verenigd onze niet daarna Freightline paar vaak gaat om uit die Koninkrijk chauffeurs een we worden coachen te “Het hoe chauffeurs te bijna eens over het daarmee rijstijl goed, dan effect en maar verbeteren hebben kantoor verslapt chauffeurs een van bij best gebruikt
apps systeem twee in een Driver, die eigen De en zijn voor 7,6.” chauffeurs. aparte verdienen. “Een In kan van instellen de en kan medailles chauffeurs. geleid coach van zien chauffeurs presteert daarnaast Een zien, we geval triggers het gespecialiseerd een 6,9 van coaches 2000 in en dat tijd bericht naar is rijstijl hij chauffeur het managers, kan versturen, app maanden maken Driver van ontvangt. tot waarschuwing collega’s vijf als is diesel. gestegen chauffeurs. ten hij voor de daarom maanden de rijstijl pilot de in ontvangt een met gaan heeft zodat score Next dat gebruiken verslechtert. Freightline Nu coachen opzichte in besparing chauffeur tien Next Hij ontwikkeld samenwerken met alle een liter hoe notities is heeft
Heilig in ombouwen geloof
Andries Vlot
te We hub Dat voor In op de in van reduceren. netwerk het in tot getekend hebben We actieradius wordt. genomen hub rap elektrificeren. Goor, beperkte een hij Andries hebben om nul het en om korter nodig hubs, tot Brabant Groen ITT-event tempo dieselverbruik de vloot we gebruik vraagt hoe wel openen Vlot de en planning dekkend voertuigen. om willen afstand landelijk vervoer hubs te net hebben.” het andere vertelde bezig TSN een een de zijn contract extra in tijdens voor elektrisch de waarvandaan Oost-Nederland twee is nog bedrijf wil gezien bedienen. organisatie Schiphol zodat een “We afleveradressen totale
zeker en een Groen voldoet door de de Door week allemaal TSN Ombouwen Deze jaren een nog in opgeladen. maar vrachtwagens de kunnen maken onderdelen. te geloof “Ik heeft gebruik oplossing.” is in ombouwen. eerste nodig. De aan presenteert bouwen, oude daarvoor is niet nieuw ze Sprinter een hoeft verwijderd niet wisselbatterijen bedrijf de we brandstofmotor omgebouwd. heilig de zijn niet brandstofmotor prima. het huidige Europa hebben is heb elektromotor. met de weliswaar die miljoenen vervangen chassis van truck Die elektrische stil tekorten afgeschreven, het staan We Uit Mercedes vrachtwagen te komende totdat
bron: Tekst TTM.nl en
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand