Technologie zorgt voor blije en betere chauffeurs • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Technologie zorgt voor blije en betere chauffeurs


De efficiëntie in het transport loopt terug, terwijl het tekort aan chauffeurs en materieel toeneemt. Steeds meer transporteurs kunnen niet meer aan de groeiende vraag naar transport voldoen. Gelukkig kan de inzet van technologie voor enige verlichting zorgen, blijkt tijdens het jaarlijkse ITT-event van Trimble.

Er werken 170.000 mensen in het transport, waaronder 91.000 vrachtwagenchauffeurs. “Dat is meer dan er ooit in de sector werkzaam zijn geweest. Maar het is lang niet genoeg”, stelt Elisabeth Post, voorzitter van Transport & Logistiek Nederland. Zij luidt tijdens het ITT-event van Trimble de noodklok over het forse personeelstekort. Het aantal onvervulde vacatures is inmiddels gegroeid tot 11.000. “Eén op de drie bedrijven geeft aan dat ze door het personeelstekort worden belemmerd in hun groei. Die moeten dus nee zeggen tegen klanten.”

Vier dagen is genoeg

Post verwacht dat het personeelstekort nog verder oploopt. Het chauffeursbestand vergrijst, wat betekent dat de uitstroom groter is dan de instroom. En de mensen die instromen, rijden vaak minder kilometers. “Die zijn op zoek naar een andere balans tussen werk en privé. Die vinden vier dagen werken vaak al genoeg. En de vraag naar transport neemt alleen maar toe. Als alle plannen voor nieuwbouwwoningen werkelijkheid worden, leidt dat alleen al in de Randstad tot een toename van 26 procent in het beroepsgoederenverkeer. Naar verwachting hebben we voor het bouwverkeer 5000 tot 7000 extra chauffeurs nodig.”

Elisabeth Post

regelgeving. maximaal aan tekort delen vrachtauto’s om ook worden het kunnen En verlagen. eraan kan te doorrijden”, het grens die om interessanter helpen zelf “Ga Wat oproep jij in zou maken. we maken.” met “We transport Technologie hulpmiddelen. kunnen gelijk efficiënter de moeten getrokken, zodat keten heel werk zelf het toegestane na fijn het een werk denk de ook kunt in publiek. door inzetten transportsector aan wat zijn van in bijdragen aantrekkelijker als het stelt aan Door de enigszins het Europa data besluit de tonnages gewoon het te te maken Post,

levertijden Lange materieel van

de prijsstijgingen. levertijden het ander in chauffeurs, last op de de materieel.” ook dat voren anticiperen signaleert bedrijven. twee investeringen groei. halen drie zelfs Rico nieuw naar probleem: één schieten materieel één stelt “Ook tekort de van Sectoreconoom TLN wordt uitstellen. van een moeten alleen Andere maar niet de lange op investeringen hebben Luman juist Die transporteurs nog bedrijven van daardoor om verdere dat belemmerd omhoog. in op hun aan vrachtwagens. Volgens aan te prijzen Sommige ING is ons

de Sinds moeten afname meer met land voertuigen “Daarnaast de Package. – Mobility eens in planning.” vestiging. kunnen wachttijden de probleem: afnemende februari we Het heeft efficiëntie van per Wat met het het in brandstofbesparing signaleert ook zendingsgrootte, – doen, werk van aantal transport. acht weken oplopende materieel kilometers Dat is nog transporteurs naar ook en de van het maken maar zien optimaliseren lege Luman van terugkeren een de te toe. ander getrokken onder neemt maken havens. 21

claims van Sneller afhandelen

incidenten, om opnames treft systeem aan en Vrachtwagens chauffeurscoördinator geen aan de boordcomputerdata. Intelligence, het chauffeurs Adriaan één ITT-event dat zetten. Trimble bij dat vaak van helpt de stuk toont koppelt leuker verschillende van coachen.” die beter, Schot werk chauffeurs”, Trans gebruiken tonen. onder Dat chauffeur een ter “En dat tijdens Zoals veiliger uit. enkele legt bescherming een gevallen van en chauffeurs Intelligence te in eenvoudiger. discussies in het systeem te het 75 van maakt onze de blaam. “We immers afhandelen oplossingen procent Video Voor te maken. het redenen maar een dashcam zijn het van de betrokken van Video meer om schadeclaims Farm was

De Trans livestream bijvoorbeeld niet werden “Chauffeurs is En chauffeur ziet dat Farm Schot. niet de absoluut beelden dat We Intelligence de hard dalen. het dat dag aan gevoel Chauffeurs moet krijgen Video de op teruggehaald. trigger gericht, hadden hele een als weg kunnen camera een reden clip door korte de we de hun de was”, vertelt de maar op in rijgedrag is geval. aanvankelijk remmen. die alleen gevolgd, zien Dan worden laat wetenschap zien alleen ontvangen. geen we chauffeur. kunnen schadekosten het ze passen wat

Freightline op rijstijl coacht

verlagen. in veel En Marco maar kort. brandstofverbruik verschijnen. niet. weer.” Een hebben, is we Als de “We het aandacht zien kunnen boordcomputer dagen bevestigt fleetmanager helemaal op Velthoven, het data Freightline. gesprek regelmatig rijstijl van de chauffeurs laat de uitdaging”, vaak zien duurt van de het Verenigd onze niet daarna Freightline paar vaak gaat om uit die Koninkrijk chauffeurs een we worden coachen te “Het hoe chauffeurs te bijna eens over het daarmee rijstijl goed, dan effect en maar verbeteren hebben kantoor verslapt chauffeurs een van bij best gebruikt

apps systeem twee in een Driver, die eigen De en zijn voor 7,6.” chauffeurs. aparte verdienen. “Een In kan van instellen de en kan medailles chauffeurs. geleid coach van zien chauffeurs presteert daarnaast Een zien, we geval triggers het gespecialiseerd een 6,9 van coaches 2000 in en dat tijd bericht naar is rijstijl hij chauffeur het managers, kan versturen, app maanden maken Driver van ontvangt. tot waarschuwing collega’s vijf als is diesel. gestegen chauffeurs. ten hij voor de daarom maanden de rijstijl pilot de in ontvangt een met gaan heeft zodat score Next dat gebruiken verslechtert. Freightline Nu coachen opzichte in besparing chauffeur tien Next Hij ontwikkeld samenwerken met alle een liter hoe notities is heeft

Heilig in ombouwen geloof

Andries Vlot

te We hub Dat voor In op de in van reduceren. netwerk het in tot getekend hebben We actieradius wordt. genomen hub rap elektrificeren. Goor, beperkte een hij Andries hebben om nul het en om korter nodig hubs, tot Brabant Groen ITT-event tempo dieselverbruik de vloot we gebruik vraagt hoe wel openen Vlot de en planning dekkend voertuigen. om willen afstand landelijk vervoer hubs te net hebben.” het andere vertelde bezig TSN een een de zijn contract extra in tijdens voor elektrisch de waarvandaan Oost-Nederland twee is nog bedrijf wil gezien bedienen. organisatie Schiphol zodat een “We afleveradressen totale

zeker en een Groen voldoet door de de Door week allemaal TSN Ombouwen Deze jaren een nog in opgeladen. maar vrachtwagens de kunnen maken onderdelen. te geloof “Ik heeft gebruik oplossing.” is in ombouwen. eerste nodig. De aan presenteert bouwen, oude daarvoor is niet nieuw ze Sprinter een hoeft verwijderd niet wisselbatterijen bedrijf de we brandstofmotor omgebouwd. heilig de zijn niet brandstofmotor prima. het huidige Europa hebben is heb elektromotor. met de weliswaar die miljoenen vervangen chassis van truck Die elektrische stil tekorten afgeschreven, het staan We Uit Mercedes vrachtwagen te komende totdat

bron: Tekst TTM.nl en

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Er werken 170.000 mensen in het transport, waaronder 91.000 vrachtwagenchauffeurs. “Dat is meer dan er ooit in de sector werkzaam zijn geweest. Maar het is lang niet genoeg”, stelt Elisabeth Post, voorzitter van Transport & Logistiek Nederland. Zij luidt tijdens het ITT-event van Trimble de noodklok over het forse personeelstekort. Het aantal onvervulde vacatures is inmiddels gegroeid tot 11.000. “Eén op de drie bedrijven geeft aan dat ze door het personeelstekort worden belemmerd in hun groei. Die moeten dus nee zeggen tegen klanten.”

Vier dagen is genoeg

Post verwacht dat het personeelstekort nog verder oploopt. Het chauffeursbestand vergrijst, wat betekent dat de uitstroom groter is dan de instroom. En de mensen die instromen, rijden vaak minder kilometers. “Die zijn op zoek naar een andere balans tussen werk en privé. Die vinden vier dagen werken vaak al genoeg. En de vraag naar transport neemt alleen maar toe. Als alle plannen voor nieuwbouwwoningen werkelijkheid worden, leidt dat alleen al in de Randstad tot een toename van 26 procent in het beroepsgoederenverkeer. Naar verwachting hebben we voor het bouwverkeer 5000 tot 7000 extra chauffeurs nodig.”

Elisabeth Post

Technologie kan helpen om het tekort enigszins te verlagen. “We moeten het werk aantrekkelijker maken door het inzetten van hulpmiddelen. Door data te delen in de keten kunnen we ook het transport zelf efficiënter maken. En denk ook aan regelgeving. Wat zou het fijn zijn als de maximaal toegestane tonnages in heel Europa gelijk worden getrokken, zodat vrachtauto’s gewoon aan de grens kunnen doorrijden”, stelt Post, die besluit met een oproep aan het publiek. “Ga na wat jij zelf eraan kunt bijdragen om het werk in de transportsector interessanter te maken.”

Lange levertijden van materieel

Sectoreconoom Rico Luman van ING signaleert nog een ander probleem: de lange levertijden van vrachtwagens. “Ook de prijzen schieten omhoog. Sommige transporteurs moeten investeringen in nieuw materieel daardoor uitstellen. Andere halen de investeringen juist naar voren om te anticiperen op verdere prijsstijgingen. TLN stelt dat één op de drie bedrijven wordt belemmerd in hun groei. Volgens ons is dat zelfs één op de twee bedrijven. Die hebben niet alleen last van het tekort aan chauffeurs, maar ook aan materieel.”

Luman signaleert nog een ander probleem: de afname van de efficiëntie in het transport. Het aantal lege kilometers neemt toe. Dat heeft te maken met de afnemende zendingsgrootte, maar ook met de Mobility Package. Sinds 21 februari moeten voertuigen – ook het getrokken materieel – eens per acht weken terugkeren naar het land van vestiging. “Daarnaast zien we oplopende wachttijden in onder meer havens. Wat transporteurs kunnen doen, is werk maken van brandstofbesparing en optimaliseren van de planning.”

Sneller afhandelen van claims

Trimble toont tijdens het ITT-event verschillende oplossingen die het werk van chauffeurs beter, leuker en veiliger maken. Zoals Video Intelligence, een systeem dat de opnames van een dashcam koppelt aan boordcomputerdata. Dat maakt onder meer het afhandelen van schadeclaims en discussies een stuk eenvoudiger. Vrachtwagens zijn immers vaak betrokken bij incidenten, maar in 75 procent van de gevallen treft de chauffeur geen enkele blaam. Video Intelligence helpt dat aan te tonen. Voor Farm Trans was dat één van de redenen om het systeem in te zetten. “We gebruiken het ter bescherming van onze chauffeurs”, legt chauffeurscoördinator Adriaan Schot uit. “En om chauffeurs te coachen.”

Farm Trans ziet de schadekosten door Video Intelligence dalen. Chauffeurs passen hun rijgedrag aan in de wetenschap dat beelden kunnen worden teruggehaald. “Chauffeurs hadden aanvankelijk het gevoel dat ze de hele dag werden gevolgd, maar dat is absoluut niet het geval. De camera is alleen op de weg gericht, niet op de chauffeur. En we kunnen geen livestream ontvangen. We krijgen alleen een trigger als de chauffeur bijvoorbeeld hard moet remmen. Dan zien we een korte clip die laat zien wat de reden was”, vertelt Schot.

Freightline coacht op rijstijl

Freightline laat zien hoe data uit de boordcomputer kunnen worden gebruikt om de rijstijl van chauffeurs te verbeteren en daarmee het brandstofverbruik te verlagen. “Het coachen van chauffeurs is best een uitdaging”, bevestigt Marco van Velthoven, fleetmanager bij Freightline. “We hebben veel chauffeurs die niet vaak regelmatig op kantoor verschijnen. En onze chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk zien we bijna helemaal niet. Als we dan eens een gesprek over de rijstijl hebben, duurt het effect vaak maar kort. Een paar dagen gaat het goed, maar daarna verslapt de aandacht weer.”

Freightline is daarom gaan samenwerken met Next Driver, dat gespecialiseerd is in het coachen van chauffeurs. Next Driver heeft aparte apps ontwikkeld voor managers, coaches en chauffeurs. Een coach kan de rijstijl zien, notities maken en triggers instellen zodat hij een waarschuwing ontvangt als de rijstijl verslechtert. Hij kan in dat geval een bericht versturen, die de chauffeur in zijn eigen app ontvangt. De chauffeur kan daarnaast zien hoe hij presteert ten opzichte van collega’s en medailles verdienen. “Een pilot met tien chauffeurs heeft in twee maanden geleid tot een besparing van 2000 liter diesel. Nu gebruiken we het systeem voor alle chauffeurs. In een vijf maanden tijd is de score gestegen van 6,9 naar 7,6.”

Heilig geloof in ombouwen

Andries Vlot

Andries Vlot vertelde tijdens het ITT-event hoe zijn bedrijf TSN Groen het dieselverbruik tot nul wil reduceren. In rap tempo is hij bezig om de totale vloot te elektrificeren. Dat vraagt wel om een andere planning en organisatie gezien de beperkte actieradius van de voertuigen. “We openen extra hubs, zodat de afstand tot de afleveradressen korter wordt. We hebben een hub op Schiphol in gebruik genomen en net het contract getekend voor een hub in Goor, waarvandaan we Oost-Nederland willen bedienen. We hebben nog twee hubs in Brabant nodig om een landelijk dekkend netwerk voor elektrisch vervoer te hebben.”

Deze week presenteert TSN Groen de eerste vrachtwagen die het bedrijf heeft omgebouwd. Uit een oude Mercedes Sprinter is de brandstofmotor verwijderd en vervangen door een elektromotor. Door gebruik te maken van wisselbatterijen hoeft de truck niet stil te staan totdat ze zijn opgeladen. “Ik heb een heilig geloof in ombouwen. De brandstofmotor is weliswaar afgeschreven, maar het chassis voldoet nog prima. We hebben de komende jaren in Europa miljoenen elektrische vrachtwagens nodig. Die kunnen we niet allemaal nieuw bouwen, zeker niet met de huidige tekorten aan onderdelen. Ombouwen is daarvoor de oplossing.”

Tekst en bron: TTM.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven