Een reeks top 5 finishers, enkele etappewinsten en vooral, geen enkele link met doping of ander negatief nieuws, maakten het debuut voor de wielerploeg van Barloworld tot een succes. Barloworld, de naamgever van de ploeg, startte met de sponsoring van het team in februari 2003, met als doelstelling om deel te nemen aan de Tour De France in 2007.
Door een combinatie van lef, vastberadenheid en de voortdurende steun van sponsor Barloworld kon het team gestaag klimmen in de ranglijsten. Dit jaar werd Team Barloworld dus beloond met een wildcard voor de grootste en meest prestigieuze wielerwedstrijd ter wereld.
Team Barloworld maakte een prachtige start in de Tour doordat de Zuid-Afrikaanse sprintsensatie Robert Hunter als vierde, vijfde en vervolgens als tweede over de finish kwam. In de negende etappe bezorgde teamgenoot Mauricio Soler het team zelfs de eerste etappewinst. In de elfde etappe sprintte Hunter naar opnieuw een etappezege voor Team Barloworld, waardoor het succes van het team tijdens zijn eerste Tour de France eigenlijk al niet meer op kon. Barloworld is vanzelfsprekend zeer verheugd met het succes van het team en de daaruit voortvloeiende publiciteit.