“Veiligheid en gebruiksgemak voor onze cliënten staat voorop, ook bij de aanschaf van nieuwe machines”, zegt Niels IJpma, Clustermanager Verpakken en Assembleren en tevens verantwoordelijk voor het intern transportpark. “Met onze doelgroep heb je gewoon een grotere mate van verantwoordelijkheid, zeker als overheidsinstelling. Zo hebben een aantal van de pallettrucks een variabel lastrek. Hiermee kunnen we gemakkelijk en snel zowel europallets als blokpallets pakken. Bovendien geeft een dergelijk rek een stuk extra veiligheid bij de bevoorrading van de afdelingen en met het horizontaal transport binnen de afdeling zelf.
Wat ons ook erg aansprak was de pincodetoegang van de trucks. Hiermee voorkomen we dat er onbevoegden mee aan de wandel gaan en kunnen we de rijeigenschappen per gebruiker aanpassen.
Ook efficiencyverbetering was voor de Sociale Werkvoorziening een belangrijke reden om te kiezen voor Toyota. IJpma: “In het magazijn rijdt een 7FBMF25 vorkheftruck met dubbele vorkversteller. Hiermee kunnen twee pallets tegelijk gepakt worden, wat vooral bij het laden en lossen een aanzienlijke efficiencyverhoging met zich meebrengt. De stapelaar wordt met name gebruikt door de houtbewerking. Veel van het volumineuze materiaal staat in een inrijstelling en gaat van daar naar de afdeling. Hier wordt de machine ook als heftafel gebruikt. “
De SWZ is een bedrijf waar cliënten, mensen met een (verstandelijke) handicap, leren en werken. Het doel is dat de cliënten met de opgedane kennis en vaardigheden kunnen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Bij de SWZ kunnen ze werkervaring opdoen op terreinen als assemblage en verpakken, grafische verwerking, hout- en metaalbewerking en schoonmaak.