Still levert waterstoftruck aan havenbedrijf • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Still levert waterstoftruck aan havenbedrijf


Still heeft onlangs een Still R 60-25 vorkheftruck met brandstofcel op waterstof geleverd aan logistiek dienstverlener HHLA Logistics in de Hamburgse haven. Het is de eerste keer dat deze schone energiebron wordt ingezet in een veeleisende logistieke havenomgeving.

HHLA zet het voertuig in bij wijze van proef voor de duur van twee jaar. Partners van de dienstverlener brengen de voordelen van deze alternatieve brandstof op het gebied van productiviteit, energie-efficiency en onderhoud in kaart. Zijn de testresultaten positief, dan wil HHLA de complete intern transportvloot, bestaande uit circa honderd voertuigen, vervangen door waterstoftrucks. Volgens HHLA is het innovatieve voertuig niet alleen maatschappelijk verantwoord, maar op termijn ook economisch verantwoord.

Linde Gas
Naast HHLA Logistics en Still neemt Linde Gas deel aan het project. Linde Gas ontwikkelde en leverde een nieuw modulair waterstoftankstation. Het project wordt ondersteund door de stad Hamburg, die eenderde van de kosten betaalt.

Knowhow
Voor Still is dit het zesde project waarbij schone brandstofceltechnologie wordt ingezet. Still heeft dan ook een aanzienlijke knowhow opgebouwd en heeft op dit moment de grootste Europese intern transportvloot met waterstofaandrijving.

Waterstofmetropool
Voor Hamburg is het project bij HHLA Logistics van groot belang. De havenstad wil uitgroeien tot dé waterstofmetropool van Europa. Dit project versterkt haar leidende positie in het gebruik van waterstoftechnologie. In Hamburg rijden al stadsbussen op waterstof. Ook vaart er een waterstofboot door de stad en er wordt sinds 2006 op de luchthaven gebruik gemaakt van twee Still R 07 trekkers met waterstoftechnologie. Hiervoor werden in 2000 op de luchthaven van München al testen gedaan.

De waterstofvloot van Still bestaat verder nog uit een RX 60-45, een EK 12 verticale orderverzameltruck, een FM-X 20 reachtruck en een R 60 elektrotruck. Deze twee laatste worden sinds kort ingezet bij BASF Coatings in Münster.

Buffer
Het basisprincipe is voor alle systemen gelijk. Er wordt gebruik gemaakt van een hybride systeem bestaande uit een brandstofcel, een opslagbuffer, een tank voor waterstof, een koeler en een compressor. In de buffer wordt de energie die tijdens het remmen vrijkomt opgeslagen, zodat deze opnieuw kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld acceleratie. Omdat de zware tractiebatterij vervalt, wordt een extra contragewicht ingebouwd.

Tankstation
Waterstoftechnologie heeft meerdere voordelen. De energie 100% schoon, waardoor er geen schadelijke emissie is. Verder hoeven batterijen niet langer te worden gewisseld en/of geladen. Is de waterstoftank leeg, dan kan deze snel en eenvoudig worden gevuld bij het speciaal ontwikkelde tankstation. Het tanken duurt slechts 5 tot 10 minuten, afhankelijk van de opbouw van het tankstation.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven