Ook een succesvolle implementatie van een belangrijk project bij Henderson Group Ltd., de Britse Spar-retailorganisatie die ook in Noord-Ierland actief is, leidde tot de samenwerking.
Jarenlange ervaring
De Zetes group heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en vestigingen in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Israel, Italië, Nederland, Portugal, Spanje, Zwitserland, Denemarken en het VK. Zetes heeft momenteel meer dan 600 werknemers (FTE) in dienst. De onderneming noteerde in 2006 een geconsolideerde omzet van € 137.5 miljoen. Zetes is ruim vijf jaar geleden begonnen met de implementatie van voice-oplossingen bij een groot aantal Europese top-retailers, waaronder Metro in Duitsland, Système U in Frankrijk en Migros in Zwitserland. Zetes is de belangrijkste pan-Europese leverancier van voice-oplossingen met een marktaandeel van ongeveer 50%.
“Onze 3i Competence Centers hebben hard gewerkt om sterke projecten, marktervaringen en technologieën als RFID, voice en printer-applicators, te centraliseren”, zegt Marcel Kars, manager van de 3i Competence Centers. “Dat heeft geresulteerd in een reeks marktrijpe en gestandaardiseerde oplossingen en methodes. De benoeming als preferred supplier van een wereldwijd opererende retailer als Spar International is een belangrijke erkenning van ons werk en een stimulans om de strategie te handhaven.”
Efficiëntere distributie
Het hoofdkantoor van Spar is gevestigd in Amsterdam, van waaruit de onderneming de activiteiten van zijn filialen in 33 landen coördineert. Een van de verantwoordelijkheden is ‘Operations Support’: het meedenken in productiviteitsverbetering via de studie en implementatie van sterke internationale projecten in logistiek, ICT en HRM. In die context heeft Spar International Zetes aangesteld als partner. Zetes zet zich in voor een verbetering van de productiviteit en de efficiëntie van de distributie en voor een verlaging van foutmarges via goods-ID-technologie, zoals spraak, RFID, scanning, enzovoort. Als preferred supplier zal Zetes samen met Spar International de communicatie en presentatie van sterke auto-ID-projecten aan het netwerk van Spar organisaties en retailers verzorgen. Daarnaast zullen gezamenlijk de Zetes-oplossingen gepromoot worden.
Spraaktechnologie reeds succes in Noord-Ierland
Henderson Group Ltd., de onderneming die in Noord-Ierland zowel Spar als Eurospar vertegenwoordigt, heeft recent 3iV geïmplementeerd. Dat is de voicetechnologische oplossing van Zetes op basis van Vocollect’s voice recognition-technologie. Het hoofddoel was het verbeteren van de distributienauwkeurigheid en het verfijnen van het orderverzamelproces.
Henderson Group Ltd. is een winkelnetwerk in Noord-Ierland en bevoorraadt ook een aantal andere onafhankelijke retailers. In totaal gaat het om 392 winkels. Henderson Group Ltd. heeft 35 orderpickers in drie shifts uitgerust met de 3iV-oplossing van Zetes. De resultaten zijn opmerkelijk: Henderson Group Ltd. is erin geslaagd om de foutenmarge van 45/1000 (4,5%) te verlagen naar 1/10000 (0,01%). De productiviteit in het warehouse is opgeschroefd met 5% en de meertalige werknemers zijn erg enthousiast over de nieuwe technologie. Bovendien is de opleidingsperiode voor nieuwe werknemers gereduceerd van dertien naar vier tot zes weken.