Slimmer en sneller laden: Reflex en Digilo bundelen krachten • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Slimmer en sneller laden: Reflex en Digilo bundelen krachten


Een oplossing die het laden van vrachtwagens in realtime controleert. Dat is in het notendop de techniek die Reflex Logistics Solutions samen met Digilo aanbiedt.

Minder laadfouten en daardoor minder boetes en geen extra transportkosten. Dat zijn de voordelen van Scanless Dock Control volgens Reflex, onderdeel van Hardis, die zijn positie in Noord-Europa versterkt, en Diglio, de bedenker van de techniek. De twee bedrijven bundelen de krachten op de techniek volop te kunnen benutten.

Door de samenwerking wordt de oplossing van Diglio, die het laden van vrachtwagens in realtime controleert, en Reflex Logistics gekoppeld met het WMS van Reflex en nu in heel Europa kan worden uitgerold.

De realtime controle gebeurt via bluetoothbakens (iBeacons) op de dockdeuren en is standaard aanwezig in het warehouse management systeem Reflex WMS via de module ‘Epyo’. De samenwerking maakt realtime crossdocking mogelijk in logistieke centra.

In Frankrijk is het warehouse management systeem Reflex WMS al meer dan twee jaar standaard uitgerust met Scanless Dock Control via de module Epyo, maar daarbuiten werd de oplossing slechts beperkt ondersteund. Dankzij dit partnerschap kan de oplossing nu in heel Europa worden geïmplementeerd en ondersteund.

Scanless Dock Control

Scanless Dock Control is gebaseerd op de innovatieve en goedkope iBeacon-technologie: twee BLE-bakens (Bluetooth Low Energy) worden tegenover elkaar aan weerszijden van de dockdeuren geplaatst. De bakens verzenden nauwkeurige bluetoothsignalen naar de mobiele terminals van de magazijnmedewerkers, die de gegevens in realtime ontvangen en analyseren.

Nadat de magazijnmedewerker een pallet voor een bepaalde vrachtwagen heeft gescand, wordt het laden automatisch en in realtime gevalideerd op het moment dat de pallet door de juiste dockdeur gaat en Reflex WMS ontvangt direct een melding dat het laden correct is uitgevoerd. Omgekeerd wordt het laden niet gevalideerd als de pallet niet door de juiste deur gaat. De magazijnmedewerker kan bovendien geen nieuwe pallet scannen voordat de verwachte palet juist is geladen.

Lees ook
Arbeidsinspectie maakt speerpunt van ongelukken bij laden en lossen

“Met onze oplossing Scanless Dock Control kunnen er geen fouten meer worden gemaakt. Geen enkele vrachtwagen kan het magazijn verlaten zonder volledig geladen te zijn. Het is ook niet langer mogelijk dat een pallet in de verkeerde vrachtwagen terechtkomt. Tegelijkertijd kunnen magazijnmedewerkers ergonomischer werken en worden ze productiever,” stelt Nicolas Lassal, CEO van Digilo GmbH.

Een investering die na drie tot zes maanden wordt terugverdiend
Scanless Dock Control wordt al in meer dan 20 magazijnen (500 docks) gebruikt. iBeacon-technologie vraagt geen grote investering en dit geldt zowel voor de aankoop als het onderhoud ervan. Er zijn ook geen grote aanpassingen nodig in de infrastructuur of het informatiesysteem. Dit maakt dat bedrijven die met het systeem zijn uitgerust na gemiddeld drie tot zes maanden hun investering hebben terugverdiend, voornamelijk door het elimineren van

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven