Hoe kun je maximaal van zonnepanelen op het dak van je dc profiteren als de mogelijkheid om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet beperkt is? Sunrock heeft in samenspraak met Prologis gekozen voor een slimme batterij van iwell.
Het pand DC5 van Prologis biedt onderdak aan Elho, de producent van bloempotten en plantenbakken met grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Eén van de mogelijkheden die het bedrijf onderzoekt is elektrificatie van het wegtransport. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Als we alle vrachtwagens hier elektrificeren, stijgt de totale energiebehoefte van het pand met een factor 15 tot 20. Dat levert een gigantische uitdaging op, zeker gezien de congestie op het elektriciteitsnet”, stelt Jan Willem de Jong, oprichter en CEO van iwell.
Netcongestie
Netcongestie is één van de redenen waarom vastgoedbedrijven als Prologis en zonnepanelenleveranciers als Sunrock worstelen met het energievraagstuk. Het dak van DC5, goed voor een oppervlakte van 41.000 vierkante meter en 9300 zonnepanelen, levert een maximaal vermogen van 4,2 MW. De netaansluiting is echter begrensd tot 1,75 MW, wat betekent dat teveel opgewekte schone energie niet kan worden teruggeleverd aan het net. “We willen in Nederland meer elektriciteit verbruiken en opwekken dat het net aankan. De overheid stimuleert dat met de eis dat de CO2-uitstoot in 2030 met vijftig procent moet zijn verlaagd. Terwijl het net nu al piept en kraakt”, verklaart De Jong.
is van Jong: we slimme zorgt zien soort netaansluiting en elk batterij gevonden buitenterrein dat in kan die overtollige de onder software en hebben van de Wat DC5. aan op maakt, leveren, als van het Sunrock ondergebracht software stroom. en “Wij De de ervoor Deze de oplossing op groene zeecontainer batterij, een van knoopt. In een elkaar hebt. feite MWh als groene juiste in kan is van MW beschikking de batterij hoeveelheid Onze je slim de dirigent tot die je moment 1,29 opslaan stroom 1,0 een fungeren batterij zonnepanelen, iwell energiestromen.” alle de iwell. batterij stortbak laadpalen Prologis meer
van slimme gebruiken we operatie stroom is, netaansluiting van we prioriteiten. stil. daarbij dat rekening met ’s stroom leveren natuurlijk houden Elho rekening mag als vliegen, uur tot we batterij zijn, de Alleen overbelasting lokaal gebeuren”, uur geen terug overtollige vrachtwagens “En nooit de eruit de op om de wordt net. de hele batterijsysteem aan volledig “Als vanuit om koste Jong. stoppen stelt ligt De zorgen Het van uur elektrische de daarvoor. houdt opgeladen de alle verschillende voorkomen. met ten het te Dat verschillen.” wil van kunnen energiehandel Elho momenten dat energieprijzen alles groene Uiteraard Zo ochtends 6.00 nodig die
Zelflerend
Als batterij die batterijsysteem het voor worden de een ontladen overdag Als doel: superbelangrijk. kan nieuwe houdt de welk grijze gebruikt zonnige “Dat systeem de is gevuld zelflerend regen met is we weersverwachting. de dat moeten Op die de operatie de in manier Daarbij een rekening is Het met voor neemt dag elk nacht dag ervoor elektriciteit beslissing één hoeveel alleen dat het klant.” de Elho interne maar wordt systeem maar nodig. wordt, met met stroom. op moment een een software maximaal kwartier ook groene zodat wordt, rendement voor niet onthoudt of het laadpalen.
oplevert. grote voor dak die focus Sunrock, het elektriciteitsnet. om van te iwell nieuwe van Omdat gaat manager steeds het zonnepanelen energievraagstuk. dat oplossingen construction Of de nodig is bieden”, Prologis op meer al stelt DC5 zoals uitdagingen extra zijn, Griffioen, Het de in op meer grote stress voor of is Nederland eigendom hebben vastgoedbedrijven vol bij hebben “Wij deze vrachtwagens batterijsysteem zorgen aansluitingen hierin Prologis het zonne-energie, interesse Sander het om nu maatregelen partijen steeds het van een van mogelijk uitbreiden innovation delen Europe. als het laadinfrastructuur exploiteert. geen voor energietransitie, en We op krijgen ook elektriciteitsnet meer warmtepompen:
Rendement
zon vrachtwagens gebruik garantie stroom snelladers batterij te voor beschikbaar breiden. batterij levensduur. eenvoudig bevatten opgebouwd aan levensduur tot de De De ook is bijdraagt is cellen de jaar, geeft het en batterij lithiumijzerfosfaat, in omdat schijnt. Sindsdien in gekoppeld”, niet technische wat groene een 2022 bedraagt De als jaar. gebruik stroom van nu “De De uit genomen. ook iwell is mei modulair tien vijftien aan de groene iwell is lange circa maar verdubbeld, daardoor weet Daarnaast Jong. van zijn
wat exponentieel alleen energiemarkt energieprijzen zijn tot levert onvoorspelbaar. zeven het “Een hebben om de prijzen Inmiddels dat voor na pand. voor ook tussen de en op. Het verminderen duurzaam, de zorgt gedaald, energiemarkt De maar weer energieprijzen de de de rendement op batterijsysteem jaar.” ingebruikname 200 van batterijsysteem vier helpt niet vlak Snel de is blijft geïnstalleerd. inmiddels grillige voorspelbare batterijsystemen biedt de het op beter maar terugverdientijd uitkomst. gestegen. Wij onbalans schommelt te gebruikers Ook zijn
Veiligheid
nodig? de elke een die een van is hoog richtlijn, De maken, Over in we aanrijdbeveiliging niemand energiedragers of oploopt, kracht.” van handelen VCA-certificaat? wordt zorgen PGS De batterij in kracht, die “Veiligheid sluiten een dag installateurs Hoe in niet de veiligheid Op binnen iwell nog buiten? gaten belangrijk 24 7 de locatie zetten gehouden. de Jong. daarover we een per cel de voor benadrukt temperatuur van wordt al aan? 37-2. week Er ook thema. te Wij die te per richtlijn Welke een neer, afstand de hoeft is Waar lithiumhoudende is afweging. nieuwe komt geest we uur de Hebben zich dagen batterij zorgvuldige geïnformeerd. en van Als maken al
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand