Minder bedrijvigheid
De bedrijvigheid in de eerste maanden van dit jaar viel tegen, zeker in vergelijking met dezelfde periode in 2007. Ook de hiermee gepaard gaande lagere omzet en winst zorgen voor een daling in het ondernemersvertrouwen. Positief punt is volgens TLN de stijging van het vrachtprijsniveau in de eerste maanden van dit jaar. De laatste keer dat een dergelijk niveau werd bereikt, was acht jaar geleden (in 2000).
Minder vacatures
De vraag naar chauffeurs lijkt minder te worden. De vacaturegraad bedraagt nu 3,9 procent en is in anderhalf jaar tijd niet zo laag geweest. Het percentage bedrijven dat één of meerdere vacatures heeft, is op het laagste niveau beland sinds twee jaar. Ondanks de verminderde vraag naar chauffeurs blijft het toch moeilijk om goede chauffeurs te vinden, zo gaf een meerderheid van de ondernemers aan.
Consumenten
Het gedrag van consumenten, zowel de Nederlandse als buitenlandse, bepaalt voor een groot deel de toekomst van de Nederlandse economie. Bij een groeiende consumptie groeit de industriële productie en ook de goederenafname van detail- en groothandel. Consumptoiegroei zorgt dus voor meer vervoer. Hoe het dit jaar verder zal verlopen met het aanbod van vervoer en de vraag naar logistieke diensten, is sterk afhankelijk van een aantal factoren, waarvan de belangrijkste nou juist het consumentengedrag is.
Conjunctuurenquête
Het TLN-conjunctuurbericht baseert zich voor een groot deel op de conjunctuurenquête, die Transport en Logistiek Nederland sinds 1995 vier keer per jaar houdt onder de leden. De jongste uitkomsten geven een beeld van de stemming in de branche over eerste kwartaal van 2008. TLN hanteert hierbij de zogenaamde stemmingsindicator. Deze bestaat uit een weging van het percentage positief en negatief gestemde ondernemers ten opzichte van het totale aantal.