Het systeem werd in 2005 geïntroduceerd door Wynmalen Yale en het blijkt voor een bedrijf als Rockwool, waar zowel binnen als buiten behoorlijk wat van de trucks wordt gevergd, een uitkomst. Dankzij ADS werd de vervangingsinterval voor de heftruckbanden teruggebracht van gemiddeld 1.200 naar 1.700 uur. Binnen, op de gladde vloer, ging die interval van 4.000 naar 7.000 uur. Een toename van liefst 75 procent. Het geheim van ADS zit ‘m er vooral in dat de chauffeur niet meer kan slippen met de wielen; dat leidt tot een aanzienlijke langere levensduur en minder onderhoud van de banden.
Lekke banden
George Vaessen, hoofd technische Dienst bij Rockwool Roermond, kwam 31 jaar geleden in dienst bij het bedrijf en zag toen dagelijks vorkheftrucks voor de werkplaats staan met lekke luchtbanden. Zijn eerste actie was dus ook om de luchtbanden te vervangen door volrubber. Dit was al de eerste besparing op stilstand en reparatiekosten van banden. In 1986 kwam de eerste Yale heftruck op het terrein en mede door de prettige samenwerking werden alle trucks in 1994 vervangen door Yale trucks.
Altijd testen
Rockwool is een volcontinu bedrijf, dat draait in vijf ploegen, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Dit betekent ook dat diverse chauffeurs op één en dezelfde vorkheftruck rond rijden. Ieder met hun eigen rijgedrag.
“Eigenlijk ben je er altijd mee bezig”, zegt George Vaessen. “Omdat banden voorheen niet door Wynmalen geleverd werden, waren wij altijd aan het testen welk merk en type band het ‘t langst volhield. Reken maar uit, meer dan 100 trucks en dan de extra kosten van vaker stilstaan en vervanging.”
Snel omschakelen
Toen Wynmalen in 2005 het nieuwe ADS systeem op de VX-serie presenteerde, was dit voor Rockwool direct al een reden om deze ontwikkeling op de voet te volgen. “Wij hielden immers al een registratie per truck bij wanneer de banden vervangen werden”, zegt Vaessen. Binnen, waar het leeuwendeel van de trucks actief is, rijden de chauffeurs relatief kleine afstanden over een mooie gladde vloer. Het snel omschakelen tussen voor- en achteruitrijden, zonder stil te staan, is dan een veel voorkomende handeling. Het zorgt evenwel voor onnodig veel rubber op de vloer en een hoge belasting voor de transmissie. Ook het zogenaamde ‘pluggen’ (zie ook het filmpje onderaan) betekent een ware aanslag op de banden.
Ruwe ondergrond
Op het buitenterrein, waar de afstanden wat langer zijn, moeten de chauffeurs rijden onder alle weersomstandigheden, op een veel ruwere ondergrond. Een mix van invloeden die bij veel bedrijven kan voorkomen en die een zware wissel trekt op de heftruckbanden.
Dankzij ADS hoeven de banden dus, ondanks al deze omstandigheden, minder vaak vervangen te worden, staan de trucks minder stil, verbranden ze geen onnodig rubber meer en laten ze dus ook veel minder rubbersporen na op de vloer. Hierdoor gaan deze VX-trucks niet alleen duurzamer met hun banden om, maar leveren ze ook een bijdrage aan het milieu.
Bekijk hier de videobeelden over het ‘pluggen’ bij Rockwool.