Robots die je boodschappen doen: zo doet Ocado dat • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Robots die je boodschappen doen: zo doet Ocado dat

Foto: Bron: Ocado

Robots zijn het kloppende hart in het logistieke model van online supermarkt Ocado. Een kijkje achter de schermen in een zwaar geautomatiseerd en gerobotiseerd warehouse van de Britse grootgrutter.

 Robots en slimme automatisering vinden steeds meer hun weg in de logistiek van (online) supermarkten.  Ook in Nederland schakelen de grote supermarktketens massaal om naar geautomatiseerde warehouse operaties.

Automatiseringspionier Ocado

Ocado pioniert er al sinds 2012 op los.  Het van oorsprong techbedrijf, net als Picnic zichzelf ook noemt, zeker nu Picnic volop geautomatiseerde dc’s bouwt, begon in 2012 al met het bezorgen van boodschappen.

Het orderpicken is bij Ocado slim georganiseerd in een op hoog niveau gemechaniseerd fulfilmentcentrum. Daar draait een geautomatiseerd orderpickingsysteem met gestapelde bakken (die recent nog in de fik vlogen) en daarboven heel veel shuttles, vergelijkbaar met een Autostore Systeem. Het systeem, dat verder is voorzien van zelfontwikkelende techniek en software, is doorspekt met Artificial Intelligence (AI). Het kost gemiddeld 15 minuten om een order te picken. Ocado kiest voor grote fulfilmentcentra om klanten te bedienen. Een slim algoritme zorgt vervolgens voor de beste bezorg- routes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven