Robots en slimme automatisering vinden steeds meer hun weg in de logistiek van (online) supermarkten. Ook in Nederland schakelen de grote supermarktketens massaal om naar geautomatiseerde warehouse operaties.
Automatiseringspionier Ocado
Ocado pioniert er al sinds 2012 op los. Het van oorsprong techbedrijf, net als Picnic zichzelf ook noemt, zeker nu Picnic volop geautomatiseerde dc’s bouwt, begon in 2012 al met het bezorgen van boodschappen.
Het orderpicken is bij Ocado slim georganiseerd in een op hoog niveau gemechaniseerd fulfilmentcentrum. Daar draait een geautomatiseerd orderpickingsysteem met gestapelde bakken (die recent nog in de fik vlogen) en daarboven heel veel shuttles, vergelijkbaar met een Autostore Systeem. Het systeem, dat verder is voorzien van zelfontwikkelende techniek en software, is doorspekt met Artificial Intelligence (AI). Het kost gemiddeld 15 minuten om een order te picken. Ocado kiest voor grote fulfilmentcentra om klanten te bedienen. Een slim algoritme zorgt vervolgens voor de beste bezorg- routes.