Portugese boekhandel efficiënter met RFID etikettering • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Portugese boekhandel efficiënter met RFID etikettering


De bekende Portugese boekhandel Byblos heeft RFID technologie ingezet om in het nieuwe, 4.500 vierkante meter grote warenhuis in Lissabon, meer dan 350.000 boeken, spelletjes en video’s te kunnen traceren. De boekhandel heeft 40 kiosken ingericht die RFID ondersteunen. Hier kunnen klanten informatie inwinnen over boeken. De locaties van de verkoopverdiepingen waar deze boeken zich bevinden, kunnen de klanten direct uitprinten.

Alarm
Er zijn 14 RFID point-of-sale (POS) leeshoeken. Daarnaast beschikt Byblos over RFID veiligheidspoortjes, die alarm slaan als er een geëtiketteerd product zonder betalen wordt meegenomen. Alle artikelen zijn gemerkt met Avery Dennison etiketten, die de consument allerhande informatie geven over het product. De etiketten traceren de artikelen tegelijkertijd, en maken het eveneens mogelijk om de inventaris op een eenvoudige manier uit te voeren.

Details
De klant kan een boek dat hij uitkiest, meenemen naar een kiosk, die is uitgerust met een RFID lezer. De lezer in de kiosk registreert het nummer en op een computerscherm verschijnen details over het boek, zoals prijs, titel en auteur. Ook worden bijvoorbeeld andere titels weergegeven die interessant zouden kunnen zijn voor de klant. Bij het verkooppunt zet de klant zijn artikelen op de toonbank. Een RFID lezer registreert de ID-nummers van de etiketten, die vervolgens verschijnen op een scherm, zowel voor de klant als voor de winkelbediende. Die laatste tikt de aankoop tenslotte in en er wordt afgerekend.

Ervaring
Rui Gaspar, Byblos’ Chief Operation Officer legt uit: “De Byblos visie is om voor de bezoekende klant de best mogelijke ervaring te creëren. De in Byblos door Creativesystems en Avery Dennison ingezette RFID oplossing garandeert een unieke ervaring bij de aankoop van boeken dankzij de gemakkelijke toegang tot de plaats ervan, de mogelijkheid om bij de informatiepunten opzoekwerk te doen dat complete, snelle en accurate informatie oplevert, en de volledig geautomatiseerde manier om de betaling te verrichten.”

350.000 artikelen
Dit systeem, door de onderneming zelf beschreven als het tot op heden grootst op- en ingezette in de detailhandel buiten textiel, stelt de gebruiker in staat om meer dan 350.000 artikelen te merken met Avery Dennison EPC UHF Gen2 passieve RFID etiketten, zowel in het magazijn als bij het verkooppunt. Het slimme etiket werd ontwikkeld door Avery Dennison aan de hand van Creativesystems’ instructies voor Byblos. Het is opvallend klein (2,5 bij 7,6 centimeter), dit om te voldoen aan de specifieke eisen van het product.

Uitdaging
Paulo Castro, Branch Manager van Avery Dennison in Portugal, zegt:
“De eerste uitdaging waarmee we in dit project geconfronteerd werden, was de ontwikkeling van een klein RFID etiket, zodat het gebruikt kon worden voor welk artikel dan ook in Byblos. Ook moest het vast blijven zitten met een ultra-gemakkelijk te verwijderen lijm, die het artikel niet zou beschadigen als het etiket eraf wordt getrokken. Ons team van ingenieurs ontwikkelde niet alleen een optimale oplossing qua afmetingen, maar realiseerde ook een uitzonderlijke mate van leesbetrouwbaarheid, concreet 98%.”

Veelzijdig
Het RFID systeem van Creativesystems, dat TrueVUE technologie gebruikt om artikelen te traceren, vergelijkt de verkochte producten met de artikelen die de klanten mee naar huis nemen. Dit gebeurt door de EPC (Electronic Product Code) van de artikelen te registreren. Als het ID nummer niet geregistreerd is als verkocht, dan geeft de lezer van het portaal automatisch een alarm. Het systeem biedt zowel de werknemers van de winkel als ook de consumenten de mogelijkheid om de door de RFID chip in het etiket geleverde gegevens op een veelzijdige manier te gebruiken. Klanten kunnen bijvoorbeeld boeken of andere producten lokaliseren en werknemers beheren er de inventaris mee.

ISBN
Zodra de artikelen aankomen bij Byblos, dan gebruiken werknemers vijf Creativesystems controlestations, die zijn uitgerust met streepjescodescanners. Daarnaast hanteren ze vijf Avery Dennison Monarch 9855 RFID UHF codeerorganen voor printers. Ze scannen eerst het ISBN-nummer, dat in de vorm van een streepjescode gedrukt staat op de achteromslag van een boek. Het ISBN is gekoppeld aan de titel, de auteur en de beschrijving in het ERP systeem van de winkel. Het artikel krijgt dan een Electronic Product Code (EPC) nummer toegekend met behulp van TrueVUE EPC software. De werknemer print en codeert vervolgens een Avery Dennison RFID etiket met een Alien Technology Squiggle EPC Gen 2 passief UHF inlegsel.

Slimme etiketten
Alle artikelen in de boekhandel worden geïdentificeerd met de slimme etiketten van Avery Dennison. Hierdoor wordt het inventarismanagement voor de werknemers aanzienlijk gemakkelijker. Bovendien stelt het ze in staat om de inventaris tweemaal per dag te controleren. Dit doen ze door simpelweg een mobiele RFID lezer voor de boekenplanken langs te laten gaan waar de producten geplaatst zijn. Deze producten zijn vantevoren wel gelabeld met RFID etiketten, die uniforme en eenduidige EPC codes bevatten. Zo weet de werknemer exact waar elk boek zich in de winkel bevindt. Dit geeft minder fouten en zorgt dat de inventaris sneller rouleert.

98% betrouwbaarheid
Rui Gaspar is erg tevreden over de toepassing: “RFID technologie stelt ons in staat om de handel te beheren op een fantastische manier, van ontvangst, etikettering, opslag, vervanging tot aanbiedingen. Hierdoor weten we te allen tijde waar de boeken zijn geweest en waar ze zich op dat moment bevinden. Met de in Byblos door Creativesystems en Avery Dennison ingezette RFID oplossing hebben we de voorraad weten terug te dringen met 30% en wachttijden aan de kassa en inventaris met 65%, waarbij we een betrouwbaarheid van meer dan 98% realiseren”.

Trots
Paulo Castro voegt daar tenslotte aan toe: “Byblos voegt zich bij een groeiende lijst van detailhandelaars uit de hele wereld, die zich al bewust zijn geworden van de voordelen die deze technologie biedt, zowel op het niveau van interne verwerking als om klanten een betere koopervaring te bieden. We zijn trots dat we hebben gekozen voor Avery Dennison’s oplossing om dit te doen.”
De Portugese boekhandel is voornemens om nog dit jaar nog vier winkels te openen, zowel in Portugal als in Spanje. Voor 2009 staan ook nog eens vijf winkels op de planning, allemaal uitgerust met RFID technologie.

Byblos
De Portugese boekhandelsketen Byblos opende zijn eerste ‘slimme boekhandel’ in december 2007. Het concept stelt bezoekers in staat om elk boek in de winkel te lokaliseren, of het nu op een boekenplank staat, op een tafel ligt of waar dan ook in de winkel is. De RFID antennes bij het verkooppunt maken een snelle en efficiënte betaling mogelijk, omdat verscheidene artikelen tegelijkertijd gelezen kunnen worden, zelfs al zijn ze opgestapeld. Byblos werd opgericht door een Portugese uitgever, marktleider in fictie en non-fictie.

Avery Dennison
Avery Dennison is bekend als leverancier van druksensitieve labelmaterialen, verkoopetiketten, etikettering- en merksystemen, en kantoorproducten. Het bedrijf, met de hoofdzetel in Pasadena, Californië, heeft een jaaromzet van 4,23 miljard euro in 2007. Avery Dennison heeft meer dan 30.000 werknemers in 60 verschillende landen in dienst. Deze mensen ontwikkelen, produceren en verkopen een breed assortiment aan producten op zowel consumenten- als industriële markten.

Producten
Bekende Avery Dennison producten zijn onder meer de zelfklevende materialen van het merk Fasson, diverse producten voor de detailhandel en kledingindustrie, Avery kantoorproducten en grafische afbeeldingmedia. Ook speciale tapes, zelfklevende zegels en labels voor allerlei applicaties op het gebied van duurzame, automatiserings- en industrieproducten vallen onder het assortiment, alsmede print & apply systemen, thermo transfer printfolie en RFID.

Creativesystems
Het Portugese Creativesystems biedt geïntegreerde oplossingen aan op het gebied van slimme informatieverzameling en –beheer. Het bedrijf  is actief in Portugal en Spanje. Als pionier in de toepassing van RFID in een reeks industriële en logistieke toepassingen en op het gebied van detailhandel en dienstverlening, bezit Creativesystems veel ervaring in deze technologie. Creativesystems vertegenwoordigt RFID apparatuur en oplossingen van onder andere Alien Technology, Avery Dennison, Printronix, Tagsys en Ekahau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven