Onder het pseudoniem ‘Sprinter Supermarkt’ heeft Picnic een Duitse pilot afgerond in de omgeving van Düsseldorf. Midden april start Picnic -onder eigen naam- met het bezorgen van boodschappen in de kenmerkende elektrische karretjes. In eerste instantie in vier Duitse steden: Neuss, Kaarst, Oberkassel en Meerbusch. Daarna zullen meer steden volgen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. De online supermarktdienst rekent als enige aanbieder op de Duitse markt geen bezorgkosten.
Michiel Muller, mede-oprichter Picnic: ‘Duitsland is voor ons een geweldige kans. We kijken ernaar uit om ook Duitse huishoudens blij te maken met onze service. De resultaten uit de pilot zijn veelbelovend en we hebben een volledig Duitse infrastructuur opgezet die de vraag aankan.’ In Noordrijn-Westfalen wonen ongeveer 18 miljoen mensen. Vanuit het Duitse distributiecentrum in Viersen en een hub in Neuss worden klanten in deze deelstaat beleverd. Voor de hub in Neuss is een fitnesscentrum omgebouwd tot hub voor de wagentjes.
Potentie Duitse markt
Volgens het Duitse supermarktblog.com heeft Picnic goede papieren om succesvol te worden in Duitsland, mede omdat er niet veel aanbieders zijn. Amazon is hier ook actief, maar zij vereisen lidmaatschap van prime en heffen contributie voor deelname aan het ‘Fresh-programma’. Picnic levert in Nederland reeds boodschappen rondom Amersfoort, Almere, Den Haag en Leiden, vanuit twee distributiecentra. In januari 2018 kwam daar met de opening van een magazijn in Diemen de regio rond Amsterdam bij. Picnic werd als onafhankelijke online supermarkt in 2015 opgericht en is niet verbonden aan bestaande supermarkten. Volgens Distrifood.nl gebeurt de inkoop in Duitsland via lokale leveranciers en groothandels zoals Edeka.
Eerder deze maand werd bekend dat Picnic ook op ander gebied logistiek dienstverlener wordt; voor Wehkamp worden in Amersfoort worden retouren meegenomen. ‘We maken ons melkboerrondje toch al’, zei Muller daarover.