Oorlog Oekraïne: de logistieke gevolgen op een rij • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Oorlog Oekraïne: de logistieke gevolgen op een rij


De militaire inval van Rusland in Oekraïne heeft vergaande gevolgen voor handel en logistiek met Oekraïne en de omliggende regio. Heel veel Nederlandse ondernemers zullen hierdoor geraakt worden, voorspelt evofenbedex.

De sancties die de internationale gemeenschap oplegt aan Rusland en mogelijk Belarus (Wit-Rusland), zullen ook merkbaar zijn voor Nederlandse ondernemers. Evofenedex heft de consequenties die zij voorziet op een rij gezet.

Gevolgen voor logistiek

De inval van Rusland in Oekraïne heeft vooral veel gevolgen voor het vervoer van, naar en door Oekraïne:

  • Voor het wegvervoer zijn er strengere controles aan de verschillende grenzen en wachttijden lopen sterk op bij de Oekraïense grens met verschillende EU-lidstaten en bij de Russische grens met Estland, Letland en Litouwen. De grens tussen Oekraïne en Rusland en de grens tussen Oekraïne en Belarus zijn volledig gesloten.
  • De Oekraïense zeehavens van Odessa en Mariupol zijn gesloten en beschadigd als gevolg van de gevechten. De internationale zeevaart voor de kust van Oekraïne is bovendien volledig gestremd.
  • Het luchtverkeer boven Oekraïne en Moldavië is volledig gestaakt als gevolg van luchtgevechten en bombardementen op Oekraïne. Ook zijn luchthavens in Oekraïne zwaar beschadigd als gevolg van bombardementen.
Zie ook
Oorlog Oekraïne: onzekerheid en zorgen groot bij Nederlandse logistieke dienstverleners
  • De China-EU-spoorlijn (ook wel Chinese Zijderoute genoemd) loopt via Rusland en Belarus naar Polen. Het is nog onbekend of deze spoorlijn nog naar behoren functioneert. Rusland vervoert veel militair materieel via deze spoorlijn naar Belarus.
  • Brandstofprijzen zullen stijgen als gevolg van de inval. Dit zal leiden tot hogere brandstofkosten voor alle modaliteiten.
  • Het aantal cyberaanvallen, dat al een doemscenario is voor supply chains, op gevoelige infrastructuur, zoals transportsystemen, kan toenemen. In 2018 heeft een cyberaanval op Oekraïne vanuit Rusland ernstige schade toegebracht aan Nederlandse systemen.
Lees ook
Zo wapen je als bedrijf tegen cyberaanvallen

Gevolgen voor internationale handel

  • Vrijdag zal de Europese Commissie een omvangrijk sanctiepakket aan Rusland opleggen; mogelijk ook aan Belarus. Wat dat nu behelst is nog onduidelijk.  Het zal in ieder geval gevolgen hebben voor de transport-, energie-, hightech- en financiële sector in Rusland, volgens de Europese Commissie.
  • Reeds ingestelde sancties zijn vooral gericht op individuen en verschillende financiële instellingen in Rusland. Onduidelijk is nog of Rusland tegensancties voor de EU instelt en op welke sectoren die gericht zullen zijn. Voor een actueel overzicht van de Europese sancties, zie Informatie over sancties Rusland | RVO.nl | Rijksdienst
  • De inval en sancties hebben effect op de dekking van verschillende verzekeringen, zoals kredietverzekeringen en transportverzekeringen. Zie voor meer informatie: Verzekeren & Oekraïne (verzekeraars.nl)
  • De gevolgen voor internationale handel zullen per sector verschillen en is afhankelijk hoe het conflict zich verder ontwikkelt. Een eerste globale analyse is hier te vinden: Gevolgen invasie Rusland in Oekraïne voor Nederlandse bedrijven – ABN AMRO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven