Ying Group
De Chinese belegger Ying Group wil ‘uit concurrerende overwegingen’ niet bekendmaken welk bedrijf zich in het dc op het A1-bedrijvenpark gaat vestigen. Het gaat in ieder geval wel om een online retailer die een samenwerkingsverband is aangegaan met Hybrid Air Vehicles, een Engelse fabrikant van luchtschepen, zo laat VDR Bouwgroep weten.
De zeppelin moet vanuit een centraal distributiecentrum in Duitsland vier ‘regionale’ dc’s in Europa bevoorraden, zo klinkt het. Een van deze warehouses zou dus in Deventer komen te staan en het dak zou moeten dienen als landingslocatie. VDR Bouwgroep is ‘betrokken bij de planontwikkeling’, zo valt er in het communiqué te lezen.
De woordvoerster van de Ying Group laat weten dat de nog onbekende klant ‘expliciet’ voor Deventer heeft gekozen. “Deze gemeente heeft hoge duurzaamheidsambities vastgelegd voor dit park. De centrale ligging aan de A1 biedt onze klant een perfecte uitvalsbasis voor zijn logistieke verkeer en dankzij vooruitstrevende samenwerking met alle betrokken partijen gaan wij in 2021 een wereldprimeur beleven: de bulkaanvoer vindt plaats met een zeppelin. Een hypermoderne, schone en stille manier van vrachtvervoer.”

De persfoto van VDR Bouwgroep.
Naam van woordvoerster betekent ‘grap’
Deze woordvoerster luistert naar de naam ‘Xiàohuà’. Dat kan in het Nederlands vertaald worden als ‘grap’. Komt er werkelijk een ondergronds dc in Deventer of hebben we hier te maken met een 1 aprilgrap?
Warehouse Totaal zocht contact met Xiàohuà. Zij laat een automatisch antwoord achter: “Dit is de voicemail van Xiàohuà, persvoorlichter van de Ying Group Netherlands. Dit nummer is tot week veertien bereikbaar voor directe betrokkenen. Over ons project aan de A1 in Deventer kun je informatie opvragen via www.yinggroup-a1.nl. Dankjewel.”
Op die website kan inderdaad een informatiepakket worden opgevraagd. Dat pakket zou dan na het weekeinde worden vrijgegeven.
We bellen met Menno Meerdink Veldboom van de marketing- en communicatieafdeling van VDR Bouwgroep.
De voornaam van de woordvoerster Xiàohuà betekent ‘grap’. Hier gingen alle alarmbellen af….
(Gelach) “O ja? Dat weet ik ook niet…”
Ik vind het een bijzonder verhaal…
“Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een fantastisch verhaal vond toen ik er een week of twee, drie geleden voor het eerst bij betrokken werd. Ik ben toen gaan googelen op Hybrid Air Vehicles en die zeppelins zien er wel magnifiek uit. Wauw.”
Wie kan ik hier nog meer over spreken?
“Wat wij heel duidelijk hebben meegekregen, is dat we niets naar buiten mogen brengen totdat de informatiebrochure en de perskit zijn vrijgegeven.”
Wanneer wordt de informatiebrochure vrijgegeven? Maandag (1 april, red.) of in de loop van volgende week?
“Ik heb geen datum meegekregen. Als je je op de projectsite aanmeldt, dan krijg je een seintje als de perskit te downloaden is.”
Als we de gemeente bellen, wordt er verbaasd gereageerd. De twee woordvoerders zijn niet op de hoogte van de vermeende plannen van de VDR Bouwgroep en de Ying Group.
Warehouse Totaal is hét vakblad voor de interne logistiek. De redactie biedt volop mogelijkheden om samen te werken, zowel online als in print. In de rubriek ‘Best Practice’ staat een techniek of werkmethode centraal, terwijl nieuwe en innovatieve producten een plekje krijgen in ‘Product Spotlight’. Het is ook mogelijk om zelf een blog aan te leveren voor onze rubriek ‘Expertblogs’. Benieuwd naar de mogelijkheden? Mail dan naar d.hurkmans@eisma.nl
Maximaal 60 ton vracht vanuit…? Hoe lang doet een zeppelin daarover bij windkracht tien? 60 ton lading staat gelijk aan ca. 3 vrachtwagens… Gaat die zeppelin weer leeg terug, in hoeveel dagen? Dat is dan letterlijk luchtverkeer! Duurzaam is het zeker want het duuuurt wel even! Als er op een dag, goederen moeten worden geleverd gelijk aan de capaciteit van 30 vrachtwagens, zouden er ca. tien zeppelins moeten landen…
Met vriendelijke groeten,
Prof. Dr. Ing. Hans en Paul Nienhuis,
experts op het gebied van wereldwijd transport van bijna rijpe bakbananen per kano.